Stadsdeel Geuzenveld/Slotermeer Amsterdam


Dagelijks Bestuurders geven het goede voorbeeld

Stadsdeelvoorzitter Robin de Bood bracht woensdag 17 september zijn kinderen op de fiets naar school. Portefeuillehouder Milieu, Tys de Ruijter kwam woensdag 17 september lopend naar zijn werk. Met dit `goede voorbeeld' heeft stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer meegedaan met de Europees brede actie `De week van de vooruitgang'. De Ruijter presenteerde tevens de resultaten van een onderzoek naar verkeersknelpunten rond de basisscholen in het stadsdeel.

De bedoeling van de actieweek was om met dagelijkse leuke activiteiten de problemen van het groeiende autoverkeer onder de aandacht te brengen. En vooral te laten zien hoe het anders kan en moet. Want de manier waarop we ons verplaatsen heeft niet alleen gevolgen voor ons milieu, veiligheid en de leefbaarheid in onze wijk maar ook voor onze gezondheid.

In vergelijking met landen om ons heen is Nederland kampioen in het gebruik van de auto. Vooral voor korte ritten tussen de vijf en tien kilometer gebruiken we in driekwart van de gevallen de auto. Ook het autobezit neemt toe. Op dit moment rijden er in Nederland zes miljoen auto's rond. Jaarlijks sterven er meer dan 1000 mensen in het verkeer en de uitstoot van giftige gassen wordt steeds groter. En de gezondheid van de Nederlander wordt minder omdat we door het autogebruik te weinig bewegen.

De week was een initiatief van de Europese Commissie. De stichting LOAZ is de Nederlandse initiatiefnemer. Deze stichting heeft als belangrijkste taak het bevorderen van duurzame mobiliteit. De organisatie is in handen van organisaties als bijvoorbeeld Milieudefensie, 3VO, ROVER en de fietsersbond.

Primeur
Het onderzoek naar de verkeersknelpunten in stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer is door O+S, Het Amsterdamse Bureau voor Onderzoek en Statistiek uitgevoerd in opdracht van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de Gemeente Amsterdam en het stadsdeel. Het onderzoek vond plaats in het kader van het project `Tussen school en thuis'. Leerlingen, ouders en leerkrachten hebben in dit onderzoek niet alleen de verkeersknelpunten genoemd die zij tegenkomen op weg van thuis naar school maar daar ook oplossingen voor aangedragen.