Gemeente Amsterdam

Aantal meldingen bij Bureau Integriteit Amsterdam stabiliseert 22 september 2003 - Stefan Rutte/Mirjam Otten

Uit het overzicht centraal registratiepunt integriteitschendingen van het Bureau Integriteit blijkt dat in de eerste helft van 2003 het aantal meldingen van integriteitschendingen bij de gemeente Amsterdam is gestabiliseerd ten opzichte van het voorgaande half jaar. In de eerste helft van 2003 zijn 51 zaken gemeld, in de tweede helft van 2002 waren dat er 58. Ook de aard van de meldingen laat weinig verandering zien. Wel zijn er 13 meldingen gedaan van misdragingen buiten werktijd, een nieuwe categorie integrteitschendingen. Het aantal meldingen dat een tijdelijke arbeidskracht betreft is toegenomen: Meer dan een vijfde van de medewerkers die in de eerst helft van 2003 betrokken waren bij een integriteitkwestie had een tijdelijk dienstverband of was uitzendkracht.

Dat het aantal meldingen nog altijd hoog is heeft als voornaamste oorzaak dat integriteit bij de gemeente Amsterdam volop in de belangstelling staat. Verhoogde aandacht voor integriteit leidt tot meer meldingen. Bureau Integriteit heeft sinds zijn oprichting in 2001 bewezen van grote waarde te zijn om integriteitsschendingen door ambtenaren, politici en/of bestuurders aan te pakken. Stabilisering van het aantal meldingen kan op de langere termijn duiden op een ontwikkeling waarin integriteit een vast onderdeel aan het worden is van de bedrijfscultuur van diensten, bedrijven en stadsdelen van de gemeente Amsterdam.

Momenteel werken onderzoekers van de Vrije Universiteit (sectie Criminologie van de faculteit der Rechtgeleerdheid) aan een analyse van de gegevens van het Centraal Registratiepunt Integriteitschendingen over de jaren 1996-2002. Dit rapport zal in oktober worden gepresenteerd.

Het overzicht is ter kennisname gestuurd naar de leden van het college van B&W en de raadscommissie.

pb-159

© Gemeente Amsterdam