FINANCIAL PLAZA

Smulweb

Persbericht

SmulWeb bestaat 5 jaar en viert dat met de Keukenschat !

Amsterdam, 23 september 2003. In september bestaat SmulWeb 5 jaar! Daarmee wordt voor de online-wereld een unieke prestatie geleverd. In die 5 jaar hebben zich in totaal al ruim 300.000 leden aangemeld (www.smulweb.nl).
Dit jubileum wordt luister bijgezet door een leuke actie, genaamd 'Zoek de Keukenschat', een animatie van een vrouw in een keuken waar van alles gebeurt, waarmee de deelnemers vanaf 23 september tot en met 26 oktober aantrekkelijke prijzen kunnen winnen. SmulWeb is 's neerlands grootste en meest succesvolle culinaire website. SmulWeb is een zeer uitgebreide culinaire vraagbaak, waar leden vrijwel alles over culinaire aangelegenheden kunnen vinden en met elkaar bespreken.
Zo kunnen zij recepten invoeren en selecteren, restaurant recensies opgeven, culinaire clubs opzetten of ervaringen delen. SmulWeb speelt ook een belangrijke rol in het sociale leven van vele culinair geïnteresseerden, zoals uit onderzoek is gebleken.

Het succes van SmulWeb komt vooral tot uiting in de grote betrokkenheid en inbreng van de leden zelf. Zo hebben de leden samen ruim 200.000 recepten ingevoerd, waarmee SmulWeb een van de grootste recepten data bases ter wereld is. Daarnaast vind je er 25.000 mixdrank recepten, 20.000 restaurant recensies, 12.000 artikelen en ruim 200 culinaire clubs.
De gemiddelde duur van een bezoekje aan SmulWeb bedraagt 23 minuten! De ruim 300.000 leden zijn goed voor 165.000 Ezine-abonnementen; het gratis SmulWeb-Ezine wordt 2-wekelijks uitgegeven.

De keukenschat
Keukenschat (www.smulweb.nl/keukenschat) is een animatie, waarin een vrouw in een keuken aan het koken is. Door met de cursor over verschillende items te gaan, gebeuren er dingen en hoort men geluiden en stemmen. Wanneer men alle actieve items heeft gevonden en aangeklikt, komt men in aanmerking voor aantrekkelijke prijzen. Zo kan men een week met 2 personen op vliegvakantie naar Kreta, komt een topkok thuis een diner bereiden en serveren, kan men weekendjes ertussenuit met Landal en staat er een tegoedbon van Euro 2.500,- beschikbaar voor het verbeteren van een keuken.

De sociale rol van SmulWeb
In het voorjaar van 2003 is door een promovendus aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam een onderzoek uitgevoerd onder de leden van SmulWeb. Daarbij is onderzocht welke invloed een community zoals SmulWeb heeft op het aankoopgedrag van consumenten. Het onderzoek heeft aangetoond dat de invloed van SmulWeb als referentiegroep aanzienlijk is, vooral als het gaat om frequente aankoop- en consumptiebeslissingen die geen groot risico met zich meebrengen. De mate van invloed verschilt per soort artikel danwel behoefte. Maar ook hangt de invloed af van de status die leden door hun inbreng binnen de community hebben verworven. Zie de bijlage voor enkele stukken uit het rapport.

Achtergrond informatie
SmulWeb is onderdeel van de wereld.nl-omgeving. Wereld.nl is een activiteit van Marketing-Plaza bv. De activiteiten van wereld.nl zijn in 1997 van start gegaan. Er worden nu verschillende titels geëxploiteerd, zoals: SmulWeb, SmulRecepten, SportWeb, ReisWeb, ReisWebTravel, VrouwZijn, Born2Chill en Wereld.nl. Deze titels, in de vorm van communities en portals, gaan geheel uit van de interesses en behoeftes van de consument. Dit resulteert in grote binding en betrokkenheid van de leden. Binnen wereld.nl hebben zich inmiddels ruim 750.000 leden aangemeld, waarvan het grootste deel ook een abonnement op een Ezine genomen heeft.
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met: Marketing-Plaza bv
Kruislaan 402
1098 SM Amsterdam
tel. 020-8884979
email: info@marketing-plaza.com
www.marketing-plaza.com

+ Bijlage

Bijlage

Impressies uit het Erasmus-onderzoek naar de rol van SmulWeb

Het onderzoek is uitgevoerd door drs. Kristine de Valck van het Erasmus Research Institute of Management.
De basis van het onderzoek lag in een enquete met heel veel vragen, die door SmulWeb-leden is ingevuld. Voor het volledig invullen van deze enquete hadden leden rond 45 minuten nodig. Binnen 2 weken hebben bijna 1.100 leden de enquete ingevuld, wat ruimschoots voldoende was om te komen tot representatieve uitspraken.
Hieronder worden enkele belangrijke frases uit het rapport weergegeven.

SmulWeb heeft veel invloed op het culinaire kennisniveau van de leden. SmulWeb heeft de grootste impact op kennis over soorten gerechten en allerlei mogelijke ingrediënten. De respondenten geven aan dat zij ook kennis van SmulWeb opgestoken hebben op het gebied van de kwaliteit en originaliteit van restaurants en het gebruiksgemak van keukenapparatuur. Een grote groep respondenten is dankzij hun SmulWeb-lidmaatschap anders gaan koken. Als we kijken naar de verschillende fasen van het aankoop- of consumptiebeslissingsproces, dan wordt duidelijk dat de respondenten vooral gebruik maken van SmulWeb in de informatiefase. Van alle respondenten maakt (bijna) iedereen gebruik van de community om informatie te zoeken. Ook voor het evalueren van alternatieve varianten wordt het kennisreservoir van de community aangesproken. De invloed van SmulWeb op aankoop- en consumptiebelissingen wat betreft behoefteherkenning vooraf en tevredenheid achteraf is veel minder prominent.

De invloed van SmulWeb als referentiegroep is het grootst wanneer leden een sterke emotionele band met de community hebben. Als zij zich betrokken voelen bij de gemeenschap en veel contact hebben met andere leden, dan neemt het belang van SmulWeb als informatiebron enorm toe. Ook leden die SmulWeb vaak bezoeken, rapporteren een hogere mate van invloed dan leden die SmulWeb minder vaak bezoeken. Aan de ene kant wordt dit veroorzaakt door het feit dat de frequente bezoekers relatief meer informatie opzoeken en dus vaker nieuwe kennis opdoen. Aan de andere kant zijn de frequente bezoekers ook dikwijls degenen die een sterke sociale band hebben met SmulWeb, waardoor de invloed van de community als referentiegroep sowieso al groter is. Naarmate de leden meer weten over culinaire zaken, neemt de invloed van SmulWeb op kennis en gedrag af. Alhoewel de SmulWeb-gemeenschap gespecialiseerde kennis in huis heeft, zijn de meeste recepten, artikelen en recensies gericht op de grote groep mensen die enthousiast zijn over koken, maar geen experts zijn. Topkoks en culinaire deskundigen zullen zich waarschijnlijk op referentiegroepen richten die wat betreft kennisniveau boven SmulWeb uitsteken. Oudere leden en leden met een hogere opleiding zijn iets minder ontvankelijk voor de invloed van SmulWeb als referentiegroep dan jongeren en mensen met een lagere opleiding.

Het onderzoek heeft aangetoond dat de invloed van SmulWeb als referentiegroep aanzienlijk is, vooral als het gaat om frequente aankoop- en consumptiebeslissingen die geen groot risico met zich meebrengen. De invloed is het meest prominent in de informatiefase van het aankoopbeslissingsproces. Het feit dat SmulWeb 24 uur per dag en 7 dagen in de week beschikbaar is, draagt bij aan het gemak waarmee de leden de community als informatiebron kunnen aanspreken als zij een aankoop- of consumptiebeslissing moeten nemen. Het belang van SmulWeb als referentiegroep neemt toe naarmate men een sterkere sociale band heeft met de community. Hierin verschilt SmulWeb niet wezenlijk van traditionele referentiegroepen waarin de emotionele betrokkenheid tussen leden bepaalt hoeveel waarde aan elkaars oordeel gehecht wordt. Het grote verschil zit hem in het feit dat de marketeer in de Internetgemeenschap de onderlinge beïnvloedingsprocessen tussen consumenten in kaart kan brengen en erop in kan spelen. Marketeers hebben meestal onbelemmerd toegang tot het mond-tot-mond netwerk in een Internetgemeenschap. Onderlinge interactie en communicatie kan gemonitord en geanalyseerd worden. Dit stelt de marketeer in staat om tegemoet te komen aan consumentenbehoeften, bijvoorbeeld door middel van productaanpassingen of vernieuwingen. De marketeer kan vragen beantwoorden of uitleg geven en op die manier consumenten tevreden stellen. De community kan natuurlijk ook gebruikt worden om opinieleiders op te sporen. Hoe hechter de community, hoe sterker de invloed als referentiegroep. Dus marketeers hebben er baat bij zich niet alleen op de informatie-uitwisseling tussen consumenten te richten, maar ook aandacht te schenken aan het bevorderen van een goede sfeer en het faciliteren van sociale processen binnen de Internetgemeenschap.

23 sep 03 12:47