PERSBERICHT - 2003-09-23

Resultaten zomeronderzoek ontwikkeling en verwachtingen toerisme

Campings profiteren van warme zomer

Na een goed voorjaar hebben de Nederlandse campings ook een goede zomer gehad. In de afgelopen zomer zag tweederde van de Nederlandse campings het aantal gasten stijgen; het totaal aantal campingbezoekers in de zomer steeg met bijna 11 procent ten opzichte van 2002. De hotelsector had deze zomer met een daling van het aantal gasten te maken (-3 procent), maar die is kleiner dan in het voorjaar (-7 procent).

De ontwikkeling in de omzet in de zomer vertoont een vergelijkbaar beeld. Bij de campings steeg de omzet met 10 procent, terwijl de hotelsector een daling van 6 procent moest verwerken. Bungalowparken melden dat het aantal gasten en de omzet in de zomer zo goed als gelijk is gebleven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Een en ander blijkt uit onderzoek van Toerisme Recreatie Nederland (TRN), in samenwerking met diverse Provinciale Bureaus voor Toerisme en VVVs van de grote steden, dat in september is uitgevoerd onder bijna 1000 bedrijven in de toeristisch-recreatieve sector.

De belangrijkste reden voor omzetstijging is het weer. We hebben een warme en lange zomer achter de rug. Dit heeft ertoe geleid dat veel Nederlanders hun vakantie in eigen land hebben doorgebracht. Het zijn met name de campings en jachthavens die hun omzet hierdoor zagen stijgen.
Vooral de grote steden hebben een daling in het aantal gasten en de omzet te verwerken. In deze steden is de hotelsector groot en zijn juist hier de dalingen te signaleren. De meeste bedrijven die te maken hadden met een omzetdaling, schrijven dit toe aan de economische recessie.

Opvallend is dat bungalowparken en hotels hebben geconstateerd dat meer mensen steeds later hun vakantie boeken. Ook wordt aangegeven dat gasten kritischer ten aanzien van hun bestedingen zijn. Bovendien blijkt dat - in sommige gevallen - bezoekers kiezen voor een kortere vakantie.

Mooie weer effect op musea en attractieparken
Het warme weer heeft zowel een negatief als positief effect gehad op het bezoek aan musea en attracties. De helft van de Nederlandse musea en attracties heeft de afgelopen zomer een lager aantal bezoekers ontvangen; het merendeel van deze bedrijven wijdt het aan het mooie weer. Eenderde van de musea en een kwart van de attracties heeft daarentegen wel meer bezoekers gehad; voor de attracties is de belangrijkste reden het mooie weer en veel musea schrijven dit toe aan een nieuwe tentoonstelling.

Evenveel Duitse, Belgische en Britse bezoekers
In de zomer heeft 85 procent van de bedrijven in de verblijfsrecreatieve sector buitenlandse gasten ontvangen. Driekwart van de bedrijven ontvangt Duitse gasten, de helft krijgt Belgische gasten en eenderde krijgt Britse gasten. Een vijfde van de bedrijven ontvangt gasten uit Frankrijk.
Bij de helft van de toeristische bedrijven is het aantal Duitse, Belgische, Britse en Franse bezoekers in de zomer gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar. Ongeveer een kwart is van mening dat het bezoek uit deze landen is teruggelopen. Voor wat betreft de Duitse toeristen kan het liggen in het feit dat de vakanties in Duitsland erg laat zijn begonnen.
Het bezoek uit de Verenigde Staten is volgens 43 procent van de hotels, die gasten uit de VS ontvangen, teruggelopen. Opvallend is dat Israël vaak genoemd wordt als herkomstland.

Campings, bungalowparken en jachthavens positief over najaar Van de campings, bungalowparken en jachthavens verwacht minimaal de helft dat het aantal gasten in het najaar gelijk zal zijn aan het najaar van 2002. Eentiende tot een kwart denkt zelfs dat het aantal gasten zal stijgen. De hotelsector is minder positief: bijna 40 procent denkt in het najaar minder gasten te krijgen. Eenderde van de hotels verwacht evenveel gasten.
Ook hier zien we dat bedrijven die minder positief zijn, de slechte economie als belangrijkste reden hiervoor aangeven. Overigens zijn bedrijven in de grote steden het minst positief over het komende najaar.
Bedrijven die komend najaar meer gasten verwachten, leiden dit af uit het aantal boekingen. Ook het weer vormt voor bedrijven aanleiding om een goed najaar te verwachten.
Opvallend is dat musea en attracties positief zijn over het komende najaar. Ruim eenderde verwacht meer bezoekers dan vorig jaar. Bijna tweevijfde verwacht evenveel bezoekers. Een nieuwe attractie of een nieuwe tentoonstelling zijn belangrijke oorzaken voor dit positieve vertrouwen.

Monitor Toeristische Bedrijven en de initiatiefnemers Van 1 tot en met 12 september is de derde meting van de Monitor Toeristische Bedrijven 2003 uitgevoerd. Binnen dit onderzoek zijn 977 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector, die deel uitmaken van het Bedrijvenpanel, telefonisch ondervraagd. Doel is om snel en actueel inzicht te krijgen in de ontwikkeling van het toerisme in 2003. Ook de verwachtingen voor het komende najaar zijn in kaart gebracht. De Monitor Toeristische Bedrijven is uitgevoerd in samenwerking met diverse Provinciale Bureaus voor Toerisme en VVVs van de grote steden.