CBS
Consumentenvertrouwen stabiel

Het consumentenvertrouwen is in september vrijwel hetzelfde gebleven als in augustus. Deze stabilisatie volgt op een lichte verbetering in augustus, toen de index met 6 punten steeg. Die verbetering hing vooral samen met minder sombere verwachtingen over de ontwikkelingen van het economisch klimaat. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Koopbereidheid van de consumenten blijft laag
De koopbereidheid van consumenten is in september per saldo niet veranderd ten opzichte van augustus. Gecorrigeerd voor seizoeninvloeden blijft deze staan op -24, historisch gezien een laag niveau. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en het doen van grote aankopen.
Consumenten zijn in september somberder geworden over de financiële positie van hun eigen huishouden in de komende twaalf maanden. Sinds de start van de seizoengecorrigeerde reeks in 1986 zijn de consumenten hierover niet meer zo somber geweest. Daar staat echter tegenover dat consumenten iets minder negatief oordelen over de financiële situatie van het eigen huishouden in de afgelopen twaalf maanden. Over het doen van grote aankopen als koelkasten, televisies en computers blijven consumenten vrijwel onveranderd negatief.

Oordeel economisch klimaat stabiel
Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is in september vrijwel gelijk aan dat in augustus. Vorige maand was hierbij sprake van een duidelijke verbetering. Mede hierdoor ligt het oordeel over het economisch klimaat in september 11 punten boven het gemiddelde in de eerste zeven maanden van dit jaar.

Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de feitelijke situatie van de consument wordt meegenomen.

PB03-174
24 september 2003
9.30 uur
Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht