Anti Racisme Informatie Centrum

Internationaal
email

Aanpak rassendiscriminatie binnen Europa
Verschillen en overeenkomsten

Dick Houtzager en Jacky W. Nieuwboer

De auteurs beschrijven de wegen die je in een paar verschillende staten in Europa kan bewandelen wanneer je gediscrimineerd wordt. Opvallend is dat het in Nederland nog zo slecht niet is, terwijl in een soortgelijk land als Duitsland de mogelijkheden beperkt zijn. In een toekomstige Lid-Staat van de Europese Unie als Tsjechië wordt hard gewerkt aan een verbetering van de situatie.

Stel: je solliciteert naar een baan en men heeft je op grond van je donkere huidskleur afgewezen: de personeelschef van je mogelijk toekomstige werkgever heeft gezegd dat

het werknemersbestand puur wit is en dat men dat zo wil houden. Wat kun je uitrichten?

Uit het onderstaande zal blijken dat het ervan afhangt waar je je bevindt in Europa. In Nederland bestaat een scala van mogelijkheden. Hoe is het echter in een andere EU-Lid Staat, zoals Duitsland? En hoe is het gesteld in een land als Tsjechië, dat nog geen lid van de EU is, maar wil toetreden?

Nederland

Over heel Nederland zijn zo'n veertig Anti Discriminatie Bureaus (ADB's) verspreid. Het overkoepelend orgaan is de Landelijke Vereniging van Anti Discriminatie Bureaus, waarvan het secretariaat bij het ADB Amsterdam zit. Bij de bureaus kan iedereen zonder kosten aankloppen. Medewerkers helpen je bij je klacht. Deze hulp kan betekenen dat men voor je gaat bemiddelen, maar men kan je ook helpen bij een juridische procedure.

Over het algemeen wordt een juridische procedure echt gezien als een laatste redmiddel. Het is dus verstandig te kijken of er op basis van een gesprek of een briefwisseling met je wederpartij tot een oplossing kan worden gekomen. Als dit tot niets leidt staan de volgende juridische mogelijkheden open.

Je kunt je beklagen bij de Commissie gelijke behandeling te Utrecht op basis van de Algemene wet gelijke behandeling. Deze wet is in 1994 van kracht geworden en verbiedt het maken van onderscheid, o.a. op grond van ras (artikel 1). In artikel 5 staat voorts duidelijk dat het maken van onderscheid specifiek verboden is bij de "aanbieding van een betrekking". Dit zou hier dus opgaan. Je kunt bij de Commissie gelijke behandeling zelfstandig terecht zonder advocaat. Je zaak wordt beoordeeld door drie Commissieleden bijgestaan door een griffier. Hun oordeel is niet bindend, dus je wederpartij hoeft zich bij een veroordeling niet te houden aan wat bepaald is. In de praktijk hebben de oordelen van de Commissie echter wel gezag. Het is duidelijk dat je als klager vrij actief bent in deze procedure.

Een andere procedure die je zelf aan moet zwengelen is de procedure op grond van de onrechtmatige daad. Je kunt je beklagen bij de kantonrechter (de laagste rechter bij de rechterlijke macht) over het schenden van de wet (antidiscriminatiewetgeving) op grond van artikel 162, Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek: de houding van de toekomstige werkgever wordt dan geacht onrechtmatig te zijn. Hierbij moet wel een advocaat worden ingeschakeld. Leidt de procedure bij de kantonrechter tot niets, dan is het mogelijk in beroep te gaan bij de rechtbank. Tenslotte kun je je wenden tot de hoogste rechterlijke instantie, de Hoge Raad.

Als je deze wegen volledig hebt bewandeld, kun je nog naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens gaan, dat het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden handhaaft. Dit Verdrag bestaat sinds 1950. Nu is het zo dat het open kunnen solliciteren naar een baan niet gewaarborgd wordt door middel van het Verdrag, maar dit verandert waarschijnlijk in de toekomst. Hiermee zal de weg die een klager geheel zelf kan bewandelen afgesloten zijn.

Er staan echter ook nog andere wegen voor een klager open, waarbij zijn rol echter tamelijk passief van aard is. Het is mogelijk aangifte te doen van discriminatie bij de politie op basis van strafwetgeving. In het Wetboek van Strafrecht staat namelijk dat discriminatie, o.a. op grond van ras, strafbaar is (verschillende onderdelen van art. 137 en 429quater). De politie moet volgens richtlijnen van het Openbaar Ministerie (OM) het proces-verbaal opmaken en de zaak voorleggen aan het OM. Dit is belast met de vervolging van strafzaken. Het OM, in de persoon van een officier van justitie, beoordeelt of hij de zaak voor de rechter wil brengen of niet. In heel belangrijke zaken wordt advies gevraagd aan het Landelijk Expertise Centrum Discriminatie (LECD) dat het OM ondersteunt in dit soort kwesties. Dat zal hier echter niet het geval zijn. Als de zaak wordt voorgebracht, formuleert de officier van justitie een eis (in dit geval maximaal gevangenisstraf van een jaar of een boete van 4.500,-). De rechter komt dan tot een eindoordeel waar je wederpartij zich aan moet houden.

Het is mogelijk dat de rechter niet komt tot een veroordeling. In jouw geval is een van de laagste rechters in de keten van rechters benaderd, namelijk de rechtbank. Mocht de officier van justitie het helemaal niet eens zijn met het oordeel van de rechtbank, dan kan hij in beroep gaan bij een hogere rechter, namelijk het hof. Vangt hij ook hier bot, dan kan ook hij zich nog tot de Hoge Raad wenden.

Zijn alle strafrechtelijke mogelijkheden in Nederland uitgeput, dan kun je je wenden tot het CERD-Comité van de Verenigde Naties. Dit Comité bewaakt de toepassing van het CERD-Verdrag: het Verdrag inzake de Uitbanning van alle Vormen van Rassendiscriminatie van de VN, dat nu reeds tientallen jaren bestaat. Wordt een klacht in Nederland niet serieus genomen, dan kan dat Comité de Nederlandse overheid een reprimande geven dat het Verdrag niet goed is nageleefd.

In alle gevallen die hierboven beschreven zijn heb je een lange adem nodig als je niet meteen je gelijk krijgt.

Duitsland - Noordrijn-Westfalen

In Duitsland maakt het uit waar je woont. Het land bestaat uit verscheidene deelstaten: het gaat om een federatie. Eerst moet je binnen je deelstaat je beklag doen, waarna binnen de overkoepelende bond nog mogelijkheden bestaan. In het onderstaande is gekozen voor een analyse van de situatie in de staat Noordrijn-Westfalen.

Ook hier bestaan Anti Discriminatie Bureaus. Er bestaan twaalf organisaties die klachten met betrekking tot discriminatie in behandeling nemen. Deze deelstaat is, met een inwonertal van ruim 18 miljoen en een iets kleiner oppervlakte dan Nederland, vergelijkbaar met Nederland.

Stel, je woont in Keulen en je wilt stappen ondernemen tegen de discriminerende werkgever. Je kunt je dan tot het Anti Diskriminierungs Büro wenden dat de klacht kan behandelen.

Je hebt weinig civielrechtelijke mogelijkheden. Het Duitse rechtsstelsel kent nog geen mogelijkheden om je rechtstreeks te beroepen op discriminatie door een werkgever, een ziekenhuis of een school. Op grond van de Europese richtlijn moet het land wel wetgeving tegen discriminatie invoeren. Een eerste voorstel voor een antidiscriminatiewet uit 2001 werd door het Duitse ministerie van Justitie weer ingetrokken.

De Duitse Grondwet verbiedt in artikel 3 benadeling en bevoordeling van personen wegens hun afkomst of hun ras, maar dit geldt alleen in de relatie burger-overheid. Tussen burgers onderling, en dus ook tussen een sollicitant en een bedrijf, geldt dit niet. Het Duitse recht kent wel maatregelen tegen discriminatie op de werkvloer in de vorm van een artikel in de wet op de Ondernemingsraden, maar dat helpt jou in dit geval niet.

Het enige houvast is een beroep op het algemene artikel tegen onrechtmatige daad, dat een schadevergoeding in het vooruitzicht stelt, als de persoonlijke levenssfeer is geschonden. Een weigering zoals jij meemaakte, zou als zon schending kunnen worden gezien. In het Duitse recht is echter vrijwel geen jurisprudentie over dit soort zaken, zodat niet duidelijk is of de rechter dit zal accepteren. Het feit dat er bijna geen rechterlijke uitspraken zijn, geeft ook al aan dat deze juridische weg vrijwel onbegaanbaar is.

Heb je alles uitgeprobeerd en boek je naar jouw zin onvoldoende resultaat, dan kun je je net als in Nederland wenden tot het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Duitsland kent op dit terrein voorts geen specifieke strafrechtelijke bepalingen tegen rassendiscriminatie. In de praktijk werken de Duitse ADBs daarom meer in de bemiddelende sfeer en proberen om via gesprekken de werkgever te bewegen zijn beleid aan te passen. Wel worden discriminatiezaken in beginsel breder opgenomen, en een klacht kan leiden tot een onderzoek naar het bedrijf of de bedrijfstak.

Dit zou wel eens kunnen betekenen dat er onvoldoende middelen zijn om tegen rassendiscriminatie op te treden. Je kunt dan een klacht indienen bij het CERD-comité. Sinds 2001 kan het CERD-comité klachten van Duitse burgers in ontvangst nemen.

Tsjechië

Hoe staan de zaken ervoor in een van de kandidaat-lidstaten voor de Europese Unie, Tsjechië? Het land is ruim twee keer zo groot als Nederland, maar heeft niet meer dan 10 miljoen inwoners. Een belangrijke minderheid wordt gevormd door de Roma's. Schattingen lopen uiteen van 150.000 tot 300.000, zo'n drie procent van de bevolking. De kans is groot dat je als gediscrimineerde sollicitant tot deze groep behoort; het kan geen toeval zijn dat 70 procent van de Roma werkloos is (in sommige streken gaat het zelfs om 90 procent), terwijl het gemiddelde onder de overige bevolking 9 procent bedraagt.

Een van de eisen die de Unie voor toetreding stelt, is dat de regering aan minderheden bescherming moet bieden tegen discriminatie. De Tsjechische Republiek is doende om antidiscriminatiewetgeving in te voeren. Daarbij houdt de regering duidelijk rekening met de EG-richtlijn voor gelijke behandeling, wat immers een voorwaarde is voor toetreding.

In Tsjechië bestaan geen Anti Discriminatie Bureaus. Je kunt je met een klacht over een afgewezen sollicitatie wenden tot een advocaat. Vanwege de hoge kosten moeten mensen met lage inkomens daarvan af zien. In de meeste steden bestaan onafhankelijke bureaus van sociaal raadslieden, die tegen een geringe vergoeding rechtshulp en andere bijstand verlenen. Daarnaast zijn er vele non-gouvernementele organisaties (ngos), die zich speciaal richten op de behartiging van Roma-belangen. Enkele van deze ngos behandelen ook individuele gevallen van discriminatie.

Het Tsjechische Handvest van fundamentele rechten en vrijheden, sinds 1991 onderdeel van de Grondwet, kent een algemeen non-discriminatieartikel.

Ook kun je een beroep doen op de recente veranderingen in de Arbeidswet, die de juridische mogelijkheden om discriminatie tegen te gaan, hebben verruimd. Onderscheid bij de werving en selectie is verboden, evenals onderscheid bij de beloning en de bevordering. De wet geeft echter geen definitie van discriminatie en er is geen mogelijkheid om een juridische maatregel op te leggen of om de gevolgen van de discriminatie te compenseren. De wet is tot op heden nog niet in discriminatiezaken toegepast en blijft vooralsnog een dode letter. Daarbij speelt ook een gebrek aan kennis omtrent het bestaan van de wet bij werknemers, werkgevers en juristen.

De wetgeving die van toepassing is op discriminatie op de arbeidsmarkt, biedt onvoldoende bescherming voor slachtoffers. De Europese Commissie tegen racisme en intolerantie (ECRI), een onderdeel van de Raad van Europa, drong er in de meest recente landenrapportage bij de Tsjechische regering op aan om een algemene wet tegen discriminatie in te voeren, gelet op de discriminatie van met name de Roma op vrijwel alle maatschappelijke terreinen.

Als je tot in hoogste instantie hebt geprocedeerd, maar vindt dat er onvoldoende garanties tegen discriminatie in Tsjechië worden geboden, dan kun je je net als in Nederland en Duitsland tot het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Voorts zijn er enkele strafrechtelijke bepalingen waarop je via de politie en een officier van justitie een beroep kunt doen. Mocht dit alles niet baten, dan kun je je nog beklagen bij het CERD-Comité. Dit is mogelijk sinds 2000.

Door de druk, die de komende toetreding op de regering legt, is de verwachting wel dat Tsjechië op korte termijn
non-discriminatiewetgeving invoert. Of daarmee een afgewezen Roma-sollicitant in staat is om zijn recht te halen, moet de toekomst uitwijzen.

Conclusie

Als gediscrimineerde sollicitant ben je niet slecht af in Nederland, zoals uit bovenstaande vergelijking blijkt. Je kunt zelf ver komen, terwijl er ook strafrechtelijke mogelijkheden zijn. Als je toch niet tevreden bent, kun je je wenden tot het Europese Hof voor de Rechten van de Mens of het CERD-Comité. In Duitsland zijn er in ieder geval in de deelstaat Noordrijn-Westfalen wel ADB's, maar de juridische mogelijkheden zijn er geringer dan in Nederland. Dit geldt ook voor Tsjechië. Er zijn geen instanties zoals de Commissie gelijke behandeling, terwijl ook de wetgeving beperkter is dan in Nederland. Wel moet worden opgemerkt dat Tsjechië tenminste nog strafwetgeving kent tegen discriminatie, terwijl deze in Duitsland ontbreekt. Beide landen zullen hoe dan ook verbetering moeten brengen in hun wetgeving op grond van eisen gesteld door de Europese Unie. Sinds een paar jaar is het wel mogelijk om ook vanuit Duitsland en Tsjechië je beklag te doen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en het CERD-Comité. In Nederland is dit al gebeurd, maar in Duitsland en Tsjechië bestaat nog veel onwetendheid over deze mogelijkheden. In de praktijk werkt het antidiscriminatierecht er niet zo goed als in ons land.

Dick Houtzager en Jacky W. Nieuwboer zijn juridisch beleidsadviseurs bij het LBR.

LEEN bij het LBR-DOCUMENTATIECENTRUM:

Gelijkwaardigheid en verscheidenheid : Jaarverslag 2001 Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding, Brussel (B) 2002

In dit jaarverslag wordt zowel ingegaan op de klachtbehandeling als op de oorzaken en depreventie van discriminatie en racisme. Ook de deelname aan de werkzaamheden van internationale organisaties komt ter sprake.

Konfliktbearbeitung in Deutschland : Ein Wegweiser C. Fiebich (red)
Plattform Zivile Konfliktbearbeitung, Bonn (D) - 2001

Kompendium von Institutionen und Initiativen in dem Bereich von zivile Konfliktbearbeitung in Deutschland. Dazu gehören Einrichtungen aus dem Bereich der Wirtschaftmediation ebenso wie Initiatieven aus der Anti-Rassismus-Arbeit.

Activities of the Council of Europe with relevance to combating racism and intolerance
European Commission against Racism and Intolerance (ECRI) - Raad van Europa, Strasbourg (F) 2001

An overview of various Council of Europe activities, which contribute to the fight against racism and intolerance.

Practical examples in combating racism and intolerance against Roma / Gypsies
European Commission against Racism and Intolerance (ECRI) - Raad van Europa, Strasbourg (F) - 2001

Compilation of examples of Roma-specific practical measures that may assist with the implementation of ECRI's General Policy Recommendation No.3 on combating racism and discrimination against Roma/Gypsies.

Second report on the United Kingdom :
Adopted on 16 June 2000
European Commission against Racism and Intolerance (ECRI) - Raad van Europa, Strasbourg (F) - 2001

This second report of the ECRI on the United Kingdom reviews the legislation, policies and other measures to combat racism, xenophobia, and intolerance in the United Kingdom. It also considers the policies towards refugees, immigrants and minorities and it contains proposals to improve the situation.

Second report on Austria :
Adopted on 16 June 2000
European Commission against Racism and Intolerance (ECRI) - Raad van Europa, Strasbourg (F) - 2001

This second report of the ECRI on Austria reviews the legislation, policies and other measures to combat racism, xenophobia, and intolerance in Austria. It also considers the policies towards refugees, immigrants and minorities and it contains proposals to improve the situation.

International Lernen - Lokal Handeln : Interkulturelle Praxis "vor Ort" und Weiterbildung im internationalen Austausch R. Leiprecht . . e.a. (red)
IKO-Verlag für Interkulturelle Kommunikation, Frankfurt am Main (D) - 2001

Die Autoren erörtern wie Anregungen aus antirassistischen Konzepten nutzbar gemacht werden können, um stereotypisierende, deterministische und kulturalisierende Muster interkultureller Praxis zu vermeiden. Darüber hinaus werden Ergebnisse und Analysen antirassistischer und interkultureller Praxis in verschiedenen europäischen Ländern dokumentiert.