Clearinghuis Regresschades officieel van start
Het Clearinghuis Regresschades is officieel in gebruik genomen. Via
dit elektronische platform kunnen verhaalszaken tussen
aansprakelijkheids- en cascoverzekeraars onderling sneller en
efficiënter worden afgehandeld. De deelnemers aan het clearinghuis en
de nieuw opgerichte Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars
(EPS) hebben inmiddels een overeenkomst ondertekend en de eerste
dossiers zijn met goed gevolg afgehandeld.
In november vorig jaar besloot het Verbond van Verzekeraars tot de
bouw van het clearinghuis, een elektronisch platform dat ervoor moet
zorgen dat de afhandeling van regreszaken tussen
motorrijtuigenverzekeraars onderling efficiënter verloopt. Als een
verzekeraar regres neemt op een andere verzekeraar, worden er nu nog
vaak tal van brieven over en weer gestuurd en worden er heel wat
telefoontjes gepleegd voordat de schade volledig is afgehandeld. Het
Clearinghuis Regresschades moet dat proces beter stroomlijnen. Dat
kan, doordat het clearinghuis automatisch de benodigde informatie voor
het nemen van regres naar de juiste partij stuurt en bovendien zorgt
dat verzekeraars op tijd worden gerappelleerd om in actie te komen.
Uiteindelijk kunnen verzekeraars daardoor aanzienlijke besparingen
behalen op de administratieve kosten die gemoeid zijn met het voeren
van regres.
Stichting EPS
Voor de realisatie van het clearinghuis is een nieuwe stichting in het
leven geroepen: de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars
(EPS), die belast is met het werven van nieuwe deelnemers en de
verdere uitbouw van het clearinghuis. Het secretariaat van de
stichting is inmiddels door het Verbond overgedragen en wordt nu
uitgevoerd door het managementteam dat ook voor de stichtingen
Vermiste Auto Register (VAR) en de Nederlandse Restwaarde Markt (NRM)
het secretariaat voert.
Inmiddels heeft, op basis van een vooraf bepaalde gefaseerde
introductie, een aantal verzekeraars en gevolmachtigden zich al
aangesloten bij het clearinghuis. De eerst aangesloten partijen (AEGON
particulieren, Stad Rotterdam, Delta Lloyd, OHRA en Hooge Huys) hebben
inmiddels met goed gevolg de eerste dossiers afgehandeld. Binnen een
maand zullen ook Nationale-Nederlanden, Centraal Beheer en AMEV het
clearinghuis gaan gebruiken en kort daarop volgen Univé, London
Verzekeringen, Interpolis, FBTO, Avéro, RVS en Allianz Nederland.
Inmiddels wordt ook met andere partijen gesproken over aansluiting bij
het clearinghuis. Er wordt naar gestreefd om op afzienbare termijn een
marktdekking van 80 procent te realiseren.
24 september 2003
---
Verbond van Verzekeraars