AutoRai

26-9-2003

Terugkeer van de praktische, Britse muscle car

Deze week heeft MG Rover Group de V8-aangedreven MG ZT 260 V8 geïntroduceerd. De achterwielaangedreven auto, die beschikbaar komt als MG ZT en MG ZT-T, is uitgerust met een 260 pk sterke 4.6-liter V8-krachtbron.

De motor levert het indrukwekkende koppel van 410 Nm, waarmee hij excellente acceleratiecijfers laat noteren. De ZT 260 V8 is per direct beschikbaar voor de Engelse markt. Vanaf begin volgend jaar zijn de krachtige V8-uitvoeringen van de MG ZT ook in Nederland beschikbaar.

Rob Oldaker, MG Rover Groups Product Development Director: De MG ZT 260 V8 vormt opnieuw een bewijs van ons streven om autos te introduceren met een krachtige achtergrond en dito prestaties. Dit is echt een bijzonder plezierige auto om te besturen. Onze keuze voor een grote, koppelsterke motor wordt gerechtvaardigd vanwege de snelheid en efficiency van deze cross-country auto. Hoe vaker je er in rijdt, des te meer ga je zijn unieke muscle car karakter waarderen ten opzichte van de trend voor hoogtoerige motoren bij onze concurrenten.

Deze introductie betekent tevens dat MG nu beschikt over de breedste modellenreeks in haar 80-jarige historie. De nieuwe V8 verwoordt de terugkeer van de praktische Britse muscle car en zoals het een MG betaamt, biedt hij uiteraard veel value for money.

Overzicht
De ZT 260 is een volledig doorontwikkelde versie van de voorwielaangedreven ZT. Slimme montagetechnieken hebben er voor gezorgd dat de grotere motor en de aandrijflijn naar de achterwielen konden worden verwerkt in de bestaande, robuuste body, zonder grote visuele aanpassingen. Onderhuids is het platform grotendeels nieuw, met aanzienlijke veranderingen aan veel functionele systemen om de gewijzigde aandrijflijn te kunnen herbergen en om een auto met een groots rijkarakter te kunnen realiseren.

Recent was een ontwikkelingsmodel van de MG ZT-T V8 nog te zien op de zoutvlakten van Bonneville, in Utah, waar MG met een speciaal getunede V8-uitvoering een topsnelheid van ruim 360 km/u op de klokken zette.

Ontwerp & Ontwikkeling
De ontwikkelingsingenieurs kregen als opdracht mee iets totaal afwijkends op de weg te zetten. Tot de uitdagingen behoorden ondermeer het ombouwen van de aandrijving en het plaatsen van een grote V8-krachtbron in het bestaande ontwerp van een voorwielaangedreven auto, iets dat niet onderschat mag worden. Geavanceerde computertechnieken werden ingezet voor de plaatsing van de nieuwe motor, zonder tekort te doen aan de sterke punten van het bestaande ZT-platform. Verregaande technieken zorgden voor een verfijnde kinematica van de compleet nieuwe multi-link achteras-constructie en om er voor te zorgen dat de auto ondanks de aangepaste motorplaatsing in alle markten voldoet aan de huidige eisen voor inzittendenbescherming.

Gezien de ingrijpende veranderingen is het niet verwonderlijk dat de ZT aan een zwaar testprogramma is onderworpen, qua klimaat variërend van de bitter koude en zware omstandigheden van de Zweedse winter tot aan de brandende hitte tijdens de hogesnelheidstests in Arizona en Australië.

Carrosseriestructuur
Aan de buitenkant zijn er maar weinig aanwijzingen te zien voor de uitgebreide carrosserieveranderingen die noodzakelijk waren om de nieuwe krachtbron voor de achterwielaandrijver te kunnen herbergen. Sterker nog, de ZT 260 beschikt over dezelfde, veelgeprezen vormgeving als de voorwielaangedreven ZTs. Verregaande aanpassingen zijn aangebracht aan de bodemplaat, met een nieuw ontwerp voor de onderplaat vóór en achter en een vergrote transmissietunnel om plaats te bieden aan de in de lengterichting geplaatste versnellingsbak. Een nieuwe productielijn is speciaal naast de bestaande lijn in werking gesteld om een continu hoge kwaliteit voor deze carrosserieveranderingen te garanderen.

Aandrijving
De ZT 260 maakt gebruik van de bekende 4.6-liter V8-krachtbron van Ford, die op grote schaal wordt gebruikt in Noord-Amerika voor de aandrijving van de befaamde Ford Mustang. De motor is op diverse gebieden gewijzigd in verband met de ruimte onder de motorkap. Bovendien hebben de ingenieurs van MG nieuwe controlesystemen ontwikkeld voor het in- en uitlaatsysteem en de emissie-uitstoot om er voor te zorgen dat de auto voldoet aan de strenge Europese geluidsnormen zonder dat daarbij vermogens- of koppelverlies optreedt. Een nieuwe elektronische motorcalibratie draagt bij aan het handhaven van de huidige Europese emissiewetgeving.

Het uitlaatsysteem, met dubbele uitlaatpijpen over bijna de gehele lengte van de auto, wordt gekenmerkt door nieuwe, dubbele uitlaatdempers aan beide zijden. Het systeem produceert een klassieke V8-sound, terwijl het in het interieur stil blijft tot aan het moment dat het gaspedaal wordt beroerd en het geluid van een echt raspaard weerklinkt.

De ZT 260 is uitgerust met een handgeschakelde vijftraps Tremec TR 3650 versnellingsbak die in Noord Amerika wordt gebouwd. Het geheel is aanzienlijk gewijzigd om aan de wensen van MG te voldoen en beschikt over een unieke samenstelling van de versnellingen voor het veeleisende gebruik op de Europese wegen. De ingenieurs van MG hebben tevens een nieuw schakelsysteem ontwikkeld met een dubbele, hydraulische koppelingbediening om precieze en optimale schakelwegen te garanderen.

De achteras is voorzien van een Dana Hydratrak® limited-slip differentieel, dat gebruik maakt van een schottenpomp voor een soepele en naadloze overdracht van het koppel op de beide achterwielen in het geval van een doorslippend achterwiel.

Besturing en Ophanging
De besturing en wielophanging van de ZT 260 zijn in verregaande mate doorontwikkeld om de prestaties van de V8-krachtbron te kunnen verwerken. Het ontwikkelingsteam heeft voortgeborduurd op het klassieke rijgedrag van de MG ZT om te zorgen voor een soepele, vloeiende en gemakkelijk te corrigeren controle over de auto onder alle rij-omstandigheden. Het resultaat is een auto die een mix vormt tussen het rustige gebruik van alledag en de topprestaties van een echt raspaard.

De stuurbekrachtiging, voorzien van een hoge capaciteitspomp, verloopt nu via een aan de voorkant gemonteerde tandheugelconstructie die een uitstekend gevoel en dito feedback doorgeeft aan het met leer beklede stuurwiel.

De McPherson wielophanging vóór, voorzien van veerpoten, is getuned om berekend te zijn op het nieuwe onderstelplatform. Een nieuw ontwerp voor de fuseedrager is gecombineerd met lineaire Eibach veren en een nieuwe anti-roll bar met een grotere diameter. De reacties van de wielen worden beheerst door Monotube veerpoten van Bilstein, die beschikken over een groot zuigerbereik voor fijngevoelige reacties met een zeer hoge buigstijfheid voor een verbeterde controle over het camber. Verder is de ophanging uitgerust met een aanzienlijk gewijzigd subframe, dat zorgt voor een stabiele basis voor het chassis, terwijl het bij een botsing tevens de grootste hoeveelheid botsenergie absorbeert.

Een nieuwe multi-link wielophanging achter werd speciaal voor de MG ZT 260 V8 ontwikkeld. Een nieuw subframe met zes bevestigingspunten herbergt het Hydratrak® differentieel, terwijl elk wiel is bevestigd middels drie zijdelings geplaatste armen (twee van staal en één van lichtmetaal) en een in lengte geplaatste lichtmetalen draagarm. Bladveren, eveneens afkomstig van racespecialist Eibach, werken nauw samen met Monotube dempers van Bilstein om te zorgen voor een prima wielbeheersing. Het rollgedrag wordt in toom gehouden door een nieuwe anti-rollbar.

Zowel de ZT als ZT-T 260 V8 is uitgerust met 18 inch lichtmetalen wielen, waarbij de basisuitvoering beschikt over wielen met een Straights design, terwijl nieuwe Apex wielen met een 10-spaaks ontwerp zijn voorbehouden aan de ZT 260 SE. Contisport 225/45 ZR18 banden zorgen voor een geweldige zijwaartse stabiliteit in combinatie met scherpe en precieze stuurreacties.

Remmen
De ZT 260 modellen zijn uitgerust met een nieuw H-split remsysteem dat voor een prima vertraging zorgt. De voorwielophanging wordt gecompleteerd met grote, geventileerde schijfremmen met een diameter van 325 mm, en zwevende remklauwen. Aan de achterkant is een nieuw remsysteem van AP-Racing terug te vinden, met 332 mm geventileerde schijven en lichtmetalen, tegengesteld geplaatste remzuigers.

Interieur
Van binnen beschikt de ZT 260 over een nieuw HEVAC-systeem (Heating, Ventilation & Airconditioning). Het geheel werkt volgens een elektronische controle-unit die servomotor-aangestuurde kleppen bedient die op hun beurt de waterstroom door het verwarmingscircuit reguleren. Dit systeem is verfijnd om hetzelfde comfort en bedieningsgemak te bieden als het reeds bestaande luchtmengselsysteem in de bestaande ZTs. Alle modellen zijn uitgerust met ATC (Automatische Temperatuur Controle) dat reeds bekend is van de andere ZT-modellen. Een discrete V8-badge in het midden van het instrumentenpaneel geeft de bestuurder dat extra V8-gevoel, terwijl andere elementen in het interieur vergelijkbaar zijn met die van de overige ZTs.

Een nieuwe constructie onder de vloer van de kofferbak houdt de verplaatste accu en de cd-wisselaar (standaard op de ZT 260 SE) op hun plaats. Belangrijke besturingscomponenten, zoals het stuursysteem, de koppeling en de versnellingpook, zijn alle verder verfijnd, in lijn met het gespierde karakter van de ZT 260 V8. Een zwartlederen interieur, een Highline satellietnavigatiesysteem inclusief een tv-tuner met Teletekst, en een parkeersysteem vormen slechts enkele van de luxe items waarmee de SE zich verder onderscheidt.

De ZT 260 komt in eerste instantie in het Verenigd Koninkrijk op de markt en zal volgend jaar ook in andere landen worden geïntroduceerd. Voor de Nederlandse markt zijn de uitvoeringen, uitrustingsniveaus en prijzen voor de MG ZT en ZT-T 260 V8 nog niet bekend.