Partij van de Arbeid

Sterk en sociaal: de tegenbegroting van de PvdA

Alternatieven voor de plannen van het kabinet


1. Sterk en sociaal

Op Prinsjesdag maakte het kabinet Balkenende zijn bezuinigingsplannen bekend. 'Het gaat slecht met de economie, dus er moet worden bezuinigd en veel ook'; dat was de redenering van een kabinet dat deed voorkomen alsof het echt niet anders kon. Maar het kan wel anders, het kan wel beter. Dat blijkt onomstotelijk uit de doorrekening van de tegenbegroting van de PvdA.

De alternatieve plannen van de PvdA laten zien dat je op een heel andere manier naar Nederland en de Nederlandse economie kan kijken dan het kabinet Balkenende doet. Dat je niet hoeft te berusten in een dalende economische groei en een oplopende werkloosheid. Dat je bij het doorvoeren van moeilijke hervormingen, tenminste elementair fatsoen kunt betrachten. Dat je mensen niet alleen hoeft te vragen in te leveren, maar ook hoop kan bieden dat het daarna en daarom beter gaat met Nederland.

Waar het kabinet Balkenende de staatsschuld ziet als het belangrijkste probleem van Nederland, gaat de PvdA met haar alternatieve plannen ook andere problemen te lijf: de werkloosheid, de betaalbaarheid van de zorg, de kwaliteit van het onderwijs, en de verloedering in de oude wijken. Een sterke economie en sociaal beleid gaan bij de PvdA hand in hand. De alternatieven van de PvdA zorgen onder meer voor:

meer economische groei:
+ 0,4% in 2004
meer banen, in de markt en in zorg en onderwijs:
+ 36.000 in 2004
eerlijk delen
betaalbare zorg
investeringen in onderwijs, veiligheid, milieu en OV hogere winstgevendheid van de bedrijven


2. Hoe staat Nederland ervoor?

De economie zit in een dip, banen gaan verloren. Tienduizenden mensen raken werkloos, talloze gezinnen raken in grote problemen. De Nederlandse kenniseconomie blijft achter in Europa. Het lerarentekort is op zijn best tijdelijk opgelost. De vraag naar gezondheidszorg is groter dan het aanbod. Nederland moet veiliger worden. De integratie van nieuwe Nederlanders vraagt om meer en betere maatregelen. De woningbouw stokt, waardoor er te weinig betaalbare huur- en koopwoningen zijn. Oude wijken verloederen. Kortom: er zijn voldoende problemen die vragen om een daadkrachtige aanpak.


3. Wat doet het kabinet-Balkenende?

Terwijl de Nederlandse economie vraagt om loonmatiging, innovatie en investeringen, doet het kabinet Balkenende precies het tegenovergestelde: de vakbonden worden op de kast gejaagd en komen met looneisen, er wordt netto omgebogen op onderwijs en de vraaguitval wordt door massieve bezuinigingen versterkt in plaats van bestreden.

De gevolgen zijn een afgeknepen economie en duizenden extra werklozen. Daarnaast wordt de pijn van de bezuinigingen niet eerlijk verdeeld. Vooral mensen met de minste weerstand, zoals ouderen, chronisch zieken en gehandicapten, worden door het kabinet extra hard getroffen. Voor huizenbezitters en leaserijders heeft het kabinet een voordeeltje in petto. Geld dat beter kan worden besteed door mensen aan het werk te helpen en te houden.

Het kabinet-Balkenende biedt geen enkel perspectief op de oplossing van de problemen waar we voor staan. Het kabinet zorgt ervoor dat die problemen eerder groter worden dan kleiner. Terwijl de kiezers in januari heel duidelijk waren over wat zij willen: een goede, betaalbare zorg, beter onderwijs, meer veiligheid en het opknappen van de oude wijken. Het kabinet doet net of het niet weet dat deze lijst met opdrachten er al ligt en heeft razendsnel een eigen agenda opgesteld: bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen.

De argumenten die het kabinet hiervoor aandraagt, snijden - aantoonbaar - geen hout. Het argument dat Nederland er in economisch opzicht net zo slecht voorstaat als in de jaren tachtig en dat dus wel net zo hard moet worden ingegrepen als destijds, is onjuist. Er zijn de afgelopen jaren meer mensen aan het werk gegaan en de overheid heeft haar huishoudboekje beter op orde: het financieringstekort is lager en de staatsschuld is lager. De collectieve sector is nu veel kleiner dan toen. Er is geen enkele reden om net zoveel te bezuinigen als 20 jaar geleden.

Het argument dat wel zoveel bezuinigd moet worden, omdat Europa dat van ons vereist, is eveneens niet valide. Het kabinet-Balkenende speelt het braafste jongetje van de klas en streeft naar een begrotingstekort van 2.4% in 2004 dat ruim onder de Europese verplichting van 3% ligt. De rigide gerichtheid op het aflossen van de staatsschuld gaat voorbij aan het feit dat solidariteit tussen generaties veel meer dimensies kent. Want wat heb je eraan om een volgende generatie geen staatsschuld, maar wel een onbetaalbare zorg, schraal onderwijs en een vervuild milieu na te laten? Het kabinet stelt één probleem centraal, terwijl het verschillende problemen in hun onderlinge verhoudingen en in evenwicht zou moeten oplossen.

En wie het van ons niet gelooft mag het aan anderen vragen. Zelfs het Centraal Planbureau heeft nu vastgesteld dat de bezuinigingen op korte termijn een negatief effect hebben op de economie, terwijl het effect op langere termijn beperkt is.


4. Wat doet de PvdA?

De PvdA kiest voor een andere aanpak. De PvdA wil de economie structureel versterken. Door slimmer beleid wordt de economische groei in 2004 hoger en gaan minder banen verloren. Daardoor hoeft de overheid aan minder mensen uitkeringen uit te keren en kan het geld worden ingezet om de productiviteit van de economie ook op lange termijn te versterken.

Daarom stelt de PvdA de aanval op de werkloosheid centraal. Er moeten meer banen komen en werk moet lonen. We willen de kenniseconomie versterken, mensen opleiden en innovaties stimuleren. Betrouwbaar openbaar vervoer is hard nodig. Er moeten woningen worden gebouwd en wijken moeten veiliger worden. Mensen moeten de gezondheidszorg krijgen waar ze recht op hebben. En daar waar de rekening te hoog op loopt moet die rekening in ieder geval eerlijk gedeeld worden. De integratie van nieuwe Nederlanders vraagt om meer ambitie. Het milieu vereist een betere bescherming. Internationale solidariteit is meer dan ooit nodig in een wereld die volop in beweging is. Lasten en lusten moeten eerlijk verdeeld worden, juist in moeilijke tijden.

Op al deze zaken zijn de alternatieven van de PvdA gericht. De berekeningen van het Centraal Planbureau laten zien dat zo'n beleid wel degelijk mogelijk is binnen de Europese financiële afspraken. De miljarden die Nederland niet hoeft te bezuinigen als wij ons gewoon aan die afspraken houden, maken een groot verschil. Het verschil tussen een economie die langzaam uit het dal kruipt en een economie die verder het dal in dendert. Tussen op een fatsoenlijke manier moeilijke hervormingen tot stand brengen en op een meedogenloze manier bezuinigingen doorvoeren. Tussen problemen in de steden aanpakken of de boel maar op zijn beloop laten.


1. Meer groei:

In de plannen van de PvdA wordt voor 4,1 mrd minder bezuinigd en meer geïnvesteerd dan in de kabinetsplannen. Het effect van het PvdA-alternatief is een 0,4% hogere economische groei. Uit de CPB-cijfers blijkt dat bedrijven weer meer gaan investeren. Die opgaande trend kan ons uit het dal helpen. Van de overheidsinvesteringen, vooral die in kennis en onderwijs, 'kan een positief effect uitgaan op het structurele groeivermogen van de Nederlandse economie', aldus het CPB.


2. Meer banen:

Het PvdA-alternatief leidt tot méér banen en biedt bovendien een goed uitzicht op overeenstemming tussen werknemers en werkgevers over loonmatiging, want - anders dan het kabinet - de PvdA is de formule voor 'werk, werk, werk' niet vergeten. In plaats van lastenverzwaring biedt de PvdA gerichte lastenverlichting om daarmee de haperende banenmachine weer op gang te brengen.

De PvdA kiest voor een werkbonus, omdat werk moet lonen. De PvdA verhoogt die fiscale aftrekpost (de werkbonus) met 500 euro tot ruim 1700 euro per jaar. Pas als je écht veel verdient, verdwijnt die aftrekpost. Daarnaast behoudt de PvdA een loonkostensubsidie (SPAK) voor werkgevers om langdurig werklozen en laaggeschoolden in dienst te nemen.

De PvdA draait de bezuinigingen op de Melkertbanen terug. Hierdoor kunnen klassenassistenten, conciërges, zorghulpen en toezichthouders hun nuttige werk blijven verrichten. Goed voor hen, goed voor de samenleving.

In totaal leveren de plannen van de PvdA alleen al in 2004 36.000 banen meer op dan in de plannen van het kabinet Balkenende.


3. Eerlijk delen:

Doordat de economie met het PvdA-alternatief meer groeit dan met de bezuinigingsplannen van Balkenende/Zalm kunnen wij de pijn eerlijker verdelen. Ook in deze moeilijke economische omstandigheden zijn andere keuzen mogelijk. Doordat de PvdA minder bezuinigt dan dit kabinet, spelen wij geld vrij om een aantal verkeerde maatregelen van dit kabinet terug te draaien. De PvdA is voor eerlijk delen, juist in moeilijke tijden. Vandaar dat wij de koppeling - en dus de solidariteit tussen werkenden en niet-werkenden, bijvoorbeeld AOW-ers - in tact laten en het armoedebeleid niet wegbezuinigen. Daarnaast wil de PvdA dat de lonen van leraren, politieagenten en verplegers niet achterlopen bij de lonen in de markt.


4. Betaalbare zorg:

Het kabinet legt de lasten van de gezondheidszorg onevenredig neer bij mensen met de minste weerstand, omdat ze een laag inkomen hebben of ziek zijn. Terecht stelt het CPB dan ook dat dit geen bezuinigingen zijn, maar lastenverschuivingen, omdat mensen de voorzieningen die uit het pakket zijn geschrapt, eigen bijdragen en nominale premies zelf moeten betalen, of herverzekeren, als ze al door de verzekeringsmaatschappij worden geaccepteerd.

De PvdA houdt vast aan een eerlijke verdeling van de lasten, over gezond en ziek; over rijk en arm. Het PvdA-alternatief schrapt de Medicijnknaak, handhaaft het huidige ziekenfondspakket (dus: met de pil, de tandarts, fysiotherapie en IVF), verlaagt de nominale ziekenfondspremie en richt zich op inkomensafhankelijke ziektekostenpremies. Daarnaast wordt extra geïnvesteerd in ouderenzorg, jeugdzorg en gehandicaptenzorg. Ongezond gedrag (alcohol en roken) wordt extra belast.


5. Investeren in kennis:

Kennis wordt steeds meer de motor van de economie. Het kabinet doet voorkomen alsof het extra investeert in onderwijs, maar het CPB laat ondubbelzinnig zien dat het kabinet bezuinigt op het onderwijs: netto 800 miljoen euro. De PvdA draait deze bezuiniging terug. De PvdA investeert in het blijvend wegwerken van het lerarentekort, het terugdringen van vroegtijdig schoolverlaten en innovatie en ICT in het hoger onderwijs.


6. Meer veiligheid:

Het kabinet wil op een koopje zorgen voor meer veiligheid. Het kabinet Balkenende is in de naoorlogse geschiedenis het eerste kabinet dat zorgt voor minder in plaats van meer agenten. De PvdA trekt in haar plannen wél extra geld uit voor meer politie in de wijk en veiligheidspersoneel (spoorwegpolitie) in het openbaar vervoer. Daarnaast investeert de PvdA in jeugdbeleid en reclassering, de aanpak van huiselijk geweld en rechtsbijstand en een fonds voor slachtoffers.


7. Meer betaalbare woningen, opknappen oude wijken:

De PvdA wil meer betaalbare woningen bouwen. De woningnood is terug. Zowel kopen als huren is voor veel mensen te duur. In de (oude) stadswijken is nieuwbouw onmisbaar om de leefbaarheid te herstellen en mensen met middeninkomens vast te houden. Daarom wil de PvdA niet bezuinigen op stadsvernieuwing en geeft in 2004 een extra impuls van 300 miljoen. Tevens schrappen wij de bezuiniging op de huursubsidie.


8. Wegwerken milieuschuld:

De PvdA wil komende generaties niet alleen geen staatsschuld nalaten, maar ook geen milieuschuld. Daarom belast het PvdA-alternatief vervuilend gedrag (energiebelasting grootverbruikers, diesel, vliegbelasting) en investeert het in een schoner milieu door effectieve milieusubsidies.


9. Betrouwbaar Openbaar Vervoer:

Het kabinet bezuinigt opnieuw veel buslijnen in stads- en streekvervoer weg en trekt te weinig geld uit voor het noodzakelijke achterstallig onderhoud bij het spoor. De PvdA draait de bezuiniging terug en trekt wel geld uit voor het onderhoud, om zo bij te dragen aan een betrouwbaar Openbaar Vervoer.


10. Internationale solidariteit:

De PvdA wil dat het budget voor Ontwikkelingssamenwerking gehandhaafd blijft op 0,8% van het BNP. Exportkredietrisico's mogen dan ook niet betaald worden uit dit budget, maar moeten betaald worden uit de verzekeringspremies.

5. De kosten en de effecten van het PvdA-alternatief

De alternatieven van de PvdA worden gefinancierd binnen de verplichtingen die we in Europa zijn aangegaan. Het financieringstekort gaat omlaag, alleen in 2004 minder ver dan bij het kabinet. Daarnaast spelen wij middelen vrij met een lastenverschuiving. Lastenverlichtingen die economisch irrationeel zijn, zoals afschaffing van de OZB en het eigenwoningforfait voor mensen die hun hypotheek hebben afgelost, worden door ons geschrapt. In plaats daarvan spitst de PvdA de lastenverlichting vooral toe op een werkbonus en een verlaging van loonkosten voor werkgevers. Dit zorgt ervoor dat werken meer loont en meer mensen aan de slag kunnen. Door een verdere vergroening komen de milieudoelstellingen binnen bereik. Per saldo zullen de lasten ten opzichte van het kabinetsbeleid worden verlaagd.

De plannen van de PvdA zijn economisch beter en sociaal eerlijker. Bovendien blijft de PvdA binnen de Europese afspraken van het Groei- en Stabiliteitspact: het tekort blijft met 2,9% onder de 3%-grens in 2004. In de jaren daarna zal het tekort dalen als gevolg van de hogere economische groei en lagere werkloosheid.

Kortom: Sterk en Sociaal!

26-9-2003


---- --
STERK EN SOCIAAL: DE TEGENBEGROTING VAN DE PvdA

Hoe staat Nederland ervoor?
De werkloosheid stijgt met 115.000 personen tot 540.000 personen in 2004 (bovenop de stijging met 123.000 personen in 2003). Eind 2004 bedraagt het aantal uitkeringsjaren in werkloosheid en bijstand: 780.000. De economische groei blijft beperkt tot 1%.
Er zijn tekorten in de zorg, er wordt bezuinigd op onderwijs.

Wat doet de PvdA
Tabel 1: maatregelen 2004 kabinet en PvdA (cumulatief vanaf 2003):

|x mrd euro                |Niveau      |Effect PvdA |Niveau PvdA |
|                          |Kabinet     |            |            |
|Netto ombuigingen         |6           |- 4,1       |1,9         |
|Lastenverzwaring          |5           |- 0,1       |4,9         |
|Totaal                    |11          |- 4,1       |6,9         |
Tabel 2: Tegenbegroting PvdA naar sector
|Tegenbegroting PvdA       |Intensiverin|Ombuiging   |Lasten (+ = |
|(mln)                     |g           |            |zw)         |
|Totaal                    |4.422       |349         |-80         |
|Wv.  Gezondheid           |550         |125         |175         |
|         Veiligheid       |195         |120         |0           |
|         Onderwijs        |798         |0           |0           |
|         Cultuur en Sport |14          |0           |0           |
|         Sociale zaken en |480         |25          |-1.355      |
|arbeidsmarkt              |            |            |            |
|         Wonen            |430         |0           |0           |
|         Integratie en    |105         |25          |0           |
|asiel                     |            |            |            |
|         Energie en       |150         |0           |1.100       |
|milieu                    |            |            |            |
|                          |600         |0           |0           |
|Inkomensverdeling         |            |            |            |
|         Openbaar vervoer |300         |0           |0           |
|         Internationale   |300         |54          |0           |
|solidariteit              |            |            |            |
|         Overig           |500         |0           |0           |
|Ex ante effect op         | 4.1 mrd    |            |            |
|EMU-saldo (mrd)           |            |            |            |
|Inverdieneffecten         | 1.4 mrd    |            |            |
|Ten laste van saldo       |2.8 mrd     |EMU-saldo   |- 2,9% BBP  |

1. Meer groei

Tabel 3: enkele macro-economische effecten:
|                                       |Effect Tegenbegroting    |
|BBP-groei                              |+ 0,4 %                  |
|Werkgelegenheid                        |+ 36.000 personen        |
|Werkloze beroepsbevolking              |- 25.000 personen        |
|Investeringen bedrijven (excl.         |0,3 %                    |
|woningen)                              |                         |
|AIQ marktsector                        |-0,3  %punt              |
|EMU-saldo                              |- 0,6 %                  |

2. Meer banen
Behoud en uitbreiding aantal arbeidsplaatsen:
Ruimte voor zorgvernieuwing, geen korting op subsidies, modernisering van zorg (220) Geen korting op het sectorfonds arbeidsmarkt zorg (30) Meer banen in jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg (200) Meer politie in de wijken en veiligheidspersoneel in het openbaar vervoer (55) Intensivering jeugdbeleid en reclassering (60)
Meer leerkrachten in het onderwijs, versterking beroepsonderwijs (778) Meer kinderopvangplaatsen en tussenschoolse opvang (195) De arbeidskorting wordt een werkbonus, de werkbonus wordt met 500 euro verhoogd (1.020) Verruiming reïntegratiebudget voor ID-banen en jongerenbanen (260) Tijdelijke Spakregeling voor langdurig werklozen (285) Strengere arboverplichtingen, meer mensen arbeidsgeschikt aan het werk houden (- 25) Meer woningbouw (300)
Meer geld voor inburgerings-en taallessen (75)
Een impuls voor (milieu)innovatie (100)
Geen bezuinigingen in het streekvervoer, impuls voor de NS (300)

Werkbonus:
Bij minimumloon (1.280 bruto per maand) : E 1.214 Oplopend tot bij 130% min. loon (1.665 pm) : E 1.714 Tussen 130-180% min.loon (1.665-2.305 pm) : E 1.714 Aflopend tot oude niveau bij 240% min.loon (3.070 pm): E 1.214 En verder aflopend tot 0 bij 400% min.loon (5.120 pm).


3. Eerlijk delen
Ziekenfondspakket blijft gehandhaafd, daardoor minder lasten (600 mln) Geen eigen bijdrage voor medicijnen (210 mln, te bekostigen door minder verlaging van de procentuele Zf-premie) Vermogenstoets bij opname in AWBZ-instelling (- 150) Verlaging van de nominale Zf-premie met E 100 per persoon per jaar (800 mln, terug te verdienen door verhoging van de AWBZ-premie) Verlenging grondslag AWBZ-premieheffing (-300)
Invoering en verhoging van een inkomensafhankelijke werkbonus (1.020) Geen verslechtering huursubsidie, meer Vinex-woningen onder huursubsidiegrens(130) Volledige koppeling minimumloon, AOW en uitkeringen (430) Koopkrachtreparatie laagstbetaalden (170)
Verbetering arbeidsvoorwaarden collectieve sector (500) Initiatiefwetsvoorstel excessieve beloningen topmensen Evenwichtiger verdeling vergoeding voor lease-auto en eigen auto (bij Belastingplan 2004)


4. Betaalbare zorg
Ziekenfondspakket blijft gehandhaafd (700 mln)
Geen eigen bijdrage voor medicijnen (210 mln, te bekostigen door minder verlaging van de procentuele Zf-premie) Ruimte voor zorgvernieuwing, modernisering van zorg, subsidies (220) Meer banen in jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg (200) Geen korting op het sectorfonds dat is bedoeld om ziekteverzuim terug te dringen (30) Verlaging van de nominale Zf-premie met E 100 per persoon per jaar (800 mln, terug te verdienen door verhoging van de AWBZ-premie)


5. Investeren in kennis
Meer geld voor arbeidsmarktbeleid in het onderwijs (300) Versterking beroepsonderwijs en terugdringing voortijdig schoolverlaten (200) Tegengaan en voorkomen achterstanden; geld voor OALT, aanpak dyslexie (100) Versterking innovatievermogen en ICT, geen efficiëntiemaatregel Hoger onderwijs (178) Meer geld voor (milieu)innovatie (100)


6. Meer veiligheid
Meer politie in de wijken, veiligheidspersoneel (spoorwegpolitie) in het openbaar vervoer (55) Intensivering jeugdbeleid en reclassering (60)
Aanpak van huiselijk geweld (45)
Rechtsbijstand en solidariteitsfonds (25)


7. Meer betaalbare woningen, opknappen oude wijken Meer woningbouw (300)
Geen verslechtering huursubsidie, meer Vinex-woningen onder de huursubsidiegrens(130)


8. Wegwerken milieuschuld
Energiebelasting grootverbruikers (-50)
Glastuinbouw als bedrijfstak niet langer vrijwaren van energieheffing (-115) Diesel fiscaal (accijns) gelijk behandelen als benzine (-360) LPG even zwaar belasten als benzine (-60)
BPM-toeslag op diesel (-115)
Landing en take-off heffing (-400)
Behoud milieusubsidieregelingen (50)
Impuls voor milieu-innovatie (100)


9. Betrouwbaar openbaar vervoer
Geen bezuinigingen in het streekvervoer, impuls voor de NS (300)


10. Internationale solidariteit
Exportkredietrisico's niet uit ontwikkelingssamenwerking betalen maar uit verzekeringspremies (300) Stopzetten deelname aan de ontwikkelingsfase van de JSF-straaljager (54)

Enkele belangrijke maatregelen voor 2005 e.v.
Geen afschaffing gebruikersdeel OZB-heffing
Verbetering fiscale maatregelen VUT en prepensioen Instandhouding woningforfait

26-9-2003


---- --
STERK EN SOCIAAL: DE TEGENBEGROTING VAN DE PvdA

Hoe staat Nederland ervoor?
De werkloosheid stijgt met 115.000 personen tot 540.000 personen in 2004 (bovenop de stijging met 123.000 personen in 2003). Eind 2004 bedraagt het aantal uitkeringsjaren in werkloosheid en bijstand: 780.000. De economische groei blijft beperkt tot 1%.
Er zijn tekorten in de zorg, er wordt bezuinigd op onderwijs.

Wat doet de PvdA
Tabel 1: maatregelen 2004 kabinet en PvdA (cumulatief vanaf 2003):
|x mrd euro                |Niveau      |Effect PvdA |Niveau PvdA |
|                          |Kabinet     |            |            |
|Netto ombuigingen         |6           |- 4,1       |1,9         |
|Lastenverzwaring          |5           |- 0,1       |4,9         |
|Totaal                    |11          |- 4,1       |6,9         |
Tabel 2: Tegenbegroting PvdA naar sector
|Tegenbegroting PvdA       |Intensiverin|Ombuiging   |Lasten (+ = |
|(mln)                     |g           |            |zw)         |
|Totaal                    |4.422       |349         |-80         |
|Wv.  Gezondheid           |550         |125         |175         |
|         Veiligheid       |195         |120         |0           |
|         Onderwijs        |798         |0           |0           |
|         Cultuur en Sport |14          |0           |0           |
|         Sociale zaken en |480         |25          |-1.355      |
|arbeidsmarkt              |            |            |            |
|         Wonen            |430         |0           |0           |
|         Integratie en    |105         |25          |0           |
|asiel                     |            |            |            |
|         Energie en       |150         |0           |1.100       |
|milieu                    |            |            |            |
|                          |600         |0           |0           |
|Inkomensverdeling         |            |            |            |
|         Openbaar vervoer |300         |0           |0           |
|         Internationale   |300         |54          |0           |
|solidariteit              |            |            |            |
|         Overig           |500         |0           |0           |
|Ex ante effect op         | 4.1 mrd    |            |            |
|EMU-saldo (mrd)           |            |            |            |
|Inverdieneffecten         | 1.4 mrd    |            |            |
|Ten laste van saldo       |2.8 mrd     |EMU-saldo   |- 2,9% BBP  |

1. Meer groei

Tabel 3: enkele macro-economische effecten:
|                                       |Effect Tegenbegroting    |
|BBP-groei                              |+ 0,4 %                  |
|Werkgelegenheid                        |+ 36.000 personen        |
|Werkloze beroepsbevolking              |- 25.000 personen        |
|Investeringen bedrijven (excl.         |0,3 %                    |
|woningen)                              |                         |
|AIQ marktsector                        |-0,3  %punt              |
|EMU-saldo                              |- 0,6 %                  |

2. Meer banen
Behoud en uitbreiding aantal arbeidsplaatsen:
Ruimte voor zorgvernieuwing, geen korting op subsidies, modernisering van zorg (220) Geen korting op het sectorfonds arbeidsmarkt zorg (30) Meer banen in jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg (200) Meer politie in de wijken en veiligheidspersoneel in het openbaar vervoer (55) Intensivering jeugdbeleid en reclassering (60)
Meer leerkrachten in het onderwijs, versterking beroepsonderwijs (778) Meer kinderopvangplaatsen en tussenschoolse opvang (195) De arbeidskorting wordt een werkbonus, de werkbonus wordt met 500 euro verhoogd (1.020) Verruiming reïntegratiebudget voor ID-banen en jongerenbanen (260) Tijdelijke Spakregeling voor langdurig werklozen (285) Strengere arboverplichtingen, meer mensen arbeidsgeschikt aan het werk houden (- 25) Meer woningbouw (300)
Meer geld voor inburgerings-en taallessen (75)
Een impuls voor (milieu)innovatie (100)
Geen bezuinigingen in het streekvervoer, impuls voor de NS (300)

Werkbonus:
Bij minimumloon (1.280 bruto per maand) : E 1.214 Oplopend tot bij 130% min. loon (1.665 pm) : E 1.714 Tussen 130-180% min.loon (1.665-2.305 pm) : E 1.714 Aflopend tot oude niveau bij 240% min.loon (3.070 pm): E 1.214 En verder aflopend tot 0 bij 400% min.loon (5.120 pm).


3. Eerlijk delen
Ziekenfondspakket blijft gehandhaafd, daardoor minder lasten (600 mln) Geen eigen bijdrage voor medicijnen (210 mln, te bekostigen door minder verlaging van de procentuele Zf-premie) Vermogenstoets bij opname in AWBZ-instelling (- 150) Verlaging van de nominale Zf-premie met E 100 per persoon per jaar (800 mln, terug te verdienen door verhoging van de AWBZ-premie) Verlenging grondslag AWBZ-premieheffing (-300)
Invoering en verhoging van een inkomensafhankelijke werkbonus (1.020) Geen verslechtering huursubsidie, meer Vinex-woningen onder huursubsidiegrens(130) Volledige koppeling minimumloon, AOW en uitkeringen (430) Koopkrachtreparatie laagstbetaalden (170)
Verbetering arbeidsvoorwaarden collectieve sector (500) Initiatiefwetsvoorstel excessieve beloningen topmensen Evenwichtiger verdeling vergoeding voor lease-auto en eigen auto (bij Belastingplan 2004)


4. Betaalbare zorg
Ziekenfondspakket blijft gehandhaafd (700 mln)
Geen eigen bijdrage voor medicijnen (210 mln, te bekostigen door minder verlaging van de procentuele Zf-premie) Ruimte voor zorgvernieuwing, modernisering van zorg, subsidies (220) Meer banen in jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg (200) Geen korting op het sectorfonds dat is bedoeld om ziekteverzuim terug te dringen (30) Verlaging van de nominale Zf-premie met E 100 per persoon per jaar (800 mln, terug te verdienen door verhoging van de AWBZ-premie)


5. Investeren in kennis
Meer geld voor arbeidsmarktbeleid in het onderwijs (300) Versterking beroepsonderwijs en terugdringing voortijdig schoolverlaten (200) Tegengaan en voorkomen achterstanden; geld voor OALT, aanpak dyslexie (100) Versterking innovatievermogen en ICT, geen efficiëntiemaatregel Hoger onderwijs (178) Meer geld voor (milieu)innovatie (100)


6. Meer veiligheid
Meer politie in de wijken, veiligheidspersoneel (spoorwegpolitie) in het openbaar vervoer (55) Intensivering jeugdbeleid en reclassering (60)
Aanpak van huiselijk geweld (45)
Rechtsbijstand en solidariteitsfonds (25)


7. Meer betaalbare woningen, opknappen oude wijken Meer woningbouw (300)
Geen verslechtering huursubsidie, meer Vinex-woningen onder de huursubsidiegrens(130)


8. Wegwerken milieuschuld
Energiebelasting grootverbruikers (-50)
Glastuinbouw als bedrijfstak niet langer vrijwaren van energieheffing (-115) Diesel fiscaal (accijns) gelijk behandelen als benzine (-360) LPG even zwaar belasten als benzine (-60)
BPM-toeslag op diesel (-115)
Landing en take-off heffing (-400)
Behoud milieusubsidieregelingen (50)
Impuls voor milieu-innovatie (100)


9. Betrouwbaar openbaar vervoer
Geen bezuinigingen in het streekvervoer, impuls voor de NS (300)


10. Internationale solidariteit
Exportkredietrisico's niet uit ontwikkelingssamenwerking betalen maar uit verzekeringspremies (300) Stopzetten deelname aan de ontwikkelingsfase van de JSF-straaljager (54)

Enkele belangrijke maatregelen voor 2005 e.v.
Geen afschaffing gebruikersdeel OZB-heffing
Verbetering fiscale maatregelen VUT en prepensioen Instandhouding woningforfait

26-9-2003


---- --