Persbericht: 25 september 2003
Beeldkwaliteit centraal in nieuw onderhoudssysteem
Campagne Eindhoven beeldschoon informeert burgers over onderhoud van
de woonomgeving
De gemeente Eindhoven gaat inwoners sterker betrekken bij het
onderhoud van de woonomgeving. Dat gebeurt eerst door informatie te
verstrekken over welk onderhoud de gemeente met name in het groen
doet, en welke kwaliteit men van dat onderhoud mag verwachten. Later
zal ook meer de nadruk worden gelegd op de mogelijkheden door
zelfwerkzaamheid nog wat aan de kwaliteit van het groen in buurt of
wijk toe te voegen. Onder de titel Eindhoven Beeldschoon gaat een
informatiecampagne van start met de huis aan huis verspreiding van een
Schone Stadkrant.
Al enige tijd verrichten aannemers in opdracht van de gemeente
Eindhoven het onderhoud van het groen in de openbare ruimte. Anders
dan in het verleden gebeurt dit onderhoud niet meer op basis van
frequentie (bijvoorbeeld twee keer per maand vegen) maar op basis van
beeldkwaliteit. Niet langer is belangrijk hoe vaak iets gedaan wordt,
maar hoe een straat of plantsoen er uit ziet. Dat beeld moet in grote
lijnen blijven voldoen aan de door de gemeente in voorbeeldfotos
vastgelegde gewenste beeldkwaliteit. Een deel van die voorbeeldfotos
is terug te vinden in de binnenkort te verspreiden Schone Stadkrant.
De gemeente hanteert daarbij vier kwaliteitsnormen, van A (hoge
beeldkwaliteit) tot D (zeer lage beeldkwaliteit). Van elk
kwaliteitsniveau bestaan voorbeeldfotos.
Voordeel van deze methodiek is dat het onderhoud zich makkelijker
aanpast aan de verschillende omstandigheden en er alleen wordt
aangepakt als dit nodig is om de gewenste beeldkwaliteit te handhaven.
Aan de hand van de fotos is makkelijker uit te leggen welke kwaliteit
van onderhoud de inwoners in hun woonomgeving mogen verwachten. In de
krant die jaarlijks gaat verschijnen wordt nu alleen in gegaan op het
onderhoud van het groen, inclusief onkruidbestrijding. Het is de
bedoeling dat in komende nummers ook het onderhoud aan het grijs
(bestrating van wegen en straten, straatmeubilair etc.) aan de orde
komt. Ook zal dan worden in gegaan op de mogelijkheden voor
zelfwerkzaamheid door burgers in hun woonomgeving. Daarvoor wordt nu
bij de gemeente gewerkt aan nieuwe voorstellen. Bestaande vormen van
zelfwerkzaamheid zoals schoonmaakacties en het aanleggen van
geveltuintjes worden nu al wel behandeld.
De Stadsdeelkantoren zijn voor burgers het aanspreekpunt voor vragen
of suggesties op het gebied van zelfwerkzaamheid. Daar kunnen zij ook
terecht met opmerkingen over het onderhoud van de wijk of buurt (
algemeen telefoonnummer 2386000).
De krant bevat tenslotte nog een bijzonder element van
zelfwerkzaamheid: een prijsvraag waarbij men aan de hand van fotos kan
raden naar de namen van de verschillende voertuigen en gereedschappen
die bij het onderhoud worden gebruikt. Onder de goede inzendingen
wordt een aantal bodywarmers en caps met het actielogo verloot. De
campagne is een gezamenlijke activiteit van de Stadsdeelkantoren en de
Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer.
De campagne past in de bestuurlijke ambitie Schoon- Heel en Fleurig
uit het collegeprogramma Samen Stad, dat moet resulteren in verhoging
van de tevredenheid van burgers over het (groen)onderhoud van de
openbare ruimte.
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven