Gemeente Eindhoven

Persbericht: 25 september 2003

Beeldkwaliteit centraal in nieuw onderhoudssysteem

Campagne Eindhoven beeldschoon informeert burgers over onderhoud van de woonomgeving

De gemeente Eindhoven gaat inwoners sterker betrekken bij het onderhoud van de woonomgeving. Dat gebeurt eerst door informatie te verstrekken over welk onderhoud de gemeente met name in het groen doet, en welke kwaliteit men van dat onderhoud mag verwachten. Later zal ook meer de nadruk worden gelegd op de mogelijkheden door zelfwerkzaamheid nog wat aan de kwaliteit van het groen in buurt of wijk toe te voegen. Onder de titel Eindhoven Beeldschoon gaat een informatiecampagne van start met de huis aan huis verspreiding van een Schone Stadkrant.

Al enige tijd verrichten aannemers in opdracht van de gemeente Eindhoven het onderhoud van het groen in de openbare ruimte. Anders dan in het verleden gebeurt dit onderhoud niet meer op basis van frequentie (bijvoorbeeld twee keer per maand vegen) maar op basis van beeldkwaliteit. Niet langer is belangrijk hoe vaak iets gedaan wordt, maar hoe een straat of plantsoen er uit ziet. Dat beeld moet in grote lijnen blijven voldoen aan de door de gemeente in voorbeeldfotos vastgelegde gewenste beeldkwaliteit. Een deel van die voorbeeldfotos is terug te vinden in de binnenkort te verspreiden Schone Stadkrant. De gemeente hanteert daarbij vier kwaliteitsnormen, van A (hoge beeldkwaliteit) tot D (zeer lage beeldkwaliteit). Van elk kwaliteitsniveau bestaan voorbeeldfotos.
Voordeel van deze methodiek is dat het onderhoud zich makkelijker aanpast aan de verschillende omstandigheden en er alleen wordt aangepakt als dit nodig is om de gewenste beeldkwaliteit te handhaven. Aan de hand van de fotos is makkelijker uit te leggen welke kwaliteit van onderhoud de inwoners in hun woonomgeving mogen verwachten. In de krant die jaarlijks gaat verschijnen wordt nu alleen in gegaan op het onderhoud van het groen, inclusief onkruidbestrijding. Het is de bedoeling dat in komende nummers ook het onderhoud aan het grijs (bestrating van wegen en straten, straatmeubilair etc.) aan de orde komt. Ook zal dan worden in gegaan op de mogelijkheden voor zelfwerkzaamheid door burgers in hun woonomgeving. Daarvoor wordt nu bij de gemeente gewerkt aan nieuwe voorstellen. Bestaande vormen van zelfwerkzaamheid zoals schoonmaakacties en het aanleggen van geveltuintjes worden nu al wel behandeld.
De Stadsdeelkantoren zijn voor burgers het aanspreekpunt voor vragen of suggesties op het gebied van zelfwerkzaamheid. Daar kunnen zij ook terecht met opmerkingen over het onderhoud van de wijk of buurt ( algemeen telefoonnummer 2386000).

De krant bevat tenslotte nog een bijzonder element van zelfwerkzaamheid: een prijsvraag waarbij men aan de hand van fotos kan raden naar de namen van de verschillende voertuigen en gereedschappen die bij het onderhoud worden gebruikt. Onder de goede inzendingen wordt een aantal bodywarmers en caps met het actielogo verloot. De campagne is een gezamenlijke activiteit van de Stadsdeelkantoren en de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer.

De campagne past in de bestuurlijke ambitie Schoon- Heel en Fleurig uit het collegeprogramma Samen Stad, dat moet resulteren in verhoging van de tevredenheid van burgers over het (groen)onderhoud van de openbare ruimte.

© 2003 Gemeente Eindhoven