Vlaamse overheid

Ondernemers kunnen in de toekomst al hun papierwerk omtrent hun milieuverplichtingen in een keer afhandelen, via een uniek formulier. De Vlaamse regering keurde, na het advies van de Raad van State, de plannen van Vlaams Leefmilieuminister Ludo SANNEN definitief goed om een uniek loket op te richten voor het beleidsdomein leefmilieu. Minister Sannen kan nu naar het parlement met een ontwerpdecreet hierover.

Bij de milieuadministraties wordt één centraal aanspreekpunt voor bedrijven geïnstalleerd. Tot vandaag zijn bedrijven verplicht tal van formulieren over te maken aan AMINAL, OVAM, VMM en VLM. Zo moeten de ondernemingen informatie bezorgen over hun afval- productie, over de stoffen die zij lozen in het water of uitstoten in de lucht en over het grondwater dat ze oppompen.
De milieuadministraties gebruiken die informatie onder meer om te bepalen welke milieuproblemen moeten worden aangepakt en of het beleid moet worden bijgestuurd. Op basis van de verstrekte informatie bepaalt de overheid ook hoeveel heffing bedrijven moeten betalen voor de zuivering van hun afvalwater of voor het oppompen van grondwater.

Maar: die informatie moet aan verschillende diensten gegeven worden, telkens op andere formulieren. Bovendien moeten die formulieren worden ingeleverd op aparte tijdstippen. Soms wordt informatie ook dubbel opgevraagd.

Het nieuwe decreet zal dat systeem grondig vereen- voudigen. Bedrijven kunnen in het nieuwe systeem alle informatie eenmaal per jaar op één vaste datum én via één enkel geïntegreerd formulier melden aan de overheid. De creatie van dergelijk eenloketsysteem zal ongetwijfeld leiden tot minder papierwerk voor de bedrijven en de overheid, een meer klantvriendelijke werkwijze bij de overheid en voor een vlottere verwerking en efficiënter beheer en gebruik van deze informatie.

persinfo : Ron Hermans, woordvoerder van minister Sannen - tel. 02 553 27 12
e-mail: persdienst.sannen@vlaanderen.be