Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Persbericht ministerraad
26 september 2003

Regelgeving ocw verduidelijkt en toezicht verscherpt

De ministerraad heeft op voorstel van minister Van der Hoeven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van de voortgangsrapportage Rekenschap. In de rapportage worden de veranderingen in de bestuurscultuur van het ministerie beschreven die moeten leiden tot een situatie van "good governance".

Het afgelopen half jaar zijn maatregelen getroffen om duidelijk te maken hoe in sommige gevallen bestaande wet- en regelgeving over onderwijs moet worden geïnterpreteerd en toegepast. Verder is het toezicht in alle onderwijssectoren versterkt. De eerste sanctietrajecten zijn in gang gezet. In de rapportage staat dat de uitvoering van de maatregelen uit het actieplan rekenschap en van de kwaliteitsslag OCW voortvarend ter hand zijn genomen. Naast de al eerder in gang gezette reorganisatie bij een aantal stafdirecties zullen ook de overige directies van het ministerie worden gereorganiseerd.

Met vertegenwoordigers van de sectoren HBO, WO en BVE zijn afspraken gemaakt over de juiste interpretatie en toepassing van bestaande bekostigingsregels. De notities waarin deze afspraken zijn vastgelegd, worden binnenkort naar de Tweede Kamer gestuurd. Op basis van deze afspraken is het mogelijk beter toezicht te houden. Verder wordt onderzoek gedaan naar een aantal speciale scholen voor basisonderwijs, waarvan de indruk bestaat dat zij vormen van samenwerking hebben gekozen die niet in overeenstemming zijn met de onderwijswetgeving. Na afronding van dit onderzoek wordt de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Tenslotte is een handhaafbaarheidstoets ontworpen, bedoeld om na te gaan of beleid dat in ontwikkeling is, goed kan worden gehandhaafd.

De maatregelen zijn gericht op nieuwe bestuurlijke verhoudingen met het onderwijsveld. In de begroting 2004 zijn deze verhoudingen opgenomen als beleidsprioriteit. Dat betekent dat de minister kaders stelt waarbinnen de onderwijsinstellingen autonoom hun taken kunnen uitoefenen. De instellingen dienen wel rekenschap af te leggen over de resultaten die ze hebben behaald.

RVD, 26.09.2003