Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801
2509 LV Den Haag
colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4
i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44
Directeuren Sociale Dienst Telefax (070) 333 40 33
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Kinderopvang
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Hoofden Kinderopvang
Gemeenteraadsleden p/a griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk
Intercom/2003/72045
Onderwerp Datum
Verzamelbrief september 2003
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het terrein van
werk en inkomen en kinderopvang.
1. Budget en prestaties Wsw 2004
Na het Bestuurlijk Overleg met de VNG op 11 september jl. zijn het Wsw-budget voor 2004 en
zijn voor 2004 geldende prestatie-afspraken vastgelegd en opgenomen in de begroting 2004 van
het ministerie van SZW. In deze verzamelbrief treft u achtereenvolgens een overzicht van het
budget 2004, ingedeeld naar centraal en decentraal, prestatieafspraken met betrekking tot de
wachtlijst en begeleid werken en aanpassing van de voorwaarden voor het gebruik van de
zogenaamde 95%-garantie.
2.Verruiming mogelijkheden ESF voor gemeenten
In de Staatscourant van 11 juli is een wijziging van het besluit over de ESF-subsidieregeling
gepubliceerd. De wijzing leidt voor gemeenten tot nieuwe mogelijkheden met ESF.
Gemeenten kunnen voortaan ook ESF-subsidie krijgen voor het inzetten van reïntegratieprojecten
voor ID-ers en WIW-ers. Deze verruiming van de regeling geldt met terugwerkende kracht.
Bovendien kunnen gemeenten vanaf heden aanvragen indienen voor duale trajecten van
werkzoekenden. Tegelijkertijd kunnen O&O-fondsen nu, in samenwerking met gemeenten,
scholing voor werkenden bieden waar ook werkzoekenden aan deelnemen.
---
In de regeling is nu ook expliciet vastgelegd dat voor cursussen Nederlands ESF-subsidie kan
worden aangevraagd. In de praktijk is gebleken, dat aanvragers er soms aan twijfelden of subsidie
voor deze cursussen mogelijk was.
De wijzigingen zijn bedoeld ter bevordering van het gebruik van de ESF-gelden die voor
Nederland beschikbaar zijn. Deze verruiming van de regeling is een eerste - snel te realiseren -
stap. Verdere mogelijkheden om het gebruik van ESF-subsidies eenvoudiger te maken worden op
dit moment onderzocht.
3. Kinderopvang/Wbk
De realisatie van de invoering van de Wet basisvoorziening kinderopvang is voorzien per 1-1-
2005. Aangezien het jaar 2004 het karakter van een tussenjaar zal dragen wordt een beroep
gedaan op alle betrokkenen (sociale partners en gemeenten voor ieder hun deel) bestaande
voorzieningen te handhaven. Voor 2004 zal het Rijk een budget beschikbaar stellen aan gemeenten
dat specifiek bedoeld is voor het in stand houden van het huidige aantal subsidieplaatsen.
De omvang van het budget en het bedrag per plaats is nog niet bekend. Het streven is om de
hiervoor benodigde regeling, op basis waarvan gemeenten een aanvraag kunnen doen en op basis
waarvan de subsidieverlening kan plaatsvinden, nog voor het einde van 2003 te realiseren.
Daarnaast zal het Rijk voor 2004 opnieuw een budget beschikbaar stellen ter versterking van de
toezichtsfunctie door gemeenten/GGD'en en tevens een budget reserveren voor versterking van het
Waarborgfonds kinderopvang.
Nadere informatie over invulling van de hier opgesomde maatregelen volgt zo spoedig mogelijk
Met betrekking tot de Regeling uitbreiding Kinderopvang en Buitenschoolse opvang (Rkb) dienen
gemeenten rekening te houden met het aflopen van de Rkb per 31 december 2003. De
subsidievaststelling zal op basis van de uitbreidingsresultaten op deze datum plaatsvinden. Voor de
afrekening van de bevoorschotte Rkb-middelen ontvangen gemeenten van het Ministerie van SZW
met ingang van 2004 een verantwoordingsformulier, een controleprotocol en een standaard-
accountantsverklaring. Tevens zal er een rekentool beschikbaar komen, waarmee gemeenten in
een oogopslag kunnen zien of en hoeveel middelen zullen worden teruggevorderd.
Op aanvraag mogen gemeenten een jaar langer doen over de realisatie van de opvangplaatsen uit
de extra taakstelling 2003 (in totaal 10.000 plaatsen). Deze aanvraag zal worden verwerkt in het
verantwoordingsformulier.
4. Wijzigingen regeling uitvoering financiering WIW (Ruf) 2003
In oktober zal de Regeling uitvoering en financiering WIW (Ruf) naar aanleiding van onderstaande
punten worden gewijzigd:
- Het percentage van de meeneemregeling wordt hersteld naar 50% (was eenmalig op 10%
vastgesteld);
- BTW-compensatie wordt aan gemeenten toegekend via Scholings- en Activeringsbudget;
- Loon- en prijsbijstelling wordt uitgekeerd;
- Het plafond voor de werkervaringsplaatsen wordt aangepast.
Deze wijzigingen hebben positieve gevolgen voor de WIW-budgetten 2003. Na publicatie in de
staatscourant ontvangen gemeenten dan ook een nieuwe WIW-beschikking waarin de gewijzigde
bedragen zijn opgenomen.
---
5. Verantwoording en uitleg van de financieringssystematiek WWB
Als bijlage bij deze verzamelbrief treft u een verantwoording en uitleg van de
financieringssystematiek aan. Deze toelichting is bedoeld om bestuurders en beleidsmakers
duidelijk te maken waarom de nieuwe systematiek de gemeenten aanzienlijk betere mogelijkheden
biedt voor een adequaat eigen beleid. En waarom het objectief verdeelmodel een wezenlijk
onderdeel is van de de WWB.
Voor vragen over de WWB kunt u elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur bellen met de WWB-
informatielijn. Het telefoonnummer is: 070-3334130.
Voor vragen over (onderwerpen uit) deze brief kunt u elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur
telefonisch contact opnemen met de servicelijn van de Inspectie Werk en Inkomen in uw regio.
Servicelijn Telefoon Provincie
IWI regio-Noord 050 - 599 25 55 Groningen, Friesland en Drenthe
IWI regio-Oost 026 - 352 08 99 Overijssel, Gelderland en Flevoland
IWI regio-Noordwest 020 - 660 42 50 Noord-Holland en Utrecht
IWI regio-Zuidwest 078 - 632 15 22 Zuid-Holland en Zeeland
IWI regio-Zuid 040 - 266 88 88 Noord-Brabant en Limburg
U kunt voor nadere informatie ook het gemeenteloket raadplegen (www.gemeenteloket.szw.nl).
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
---
1. Budget en prestaties Wsw 2004
Indeling Budget 2004
· Het macrobudget bedraagt in 2004 2.149,9 mrd (inclusief de doorwerking in 2004 van de
loonbijstelling 2003 ( 72,4 mln.). Het Wsw-budget wordt gewoonlijk ingedeeld in een
centraal en een decentraal deel. Het decentrale deel is de omvang van de landelijke taakstelling
en de subsidie per standaardeenheid, op het centrale deel worden middelen afgezonderd ten
behoeve van scholing en verbetering arbeidsvoorwaarden, het arboconvenant Wsw en een
post modernisering. Ook de uitname ten behoeve van de voorgenomen overdracht van de
indicatiestelling naar de CWI wordt op het centrale deel geboekt.
· Bij de vaststelling van de onderstaande taakstelling en het budget per standaardeenheid is geen
compensatie voor het afschaffen van de Spak/VLW opgenomen. De voor het budgetjaar 2003
geboden compensatie was eenmalig. In de periode tot de SZW-begrotingsbehandeling door
de Tweede Kamer zal, na overleg met de VNG, nog nader bezien worden of en op welke
wijze de wegvallende inkomsten uit de Spak/VLW, binnen de kaders van het vastgestelde
Wsw-macrobudget, kunnen worden verwerkt.
· De indeling van het budget 2004 ziet er als volgt uit:
A. Decentraal deel
1. taakstelling 2004 in standaardeenheden (se): 89.817 se
· De taakstelling is ten opzichte van 2003 toegenomen met 775 standaardeenheden en is
daarmee weer op het niveau 2002.
2. subsidie per se: 23.680,- (= inclusief doorwerking loonbijstelling 2003)
3. het wachtlijstpercentage is bepaald op 60 procent.
4. De 95%-garantie zal met ingang van 2004 alleen worden toegekend aan gemeenten die er
meer dan 5% op achteruit gaan ten opzichte van de realisatie t-1 (voor zover deze niet de
toekenning t-1 te boven is gegaan) in plaats van de taakstelling t-1. De wijze waarop de
verrekening hiervan met gemeenten plaats zal vinden wordt nader uitgewerkt.
---
B. Centraal deel
· Arboconvenant 0,528 miljoen
· Stichting Beheer Collectieve Middelen 3,993 miljoen
· Modernisering Wsw 2,000 miljoen
· Indicatiestelling 10,650 miljoen
Totaal 17,171 miljoen
Indicatiestelling
Het kabinet heeft het voornemen het gehele indicatieproces Wsw met ingang van 1 april 2004 over
te hevelen naar de CWI. Daartoe wordt eind september een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer
ingediend. Er vanuit gaande dat gemeenten vanaf die datum geen verantwoordelijkheid meer
hebben voor de indicatiestelling wordt uit het macrobudget 2004 het bedrag voor de indicatie- en
herindicatiekosten voor de periode april december 2004 gehaald.
Uitgangspunten:
1. daadwerkelijke indicatiekosten van gemeenten in 2003 gemiddelde prijs en volume;
2. Ongedifferentieerde uitname per se;
3. Gemeenten blijven verantwoordelijk voor indicatieaanvragen die vóór invoeringsdatum
indicatiestelling zijn ingediend.
Bij uitname van het bedrag voor 2004 is uitgegaan geschatte aantal indicaties en
herindicatiebesluiten over de eerste helft van 2003. Dit levert het volgende beeld op:
1e indicatiebesluiten (geschatte aantallen 20031) : 9950 * 992 = 9.870.400,-
herindicaties totaal (geschatte aantallen 2003): 8250 * 525 = 4.331.250,-
---
Totaal 14.201,650,-
Bij overdracht van de indicatiestelling per 1 april 2004 zou dit, op basis van bovenstaande
aantallen en bedragen, voor de periode april tot en met december 2004 een budget voor indicatie
en herindicatie van driekwart van 14.201.650,- betekenen, is ongeveer 10,650 mln.
Prestaties 2004
Begeleid werken
· 25% van het aantal plaatsingen vanaf de wachtlijst of vanuit een dienstbetrekking
Wachtlijst
· Plaatsing in een dienstbetrekking of in begeleid werken binnen 1 jaar
· Gemiddelde wachtduur op de wachtlijst van maximaal 12 maanden
1 Geschatte aantallen indicaties en herindicaties voor 2003 op basis van ontwikkelingen tweede helft van 2002
---
2. Model Verslag over de uitvoering Wsw 2004
In het Bestuurlijk Overleg met de VNG op 11 september jl. is overeenstemming bereikt over het
Model Verslag over de uitvoering Wsw 2004.
Met de SUWI-wet is sinds 1 januari 2002 in de Wsw geregeld dat het gemeentebestuur (of het
bestuur van het werkvoorzieningschap) jaarlijks ten behoeve van het toezicht een verslag bij de
minister van SZW indient over de uitvoering van deze wet. Het verslag, voorzien van een verklaring
van de accountant en een bestuursverklaring, dient tot vaststelling achteraf door de minister van de
subsidie over het desbetreffende jaar en tot berekening van de verdeling van de subsidie voor het
jaar na indiening van het verslag. De oude kostenopgave Wsw wordt onderdeel van dit verslag
(Financieel beeld).
Het Model Verslag over de Uitvoering Wsw 2004 is een integraal verslag over de verantwoording
van de uitvoering Wsw door het gemeentebestuur dan wel het bestuur van de gemeenschappelijke
regeling (bestuur GR). Het verslag heeft voor het ministerie SZW een tweeledig doel. Ten eerste
betreft het de verantwoording van de subsidie door gemeente dan wel bestuur GR aan de minister
van SZW op basis waarvan het ministerie de vaststelling verricht. Ten tweede wordt het verslag
gebruikt voor de berekening en verdeling van de taakstelling van een volgend jaar. De gemeente of
bestuur GR kan het verslag ook gebruiken ter ondersteuning bij de sturing op de uitvoering van de
Wsw.
Het verslag bestaat uit drie delen en wordt gevolgd door de bestuursverklaring. De
bestuursverklaring betreft een verklaring op hoofdlijnen over de uitvoering van de Wsw. Het eerste
deel van het verslag heeft betrekking op de informatie over de beleidsprestaties. Het tweede deel
heeft betrekking op de rechtmatigheid van de uitvoering en beperkt zich tot die aspecten van de
uitvoering die bij niet juiste toepassing leiden tot het treffen van een maatregel. Het derde deel heeft
betrekking op het financieel beeld (de oude kostenopgave).
In de volgende verzamelbrief zal het Model Verslag over de Uitvoering Wsw 2004, voorzien van
een uitgebreide toelichting, worden opgenomen.