Gemeente Weert

26/09/2003

Ondernemers geven gemiddeld een 6,8
Onderzoek naar ondernemingsklimaat in Weert

Het bureau TNS-NIPO heeft dit voorjaar een onderzoek gedaan in een groot aantal gemeenten naar het ondernemingsklimaat. Zo ook in Weert, in opdracht van de gemeente.
In totaal zijn 100 ondernemers in de gemeente Weert telefonisch ondervraagd over de mate van tevredenheid over de gemeentelijke dienstverlening en het beleid ten aanzien van de ondernemers in de gemeente. De gemeente Weert scoort op beide onderwerpen hoger dan het gemiddelde.
Op de aspecten bereikbaarheid, ontwikkeling en herstructurering van bedrijfslocaties, en veiligheid en woonomgeving behoort Weert tot de top 5 van best scorende gemeenten.

42 kleine en middelgrote gemeenten hebben deelgenomen aan deze onderzoeksronde in 2003. In 2002 heeft eenzelfde onderzoek plaatsgevonden onder 30 grote gemeenten.
De resultaten van Weert worden vergeleken met de gegevens van alle deelnemende kleine en middelgrote gemeenten en soms met de scores van de 5 beste, dan wel 5 slechtste van de deelnemende gemeenten.

De centrale vraag in het onderzoek was: "hoe denkt de gemiddelde ondernemer over de gemeentelijke dienstverlening en andere gemeentelijke aspecten die invloed hebben op het gemeentelijk ondernemingsklimaat?"

De helft van de ondervraagde bedrijven heeft in de voorliggende jaren contact gehad met de gemeente. Dat is in alle gemeenten ongeveer hetzelfde.

Sterke binding
Van de huidige ondernemers in de gemeente Weert, blijkt 88% sterk tot zeer sterk gebonden aan de gemeente. De gemeente Weert scoort hiermee bovengemiddeld. Met name het percentage zeer sterk gebonden ondernemers is hoog in vergelijking met de meeste overige, aan het onderzoek deelnemende, gemeenten. 5% van de bedrijven geeft aan op het punt te staan Weert te verruilen voor andere gemeente.

Een opvallende uitkomst van het onderzoek, niet specifiek in Weert maar voor alle onderzochte gemeenten samen, is wel dat de bedrijven die zich 'niet zo gebonden' of 'helemaal niet gebonden' achten méér dan gemiddeld contact hebben gehad met de gemeente. Het ging dan relatief vaak over contacten in verband met de aankoop van grond (of een pand).

Rapportcijfers
Het rapport maakt onderscheid tussen het gemeentelijk ondernemingsklimaat en de dienstverlening door de gemeente. Het ondernemingsklimaat krijgt van de Weerter ondernemers een 6,8. Dat is hoger dan het gemiddelde rapportcijfer van alle deelnemende gemeenten: 6,6.
De dienstverlening door de gemeente krijgt in Weert een 6,2. Ook dat is hoger dan het gemiddelde van 5,9.
Saillant is wel dat ondernemers die de afgelopen 2 jaar contact met de gemeente hebben gehad, duidelijk minder te spreken zijn over de algehele dienstverlening dan ondernemers die geen contact hebben gehad (5,8 versus 6,6). Er is ook verschil in de cijfertoekenning voor het gemeentelijk ondernemingsklimaat: de bedrijven die de afgelopen twee jaar wel contact hebben gehad geven de gemeente een 6,4 en de bedrijven die geen contact hebben gehad beoordelen het ondernemingsklimaat in Weert met een 7,2.
Dit is duidelijk een onderzoeksuitkomst waarvan de gemeente zou moeten achterhalen hoe dat komt om vervolgens te bezien hoe dat veranderd kan worden. Hierbij kan er overigens niet vanuit gegaan worden dat de reden in alle gevallen bij die gemeente gevonden zal worden. Een ondernemer kan aankloppen met onhaalbare wensen/ideeën/voorstellen, die dan afgewezen worden, waarna zijn oordeel over de gemeente toch negatiever wordt dan het was.

Top 5
Op de volgende aspecten scoort Weert dermate hoog dat ze behoort tot de top 5 van best scorende gemeenten:
· bereikbaarheid
· ontwikkeling en herstructurering van bedrijfslocaties · veiligheid en woonomgeving.

Sluitingstijd horeca
Het is niet verrassend dat uit het onderzoek naar voren komt dat Weert slechter dan gemiddeld scoort op "sluitingstijd horeca". Dat was ten tijde van de enquête zeer actueel. Dit is het enige punt waarop Weert slechter scoort. Weert scoort beter op 22 van de onderzochte aspecten. De overige scores (± 30) zijn gemiddeld.

Aanbevelingen
Enkele van de aanbevelingen van de onderzoekers: · Relatief veel ondernemers geven aan niet te weten of er een "bedrijvenloket" is bij de gemeente Weert. Zelfs ondernemers die recent contact gehad hebben met de gemeente. De gemeente moet daar méér over informeren.
· Door het juist en gericht communiceren van de wijze waarop de gemeente omgaat met bijvoorbeeld bedrijventerreinen, het bedrijvenloket, account management, groenvoorziening en infrastructuur worden de verwachtingen van de ondernemers op die gebieden gebracht tot een realistischer niveau.
· Communiceer vanaf de start duidelijk dat het tijd kost om de vergunningaanvraag te beoordelen.
· Betrek het bedrijfsleven bij de ontwikkeling van het arbeidsmarktbeleid.