Time : 3:54:48 PM
Date : Friday, September 26, 2003
Sender Name: SEBECO

SEBECO AWARD OOST-VLAANDEREN 2003

Waarom nu deze eerste SEBECO AWARD OOST-VLAANDEREN 2003 georganiseerd werd door SEBECO onder de auspiciën van de Kamer Van Koophandel Oost-Vlaanderen? Ondanks het ontegensprekelijke belang van de telefonische communicatie krijgt dit aspect van de relatievorming en
-onderhoud niet altijd de aandacht die het verdient. En toch: als bedrijf krijg je maar één kans om een eerste indruk te maken. Overigens staat het vast dat klantgerichtheid finaal resulteert in winstgevendheid. Er is een duidelijk verband tussen de kwaliteit van de dienstverlening, de mate van klantentevredenheid en de winstgevendheid van een onderneming. Tevreden klanten zijn geneigd om meer te kopen, om herhalingsaankopen te doen, enz...

Tot de doelgroep van deze wedstrijd behoorden de bijna 1800 Oost-Vlaamse bedrijven uit de private sector met ten minste 20 werknemers. Via een algemene Nederlands- en Franstalige vraagronde werd nagegaan of het telefoononthaal snel, vriendelijk en efficiënt gebeurde. Een eerste opmerkelijke vaststelling is dat meer dan 13% van de ondernemingen niet bereikbaar was: bij hen kregen de operatoren een fluitende faxtoon te horen, een verkeerd nummer, een antwoordapparaat of simpelweg helemaal geen contact. Iets om over na te denken.

Het SEBECO team noteerde tijdens het verloop van de campagne een aantal opvallende bloopers. Uiteraard bleven dit eerder schaarse maar pijnlijke ervaringen. Zo plaatste iemand de beller gedurende 6 minuten op een wachtlijn; een andere onthaalverantwoordelijke slaagde er niet in de naam van het bedrijf juist te spellen; bij weer een ander bedrijf werd gewoon ingehaakt toen men hoorde dat de beller Franstalig was. Hallo, klantvriendelijk beleid?

Gelukkig reageerde 80% van de bedrijven positief. Voor hen was deze oefening een opportuniteit om de kwaliteit van het telefonisch onthaal in hun bedrijf nog eens in de kijker te plaatsen. Voor deze medewerkers was een correcte begroeting geen onoverkomelijk probleem; zij verstrekten zonder haperen standaardinformatie over de firma en konden op een bevattelijke en beknopte manier de activiteiten schetsen.

Hier geen vragen als:
"Waarom moet u dit allemaal weten?"
"Bent u verantwoordelijk voor het versturen van junk mail?" "Verdient u geld met het doorgeven van mijn informatie?"

Op donderdagavond 25 september zijn tijdens een feestavond de namen bekend gemaakt van de laureaten van de eerste SEBECO AWARD OOST-VLAANDEREN 2003.
Voor deze bedrijven is klantvriendelijkheid geen loos woord.

Zijn genomineerd:

- Bchard-L'Escaut, Sint-Kruis-Winkel, Industrie voeding met 20-49 werknemers.

- NSG Europe,Temse, Industrie andere met 20-49 werknemers.
- Uco Textiles, Gent, Industrie textiel met 200-499 werknemers.
- Laroy-Duvo, Wondelgem, Industrie andere met 50-99 werknemers.
- Sobinco, Zulte, Industrie hout & bouw met 200-499 werknemers.
- Crawford Door, Merelbeke, Industrie metaal 100-199 werknemers.
- Vleeswaren De Wulf, Aalter, Industrie voeding met 50-99 werknemers.
- Gentse Auto-Service, Mariakerke, Industrie metaal met 20-49 werknemers.

- Van Hoecke Automation, Gavere, Andere diensten met 20-49 werknemers.

- H & S Transport, Gent, Transport met met 20-49 werknemers.
- Brantano, Erembodegem, Andere diensten met 500-1000 werknemers.
- De Witte & Morel Globel Resources, Gent, Consulting-HRM met 100-199 werknemers

- Deba, Nevele, Industrie metaal met 20-49 werknemers.
- J. Sarens, Sint-Niklaas, Industrie textiel met 20-49 werknemers.
- Rol-ex, Erembodegem, Industrie andere met 20-49 werknemers.
- Volvo Parts Gent, Oostakker, Industrie metaal met 200-499 werknemers.

- Grada International, Lokeren, Industrie metaal met 100-199 werknemers.

De winnaars zijn:

3de prijs: New JEV Screen, Mariakerke, Andere diensten met 20-49 werknemers.

2de prijs: Omega Pharma, Nazareth, Chemie & farmacie met 100-199 werknemers.

1ste prijs: Lotus Bakeries, Lembeke, Industrie voeding met 100-199 werknemers.

Deze ondernemingen hebben bewezen over een voorbeeldige telefonische dienstverlening te beschikken. Wellicht is het geen toeval dat de winnaar van vanavond een beursgenoteerd bedrijf is, een bedrijf dat dus - nog meer dan andere - communicatie met haar aandeelhouders hoog in het vaandel draagt. Wij zijn er van overtuigd dat de inspanningen en de resultaten van de laureaten inspirerend kunnen werken voor ieder van ons, zowel in de private als in de publieke sector, op lokaal én op provinciaal niveau. In de marge nog deze vaststellingen:
2 van de 20 gelauwerde ondernemingen worden geleid door een vrouw. Zou het dan toch waar zijn dat vrouwen betere communicatoren zijn en dat mannen niet kunnen luisteren?

Dit initiatief krijgt navolging. Dat heeft ook Ingrid Walry, chief executive officer van SEBECO begrepen en tijdens de komende maanden stelt zij het concept van deze wedstrijd voor aan bedrijven en organisaties in de andere Vlaamse provincies.

SEBECO CENTER
Kerkstraat 106
BE-9050 GENT
website www.sebeco.com
e-mail info@sebeco.com
tel +32 9 223 32 40
fax +32 9 233 34 78