SP & GROENLINKS

SP & GroenLinks doen voorstellen voor afschaffen medicijnknaak

Het kabinet-Balkende wil in 2004 voor elk medicijn een eigen bijdrage (1,50 euro) invoeren. SP en GroenLinks verzetten zich met klem tegen deze eigen bijdrage. Want deze eigen bijdrage:


- gaat ten koste van de inkomenspositie van met name chronisch zieken en mensen met een minimuminkomen,

- zorgt voor een grote administratieve rompslomp die veel kosten met zich mee brengt (maar niet door het kabinet zijn meegerekend (50-70 miljoen))

- kan ertoe leiden dat burgers met een smalle beurs noodzakelijk zorg
- (tijdig) gebruik van medicijnen - mislopen omdat ze het niet kunnen betalen,

- is tien jaar geleden al een keer ingevoerd én snel daarna afgeschaft, omdat de administratieve kosten hoger waren dan de opbrengst van de 'knaak'.

Het CDA, bij monde van fractievoorzitter Verhagen tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, is ook tegen de medicijnen-'knaak'. Over de dekking van de afschaffing (210 miljoen euro) bestaat evenwel onduidelijkheid. Het kabinet heeft tot op heden geen standpunt ingenomen. Wel circuleren voorstellen voor een hogere eigen bijdrage per verstrekking in combinatie met een jaarlijks maximum aan te betalen eigen bijdrage. SP en GroenLinks wijzen deze oplossing af.

Bij gelegenheid van de Algemene Financiële Beschouwingen doen de SP en GroenLinks daarom 5 voorstellen om de afschaffing van de medicijnknaak te financieren. Doel is overeenstemming te bereiken met het CDA en andere oppositiepartijen ten einde de voorgenomen knaak deze week van tafel te halen.

Het wordt hoog tijd dat de Tweede Kamer haar verantwoordelijkheid neemt.

Agnes Kant, financieel woordvoerder SP (06 5126 2918)

Kees Vendrik, financieel woordvoerder GroenLinks (06 1830 6001)

Voorstel 1: Aanpassing en uitbreiding prijsregulering medicijnen of extra afroming bonussen en kortingen apothekers
1. De prijzenwet voor merkmedicijnen stelt nu een maximumprijs vast op basis van de gemiddelde prijs in de ons omringende landen. Door in de prijzenwet de laagste prijs te hanteren kan fors worden bespaard. Merkloze of patentloze medicijnen vallen nog niet onder prijzenwet. Dat is niet goed. Wanneer patenten van medicijnen aflopen, zijn prijsdalingen van 50-70% voor de betreffende medicijnen mogelijk. Dit voordeel loopt de Nederlandse samenleving op dit moment echter mis, omdat deze medicijnen ondanks het verlopen van het patent vaak tegen de oude prijs bij de ex-patenthouder worden aangeschaft. Door deze medicijnen onder de prijzenwet te brengen kan eveneens worden bespaard.

SP en GroenLinks willen de laagste prijs uit de omringende landen hanteren bij het bepalen van de maximumprijs voor merkmedicijnen. Daarnaast worden patentloze medicijnen onder de prijzenwet gebracht, zodat een snelle daling van de prijzen van patent-vrije medicijnen wordt afgedwongen. Als (tijdelijk) alternatief kan overwogen de inkoop van (deel van de) patentvrije medicijnen in handen te geven van zorgverzekeraars.


2. Apothekers ontvangen forse bonussen en kortingen van medicijnfabrikanten bij de inkoop van medicijnen. SP en GroenLinks stellen voor om deze bonussen en kortingen extra af te romen. Daarbij zal speciale compensatie zal moeten worden geboden voor apothekers in loondienst van gezondheidscentra.

Opbrengst: minimaal 200 miljoen.

Voorstel 2: Uitbreiding anti-fraudewet zorg
Volgens onderzoek wordt in de gezondheidszorg gefraudeerd voor een bedrag dat volgens schattingen tegen de 2 miljard euro kan oplopen. Het kabinet komt binnenkort met een fraude-wet die uitsluitend gericht is tegen de gebruikers van zorg.
SP en GroenLinks willen deze wet uitbreiden ten einde fraude en misbruik door zorgaanbieders en verzekeraars krachtig aan te pakken. Opbrengst: minimaal 300 miljoen euro.

Voorstel 3: Snelle en volledige invoering anti-bureaucratievoorstellen Commissie de Beer, een CAO voor de gehele zorg en efficiencykorting voor verzekeraars


1. De Commissie de Beer heeft voorstellen ontwikkeld om de papierwinkel en overbodige bureaucratie in de gezondheidszorg aan te pakken (zoals drastische beperking van de indicatiestelling door de RIO's). Hier valt volgens de Commissie 300 miljoen euro te besparen. Het kabinet neemt slechts een klein deel van de aanbevelingen over, waardoor nauwelijks een besparing resulteert.
SP en GroenLinks willen snelle en complete overname van de voorstellen van de Commissie de Beer.


2. De salarissen voor bestuurders in de zorg zijn de afgelopen jaren fors gestegen (bijna 25% in 2002). Ook op de vergoedingen voor uitvoeringskosten voor bijvoorbeeld zorgverzekeraars wordt niet bespaard, er geldt geen efficiencykorting die voor andere uitvoerders in de publieke sector wel in rekening wordt gebracht. SP en GroenLinks willen een dekkende CAO voor alle personeel in de gezondheidszorg. Het maximum van de CAO mag het salaris van de minister-president niet te boven gaan. Aanvullend wordt een korting op uitvoeringskosten door verzekeraars en overhead in de zorg ingesteld.

Opbrengst: minimaal 200 miljoen.

Voorstel 4: Geringere premiedaling ZFW
In 2004 daalt de inkomensafhankelijke premie ZFW voor werknemers van
1,7% naar 1,25%.
SP en GroenLinks stellen voor om deze premiedaling zondanig vast te stellen dat 210 miljoen resteert om de afschaffing van de 'knaak' te financieren.

Voorstel 5: Versneld afschaffen Zalmsnip (2004) en aanpassing fiscaal regime lease-bak/onbelaste vergoeding woon-werkverkeer met eigen auto (2005 en latere jaren)

1. Per 1 januari 2005 schaft het kabinet de Zalmsnip af. Door deze afschaffing naar voren te halen ontstaat een eenmalige budgettaire ruimte van 300 miljoen euro.
SP en GroenLinks schaffen de Zalmsnip af met ingang van 1 januari 2004. Het restant (90 miljoen) wordt toegevoegd aan de compensatieregeling voor chronisch zieken en mensen met een minimuminkomen.

Het kabinet wil in 2004 de fiscale bijtelling van de auto van de zaak (lease-bak) vereenvoudigen en de onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer met de eigen auto verhogen. Dit wordt gefinancierd uit verlaging van de onbelaste vergoeding voor zakelijke kilometers met de eigen auto en het naar voren halen van de afschaffing van de stimuleringsregeling laag-zwavelige diesel.
In tegenstelling tot wat het kabinet beweert leidt dit pakket vanaf 2005 tot een structurele lastenverlichting van 175 miljoen euro, omdat de afschaffing van de stimuleringsregeling laagzwavelige diesel reeds voorzien was vanaf 2005.
SP en GroenLinks gaan niet akkoord met deze lastenverlichting en wensen een zwaardere belasting van de auto van de zaak en lagere onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer met de eigen auto. Daarnaast moet een compensatieregeling komen voor met name alpha-hulpen.

Structurele opbrengst: minimaal 210 miljoen.

29 sep 03 12:34