Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Gouda, 30 september 2003

Snellere hulpverlening bij huurachterstand moet huisuitzetting voorkomen

Gouwenaren met ernstige financiële problemen moeten momenteel soms tot een half jaar wachten voor ze kunnen worden geholpen. Gevolg is dat ze nog dieper in de problemen komen en bijvoorbeeld huisuitzetting dreigt. Om een snellere hulpverlening voor huurders met een huurachterstand mogelijk te maken, tekenen de Goudse corporaties, budgetbureau Kwadraad en de gemeente Gouda op 5 november een overeenkomst. Zowel de corporaties als de gemeente investeren de komende drie jaar E 45.000 om de wachtlijsten bij schuldhulpverlener Kwadraad weg te werken.

Bij huurachterstand is het zaak om snel te handelen. Meestal is het mogelijk om in overleg met de huurder direct tot een betalingsregeling te komen. Maar soms is professionele hulp nodig omdat de verhuurder vaak niet de enige schuldeiser is. Deze schuldhulpverlening bestaat uit het structureel oplossen van ernstige financiële problemen van huurders en het voorkomen van huisuitzettingen als gevolg van huurschuld. De Goudse schuldhulpverlenende instantie Kwadraad probeert in overleg met de schuldeisers tot een bevriezing van schulden te komen en vervolgens het huishoudboekje van de huurder op orde te krijgen. Kwadraad probeert tevens een betalingsregeling te treffen met de schuldeisers om 'oude schulden' zo veel mogelijk te vereffenen.

Echter, hoe langer deze hulp op zich laat wachten, hoe dieper de betreffende huurder in de financiële problemen raakt. Op dit moment kunnen de wachttijden bij de Goudse schuldhulpverlenende instantie Kwadraad oplopen tot 6 maanden. Dat is niet acceptabel, vinden de gemeente en de corporaties. Daarom investeren zij in het terugdringen van de wachtlijsten bij Kwadraad, zodat sneller professionele hulp kan worden geboden aan huurders in financiële nood. Daardoor kunnen ernstiger problemen en bijvoorbeeld onnodige huisuitzettingen worden voorkomen, hopen Kwadraad, de gemeente en de corporaties.