AutoRai

3-10-2003

Porsche Carrera GT sportwagenconcept van de toekomst

De styling en vorm verraden al op het eerste gezicht dat de genen van de Porsche Carrera GT afkomstig zijn uit de autosport. De consequente lichtbouw en de concentratie op het puur essentiële hebben geresulteerd in een baanbrekend autoconcept.

De Carrera GT is een compromisloze supersportwagen met een bovengemiddeld prestatiepotentieel. Maar het is ook een auto die aan alle eisen voldoet van dagelijkse bruikbaarheid op de openbare weg. Met de Carrera GT etaleert Porsche de technische mogelijkheden bij de sportwagenconstructie van de naaste toekomst.

Het ontwerp van de Carrera GT weerspiegelt het uitzonderlijke prestatiepotentieel van deze compromisloze supersportwagen. Maar in tegenstelling tot pure autosport-prototypes vertoont het ontwerp, ondanks de nieuwe interpretatie met tot nu toe niet eerder toegepaste ontwerpelementen, beslist een stilistische verwantschap met Porsches andere productiemodellen. Ook herinnert de Carrera GT in bepaalde details aan legendarische racewagens van het merk Porsche. De Carrera GT is een roadster die enorm rijplezier combineert met autosportkwaliteiten.

Prestatiepotentieel valt van het front af te lezen Het karakteristieke Porsche-gezicht, met extreem lage en wigvormige motorkap, geflankeerd door hoger liggende spatborden, bepaalt het frontaanzicht van de Carrera GT en doet denken aan de 718 RS Spyder uit de jaren zestig. De beide grote projectiekoplampen onder vlakke afdekglazen herinneren aan de zeer succesvolle Porsche 917, maar zijn uitgerust met de modernste lichttechniek: twee V-vormig geplaatste Xenon-eenheden. Bi-Xenon is op dit moment de enige gasontladingskoplamp, die zowel dim- als grootlicht kan produceren.

Evenals bij de 911 Turbo accentueren drie zeer brede luchtinlaten in de voorspoiler het prestatiepotentieel van de Carrera GT. De openingen verzorgen zowel de drie radiateurs (twee aan weerszijden plus een centrale radiateur) als de voorste remmen van koellucht.

In het zijaanzicht wint de Carrera GT met zijn strakke, langgerekte taillelijn verder aan dynamiek. Het middenmotorconcept wordt benadrukt door de duidelijk naar voren geplaatste cockpit en de grote afstand tussen portier en achteras. De buitenspiegels met hun V-vormige, dubbele voet hebben dezelfde hoek als de A-stijlen en accentueren de dynamiek van de auto. Krachtige luchtin- en uitlaten vóór en achter de portieren vormen opwindende stilistische details, maar garanderen vooral de voor het enorme prestatievermogen van de Carrera GT vereiste be- en ontluchting van motor, transmissie, remmen en ventilatie/airconditioning. De luchtinlaten zijn uit de basisvorm van de auto gesneden en hebben net als bij vliegtuigen een aërodynamisch optimale luchtgeleiding een extra voorbeeld van de geslaagde combinatie van esthetica en high performance-technologie, die het concept van de Carrera GT kenmerkt.

Om het zicht op de motor mogelijk te maken maar ook vanwege de koeling werd de kap, die van de achterzijde van de cockpit schuin naar achteren over de motor loopt, vervaardigd uit geperforeerd edelstaal. De beide rolbeugels zijn niet alleen een optische belofte van stabiliteit. Om hun functie perfect te kunnen vervullen en om tegelijkertijd te dienen als bevestigingspunt voor het afneembare dak zijn ze overeenkomstig sterk uitgevoerd. De dakcontour is in het midden, tussen bestuurder en passagier, verlaagd. Onder meer hiermee wordt het aërodynamisch belangrijke frontaal oppervlak zo klein mogelijk gehouden.

Strak gelijnde achterpartij
De structuur van de achterpartij is net als bij een racewagen strak en functioneel van vorm en is vooral afgestemd op rij- en aërodynamische eisen. Zo wordt de aanvoer van koellucht naar de achterremmen verzorgd via zogenoemde NACA-profielen, die schuin in het dorpelgebied van het achterspatbord zijn geïntegreerd. De contouren van dit uit de ruimtevaart afkomstige profiel (NACA was de voorloper van de Amerikaanse lucht- en ruimtevaartorganisatie NASA) zorgen voor een bijzonder effectieve inlaat van lucht, zonder de aërodynamica van het oppervlak rond de inlaat te verstoren. De achterpartij van de Carrera GT wordt afgerond door een uitschuifbare vleugelspoiler, die de voor de rijdynamiek vereiste neerwaartse druk (downforce) op de achteras levert. Aan de onderzijde van de achterpartij vult een diffusor de aërodynamische werking van de vleugelspoiler aan en versterkt tegelijkertijd de optische balans. Daartussen liggen de twee machtige uitlaatpijpen, die ter hoogte van de ronde achterlichten in het uit koolstofvezel vervaardigde achterpaneel zijn geïntegreerd. Hun straalmotorachtige vormgeving is een andere, duidelijke verwijzing naar de uitzonderlijke prestaties van de Carrera GT. De geribbelde ommanteling heeft echter ook een duidelijke functie en dient voor een betere koeling van de uitlaateindpijpen. Bij de Carrera GT geldt dus ook voor alle details het bekende Porsche-principe: form follows function.

Aërodynamica van onderen gezien
Doorgaans wordt de styling van een racewagen in belangrijke mate bepaald door de aërodynamica. De maatstaf voor alle aërodynamische maatregelen is het circuitgebruik, dat een grote neerwaartse druk (downforce) vereist. Bij een topsnelheid van 330 km/h haalt de Carrera GT een waarde van circa 4.000 newton, hetgeen overeenkomt met een gewichtstoename van 400 kg. Vanwege de stabiliteit wordt aan de achteras van de Carrera GT meer neerwaartse druk opgewekt; de balans vóór/achter bedraagt 30 : 70 procent. Met behulp van de schuin naar boven gekantelde radiateurs en speciale luchtgeleidingskanalen in de neus drukt de binnenstromende lucht de voorwielen veilig op de weg. Een extra spoilerrand aan de vooronderzijde verbetert daarnaast de aërodynamische balans.

Om de grote downforce-coëfficiënt bij de Carrera GT te realiseren, zonder tegelijk een negatieve invloed te hebben op de Cw-waarde, werd een voor racewagens gebruikelijke, zeer effectieve bodemgeometrie ontwikkeld. Deze is absoluut uniek voor een productiemodel. Nooit eerder werd zon consequente bodemstyling toegepast. De volledig beklede bodemgroep zorgt met zijn achterdiffusor en de stromingskanalen voor een extra vacuümeffect. Kenners van aërodynamica weten dat zulke maatregelen een negatief effect hebben op de luchtweerstand. Maar een stabiel hogesnelheidsgedrag heeft absolute prioriteit boven lage Cw-waarden. Bij een frontaal oppervlak van 1,936 vierkante meter bedraagt de Cw-waarde van de Carrera GT 0,396.

De vast aan kuip, aandrijfsubframe en botsstructuur vastgeboute bodembekleding is compleet vervaardigd uit koolstofvezelcomposiet. De luchtgeleiding is gebaseerd op de resultaten van succesvolle Porsche racewagens in de prototypen- en sportwagenwereldkampioenschappen. De speciale vorm van de bodembekleding is in de windtunnel tot in de allerkleinste details geoptimaliseerd. Zo wordt de luchtstroom reeds vóór de vooras door stromingskanalen beïnvloed en met behulp van geleidingsvinnen gericht naar de achterdiffusor gestuurd. Daarmee wordt niet alleen een krachtige neerwaartse druk van de hele auto gerealiseerd, maar wordt deze downforce tegelijkertijd ook optimaal over de beide assen verdeeld.

Automatisch uitschuifbare vleugelspoiler
De vleugelspoiler aan de achterzijde komt bij een snelheid van 120 km/h in minder dan vijf seconden 160 millimeter traploos hydraulisch omhoog en verhoogt de downforce met zon 30 procent. Zodra de Carrera GT onder de 80 km/h komt, gaat de spoiler automatisch weer naar beneden. Herkent de elektronica echter aan de hand van het geleverde motorvermogen dat de auto op een circuit wordt gereden, dan blijft de vleugelspoiler ongeacht de snelheid altijd omhoog.

Motor en transmissie: volbloed racemotor
De tiencilindermotor met dry-sump-smering achter de cockpit van de Carrera GT is gebaseerd op een atmosferische 5,5-liter V10-motor die ook als volbloed racemotor voor de 24 Uur van Le Mans ingezet had kunnen worden. Voor de toepassing in de Carrera GT is de cilinderinhoud echter vergroot tot 5,7 liter. Dit is bereikt door de boring te vergroten tot 98 millimeter. De motor voldoet met zijn geweldige kracht aan alle eisen voor de inzet in de autosport, maar is ook absoluut geschikt voor dagelijks gebruik op de weg. Zijn classificatie als supersportwagen voor de weg bevestigt de Carrera GT met zijn prestaties. Zo bedraagt het maximum vermogen 450 kW (612 pk) bij 8.000 tpm en is het maximum koppel 590 Nm bij 5.750 tpm. De topsnelheid bedraagt 330 km/h. Ook met zijn acceleratiecijfers zet de Carrera GT nieuwe maatstaven: van 0-100 km/h kost slechts 3,9 seconden en voor de sprint van 0-200 km/h is slechts 9,9 seconden nodig.