3-10-2003
Porsche Carrera GT sportwagenconcept van de toekomst
De styling en vorm verraden al op het eerste gezicht dat de genen van
de Porsche Carrera GT afkomstig zijn uit de autosport. De consequente
lichtbouw en de concentratie op het puur essentiële hebben
geresulteerd in een baanbrekend autoconcept.
De Carrera GT is een compromisloze supersportwagen met een
bovengemiddeld prestatiepotentieel. Maar het is ook een auto die aan
alle eisen voldoet van dagelijkse bruikbaarheid op de openbare weg.
Met de Carrera GT etaleert Porsche de technische mogelijkheden bij de
sportwagenconstructie van de naaste toekomst.
Het ontwerp van de Carrera GT weerspiegelt het uitzonderlijke
prestatiepotentieel van deze compromisloze supersportwagen. Maar in
tegenstelling tot pure autosport-prototypes vertoont het ontwerp,
ondanks de nieuwe interpretatie met tot nu toe niet eerder toegepaste
ontwerpelementen, beslist een stilistische verwantschap met Porsches
andere productiemodellen. Ook herinnert de Carrera GT in bepaalde
details aan legendarische racewagens van het merk Porsche. De Carrera
GT is een roadster die enorm rijplezier combineert met
autosportkwaliteiten.
Prestatiepotentieel valt van het front af te lezen
Het karakteristieke Porsche-gezicht, met extreem lage en wigvormige
motorkap, geflankeerd door hoger liggende spatborden, bepaalt het
frontaanzicht van de Carrera GT en doet denken aan de 718 RS Spyder
uit de jaren zestig. De beide grote projectiekoplampen onder vlakke
afdekglazen herinneren aan de zeer succesvolle Porsche 917, maar zijn
uitgerust met de modernste lichttechniek: twee V-vormig geplaatste
Xenon-eenheden. Bi-Xenon is op dit moment de enige
gasontladingskoplamp, die zowel dim- als grootlicht kan produceren.
Evenals bij de 911 Turbo accentueren drie zeer brede luchtinlaten in
de voorspoiler het prestatiepotentieel van de Carrera GT. De openingen
verzorgen zowel de drie radiateurs (twee aan weerszijden plus een
centrale radiateur) als de voorste remmen van koellucht.
In het zijaanzicht wint de Carrera GT met zijn strakke, langgerekte
taillelijn verder aan dynamiek. Het middenmotorconcept wordt benadrukt
door de duidelijk naar voren geplaatste cockpit en de grote afstand
tussen portier en achteras. De buitenspiegels met hun V-vormige,
dubbele voet hebben dezelfde hoek als de A-stijlen en accentueren de
dynamiek van de auto. Krachtige luchtin- en uitlaten vóór en achter de
portieren vormen opwindende stilistische details, maar garanderen
vooral de voor het enorme prestatievermogen van de Carrera GT vereiste
be- en ontluchting van motor, transmissie, remmen en
ventilatie/airconditioning. De luchtinlaten zijn uit de basisvorm van
de auto gesneden en hebben net als bij vliegtuigen een aërodynamisch
optimale luchtgeleiding een extra voorbeeld van de geslaagde
combinatie van esthetica en high performance-technologie, die het
concept van de Carrera GT kenmerkt.
Om het zicht op de motor mogelijk te maken maar ook vanwege de koeling
werd de kap, die van de achterzijde van de cockpit schuin naar
achteren over de motor loopt, vervaardigd uit geperforeerd edelstaal.
De beide rolbeugels zijn niet alleen een optische belofte van
stabiliteit. Om hun functie perfect te kunnen vervullen en om
tegelijkertijd te dienen als bevestigingspunt voor het afneembare dak
zijn ze overeenkomstig sterk uitgevoerd. De dakcontour is in het
midden, tussen bestuurder en passagier, verlaagd. Onder meer hiermee
wordt het aërodynamisch belangrijke frontaal oppervlak zo klein
mogelijk gehouden.
Strak gelijnde achterpartij
De structuur van de achterpartij is net als bij een racewagen strak en
functioneel van vorm en is vooral afgestemd op rij- en aërodynamische
eisen. Zo wordt de aanvoer van koellucht naar de achterremmen verzorgd
via zogenoemde NACA-profielen, die schuin in het dorpelgebied van het
achterspatbord zijn geïntegreerd. De contouren van dit uit de
ruimtevaart afkomstige profiel (NACA was de voorloper van de
Amerikaanse lucht- en ruimtevaartorganisatie NASA) zorgen voor een
bijzonder effectieve inlaat van lucht, zonder de aërodynamica van het
oppervlak rond de inlaat te verstoren. De achterpartij van de Carrera
GT wordt afgerond door een uitschuifbare vleugelspoiler, die de voor
de rijdynamiek vereiste neerwaartse druk (downforce) op de achteras
levert. Aan de onderzijde van de achterpartij vult een diffusor de
aërodynamische werking van de vleugelspoiler aan en versterkt
tegelijkertijd de optische balans. Daartussen liggen de twee machtige
uitlaatpijpen, die ter hoogte van de ronde achterlichten in het uit
koolstofvezel vervaardigde achterpaneel zijn geïntegreerd. Hun
straalmotorachtige vormgeving is een andere, duidelijke verwijzing
naar de uitzonderlijke prestaties van de Carrera GT. De geribbelde
ommanteling heeft echter ook een duidelijke functie en dient voor een
betere koeling van de uitlaateindpijpen. Bij de Carrera GT geldt dus
ook voor alle details het bekende Porsche-principe: form follows
function.
Aërodynamica van onderen gezien
Doorgaans wordt de styling van een racewagen in belangrijke mate
bepaald door de aërodynamica. De maatstaf voor alle aërodynamische
maatregelen is het circuitgebruik, dat een grote neerwaartse druk
(downforce) vereist. Bij een topsnelheid van 330 km/h haalt de Carrera
GT een waarde van circa 4.000 newton, hetgeen overeenkomt met een
gewichtstoename van 400 kg. Vanwege de stabiliteit wordt aan de
achteras van de Carrera GT meer neerwaartse druk opgewekt; de balans
vóór/achter bedraagt 30 : 70 procent. Met behulp van de schuin naar
boven gekantelde radiateurs en speciale luchtgeleidingskanalen in de
neus drukt de binnenstromende lucht de voorwielen veilig op de weg.
Een extra spoilerrand aan de vooronderzijde verbetert daarnaast de
aërodynamische balans.
Om de grote downforce-coëfficiënt bij de Carrera GT te realiseren,
zonder tegelijk een negatieve invloed te hebben op de Cw-waarde, werd
een voor racewagens gebruikelijke, zeer effectieve bodemgeometrie
ontwikkeld. Deze is absoluut uniek voor een productiemodel. Nooit
eerder werd zon consequente bodemstyling toegepast. De volledig
beklede bodemgroep zorgt met zijn achterdiffusor en de
stromingskanalen voor een extra vacuümeffect. Kenners van aërodynamica
weten dat zulke maatregelen een negatief effect hebben op de
luchtweerstand. Maar een stabiel hogesnelheidsgedrag heeft absolute
prioriteit boven lage Cw-waarden. Bij een frontaal oppervlak van 1,936
vierkante meter bedraagt de Cw-waarde van de Carrera GT 0,396.
De vast aan kuip, aandrijfsubframe en botsstructuur vastgeboute
bodembekleding is compleet vervaardigd uit koolstofvezelcomposiet. De
luchtgeleiding is gebaseerd op de resultaten van succesvolle Porsche
racewagens in de prototypen- en sportwagenwereldkampioenschappen. De
speciale vorm van de bodembekleding is in de windtunnel tot in de
allerkleinste details geoptimaliseerd. Zo wordt de luchtstroom reeds
vóór de vooras door stromingskanalen beïnvloed en met behulp van
geleidingsvinnen gericht naar de achterdiffusor gestuurd. Daarmee
wordt niet alleen een krachtige neerwaartse druk van de hele auto
gerealiseerd, maar wordt deze downforce tegelijkertijd ook optimaal
over de beide assen verdeeld.
Automatisch uitschuifbare vleugelspoiler
De vleugelspoiler aan de achterzijde komt bij een snelheid van 120
km/h in minder dan vijf seconden 160 millimeter traploos hydraulisch
omhoog en verhoogt de downforce met zon 30 procent. Zodra de Carrera
GT onder de 80 km/h komt, gaat de spoiler automatisch weer naar
beneden. Herkent de elektronica echter aan de hand van het geleverde
motorvermogen dat de auto op een circuit wordt gereden, dan blijft de
vleugelspoiler ongeacht de snelheid altijd omhoog.
Motor en transmissie: volbloed racemotor
De tiencilindermotor met dry-sump-smering achter de cockpit van de
Carrera GT is gebaseerd op een atmosferische 5,5-liter V10-motor die
ook als volbloed racemotor voor de 24 Uur van Le Mans ingezet had
kunnen worden. Voor de toepassing in de Carrera GT is de
cilinderinhoud echter vergroot tot 5,7 liter. Dit is bereikt door de
boring te vergroten tot 98 millimeter. De motor voldoet met zijn
geweldige kracht aan alle eisen voor de inzet in de autosport, maar is
ook absoluut geschikt voor dagelijks gebruik op de weg. Zijn
classificatie als supersportwagen voor de weg bevestigt de Carrera GT
met zijn prestaties. Zo bedraagt het maximum vermogen 450 kW (612 pk)
bij 8.000 tpm en is het maximum koppel 590 Nm bij 5.750 tpm. De
topsnelheid bedraagt 330 km/h. Ook met zijn acceleratiecijfers zet de
Carrera GT nieuwe maatstaven: van 0-100 km/h kost slechts 3,9 seconden
en voor de sprint van 0-200 km/h is slechts 9,9 seconden nodig.
AutoRai