Ingezonden persbericht

Europese werknemers willen flexibeler werken

Onderzoek toont aan: gebrek aan adequate infrastructuren ondanks toename zakenreizen en internationale contacten in Europa

TER PUBLICATIE: 7 oktober 2003

Nieuwegein - Europese werknemers voelen zich bij werken buiten kantoor eerder belemmerd door bedrijfsregels en -voorwaarden voor flexibel werken dan door de beschikbare technologie voor werken op afstand. Dit is één van de resultaten van een onderzoek¹ van Avaya, Inc. (NYSE: AV), leverancier van IP telefonie en communicatienetwerken voor de zakelijke markt. Eénderde van de onderzochte Europese bedrijven biedt werknemers geen mogelijkheid tot flexibel werken, terwijl 40% van de Europese werknemers vaker buiten kantoor zou willen werken.
---
Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop bij de implementatie van flexibele werkplekken. 72% van de Britse werknemers beschikt over de technologie om op afstand te werken. Deze percentages zijn voor Duitsland, Italië en Frankrijk respectievelijk 60%, 55% en 46%. Uit het onderzoek blijkt dat de sleutel tot succesvol flexibel werken niet alleen het aanbieden van een goede infrastructuur is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het Verenigd Koninkrijk binnen Europa sterke vooruitgang boekt met een netwerk voor werken op afstand. Toch loopt het land achter op de andere onderzochte landen voor wat betreft het aantal medewerkers dat de voordelen van flexibel werken daadwerkelijk benut. Dit onderstreept het belang van voorlichting hierover aan medewerkers en van de ontwikkeling van bedrijfsbeleid om flexibel werken te stimuleren.
---
Meer dan de helft van de Italianen wil graag meer buiten kantoor werken. Daarmee loopt het land voorop in het onderzoek. Dit in tegenstelling tot de Fransen, van wie slechts eenderde dezelfde wens heeft.
---
Hoewel veel Europeanen gebrek aan bedrijfsbeleid een grotere belemmering vinden dan gebrek aan technologie, is technologie belangrijker dan medewerkers inschatten. Slechts één op de twintig medewerkers noemt gebrek aan technologie als een belemmering om buiten kantoor te werken. Toch blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden buiten kantoor geen goede toegang heeft tot telefoon- en e-mailfaciliteiten. Verder kunnen vier van de tien ondervraagden niet bij alle benodigde documenten. Het gebrek aan inzicht in de potentie van werken op afstand wordt onderstreept doordat meer dan 87% de mobiele telefoon als het belangrijkste hulpmiddel ziet.
---
Deze cijfers tonen aan dat sommige bedrijven er goed aan zouden doen hun beleid en de beschikbare technologische infrastructuur opnieuw af te stemmen om de productiviteit te optimaliseren. Daarbij is het informeren van werknemers over toegangsmogelijkheden van op afstand beschikbare informatie, applicaties en databases een essentiële stap.
---
Paul Kievit, algemeen directeur van Avaya Nederland: "Ons onderzoek toont aan dat er in Europa grote behoefte is aan flexibel werken, maar om verschillende redenen - gebrek aan technologie, bedrijfsbeleid of algemeen begrip van het concept - halen bedrijven nog niet het maximale uit de mogelijkheden."
---
Het IDC-rapport 'Western European Mobile Working Forecast and Analysis, 2002 - 2007', voorspelt dat het aantal Europese flexibele werkers zal groeien van 80,6 miljoen in 2002 tot 99,3 miljoen in 2007. Een groot deel van het mobiele segment werkt vanuit kantoor, maar benut technologieën om onderweg te kunnen werken en zo hun productiviteit te vergroten.
---
Kievit: "Steeds meer Europeanen reizen voor hun werk en daarmee groeit de complexiteit van informatie die ze nodig hebben. Bellen is daarbij allang niet meer genoeg. Om alle voordelen van telewerken te benutten, moeten bedrijven hun data- en communicatiesystemen op een veilige manier ontsluiten, ongeacht of een medewerker thuis of onderweg is. Verder moeten bedrijven hun werknemers ook wijzen op de nieuwe mogelijkheden."
---
Naast flexibel werken werden ook algemene communicatietrends in Europa onderzocht. Hieruit bleek dat:
* Een gemiddelde Europese werknemer eenderde van zijn / haar werkend leven aan de telefoon doorbrengt. Uitgaande van een gemiddelde werkdag van zeven uur, betekent dat 851 uur bellen per jaar;
* Europese werknemers minder bellen dan vijf jaar geleden. 89% gebruikt meer e-mail dan vijf jaar geleden, maar niet iedereen vindt dat een positieve ontwikkeling;
* Fransen en Italianen op kantoor minder telefoneren dan Britten en Duitsers;
* Ongeveer eenderde van de ondervraagden geregeld zakelijk internationaal belt.

¹ Het onderzoek is uitgevoerd door Benchmark Research Ltd, van mei tot augustus 2003. Voor het onderzoek zijn 500 kantoormedewerkers ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Duitsland.

# # #