Provincie Noord-Brabant



Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176

Persbericht                                       
                                                  

Uitwerkingsplan streekplan

Wonen, werken en landschap in de regio Waalboss

De streekplanuitwerking van de stedelijke regio Waalboss geeft voor delen van de gemeenten 's-Hertogenbosch, Oss, Waalwijk, Loon op Zand, Heusden, Vught, Bernheze en Maasdonk de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de periode tot 2020. In de stedelijke regio is behoefte aan ongeveer 1000 hectare bruto bedrijventerrein tot 2020, waarvan 500 hectare bruto nieuwe bedrijventerreinen betreft. Daarnaast dienen er ongeveer 30.000 woningen gebouwd te worden. In het kwetsbare landschap van Waalboss is dit een hele opgave.

In het Streekplan 'Brabant in Balans' concentreert verstedelijking in de stedelijke regio's (waaronder Waalboss). De natuur en het landschap spelen een belangrijke rol, maar ook de snelwegen en het openbaar vervoer worden bij ruimtelijke keuzes goed betrokken. Er is rekening gehouden met de plannen voor Meierij, Maas en Meierij en Wijde Biesbosch van het project Revitalisering Landelijk Gebied.

Grote ruimtelijke ontwikkelingen
De grote locaties voor woningbouw zijn gelegen tegen de drie grote steden. Het gaat om Landgoed Driessen in Waalwijk, Piekenhoef bij Oss en Groote Wielen in 's-Hertogenbosch. In de uitbreidingswijken wordt bijna de helft (46%) van de woningen in het bestaande stedelijke gebied bijgebouwd, op plekken waar bedrijven verdwijnen, wijken worden opgeknapt, of op andere wijze ruimte beschikbaar is. Bij de Avenue2 in 's-Hertogenbosch, wordt op de kruising van de snelweg A2 en het spoor een nieuwe stedelijke knoop ontwikkeld.

Rond 's-Hertogenbosch is de ruimte voor bedrijventerreinen beperkt. De beschikbare ruimte wordt ingezet om hoogwaardige bedrijvigheid een plek te geven op goed ontsloten locaties. De gebieden de Kloosterstraat en de Meerendonk worden daarvoor aangewezen. Het bedrijventerrein de Kloosterstraat zal samen moeten gaan met de opgave voor natuurontwikkeling en waterberging in het gebied.

De grote opgave voor bedrijventerreinen wordt in de twee stedelijke gebieden van Oss en Waalwijk gerealiseerd. In Waalwijk wordt het terrein in het noordoosten (Baardwijk Buiten) ontwikkeld. Bij de realisatie van dit terrein wordt het landschap in de open ruimte tussen Waalwijk en Drunen een impuls gegeven. In het stedelijk gebied van Oss wordt de ontwikkeling van bedrijventerreinen geconcentreerd door de ontwikkeling van een groot regionaal terrein langs de A59 in Heesch-west en een terrein langs de N329 (de 'werk-as') door uibreidingen van Vorstengrafdonk en de Geer.

Er zijn drie regionale landschappelijke zones, tussen Waalwijk en Drunen, tussen Vlijmen en 's-Hertogenbosch en Nuland en Geffen. Tussen Vlijmen en 's-Hertogenbosch ligt een buffer tussen de stedelijke gebieden die Moerputten en de Gement met de Engelermeer en de polders van Bokhoven en Vlijmen verbindt.Het gebied tussen Nuland en Geffen is een zone tussen 's-Hertogenbosch en Oss, gelegen langs de toekomstige A59. In de overige gebieden tussen Rosmalen en Oss staat de verdere ontwikkeling van het landschap centraal. Waar mogelijk wordt gezocht naar kleinschalige inpassing van woningen en bedrijven, zoals ten oosten van Rosmalen en tussen Geffen en Oss, waarbij de ontwikkeling van het landschap leidend is.

In het gebied rond Drunen, Nieuwkuijk en Vlijmen zijn duurzame locaties aangeduid voor de clustering van de vele activiteiten die er plaatsvinden. Op twee locaties waar zich al clusters bevinden, kan de glastuinbouw zich blijven vestigen en doorgroeien. Het gebied ten noorden van Vlijmen is aangewezen als doorgroeigebied. Na de planningsperiode van dit uitwerkingsplan kan deze locatie in beeld komen als regionale woonlocatie.

De infrastructuur in de regio wordt op dit moment op diverse plekken aangepast. Voor de ontwikkeling van de stedelijke regio is het van belang dat dit proces zich doorzet. De ontwikkeling van een regionaal hoogwaardig openbaar vervoerssyteem, dat met name de OV-verbinding van en naar Waalwijk zal moeten verbeteren, is hierin een cruciale factor. Dit systeem zal worden aangehaakt op het OV-netwerk Brabantstad.




Provincie Noord-Brabant