Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

UITSTEL MAUT GEBRUIKEN VOOR UNIFORME RICHTLIJNEN

Het uitstel van de invoeringsdatum van de tolheffing op Duitse wegen moet gebruikt worden om binnen Europa te komen tot een eenduidige visie op tolheffing en de technieken die daarvoor worden gebruikt, aldus KNV Goederenvervoer. De Europese ministers van Transport die deze week bij elkaar komen, moeten zich uitspreken tegen de lappendeken aan verschillende heffingen en zich sterk maken voor uniforme richtlijnen.

Het uitstel waarop onder andere KNV Goederenvervoer meerdere malen heeft aangedrongen, is noodzakelijk vanwege de slechte voorbereiding van de Duitse overheid en Toll Collect - de organisatie die verantwoordelijk is voor de technische uitvoering. Uit officiële opgaven blijkt dat er ruim 80 systeemfouten opgelost moeten worden, voordat het systeem echt werkt. KNV Goederenvervoer heeft zich al eerder verwonderd over de drang om het systeem haastig in te voeren. Daarnaast hebben de vervoerders die aan een on board unit (OBU's) hebben kunnen komen, slechte ervaringen. Allereerst was de tijdige verspreiding van de OBU's een groot probleem, maar ook blijkt een groot gedeelte van de kastjes eenvoudigweg niet te werken. Veel van de OBU's zijn al kapot als ze bij het inbouwpunt aankomen. Zo komt het voor dat het kastje een foutief aantal kilometers registreert en er vlogen kastjes in brand. Zonder OBU kan er niet automatisch tol betaald worden en verliezen de vervoerders veel kostbare (rij)tijd met het handmatig betalen van tolgelden.

Het besluit om de tolheffing in Duitsland pas in te voeren als het systeem bewezen heeft te functioneren, behoeft volgens KNV Goederenvervoer de aanvulling dat er sprake moet zijn van een tijdige aankondiging van de datum van invoering, zodat vervoerders zich terdege kunnen voorbereiden.

Ondertussen moeten de Europese Transportministers hun schouders zetten onder een eenduidige richtlijn, waarin uitspraken gedaan worden over de wenselijkheid van tolheffing in Europa, de hoogte van de heffingen, doelen van de opbrengsten, techniek van heffingen en de vraag of het terecht is dat alleen vrachtauto's tol moeten betalen moet worden beantwoord. KNV Goederenvervoer is geen voorstander van het alleen beprijzen van het vrachtvervoer. Goederentransport is niet de enige gebruiker van de weginfrastructuur en heeft ? in tegenstelling tot bijvoorbeeld de particuliere automobilist ? vaak geen alternatief dan het op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats rijden.

Koninklijk Nederlands Vervoer ? Goederenvervoer is de brancheorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland

Den Haag, 7 oktober 2003

Noot voor de redactie (