FNV

Staking in het openbaar vervoer, moet dat nou?
Op dit moment krijgt de FNV veel negatieve reacties op haar acties in het openbaar vervoer, en vooral op het plan om aanstaande zaterdag in de ochtend te staken bij het spoor. Had dat niet anders gekund? Waarom weer dat spoor plat?

In de beeldvorming lijkt het nu of de FNV-acties zich concentreren op het openbaar vervoer. Dat is niet zo. Er is een bedrijfsestafette bezig, waarin steeds andere bedrijven een tijdje 'plat' gaan, zodat in de tussentijd het personeel kan demonstreren tegen de kabinetsplannen. In het openbaar vervoer is dat niet anders, alleen: omdat het om rijdend personeel gaat, staat de bus, de trein, de tram opeens een paar uur stil. En omdat je het spoor, de bus, de tram niet weer een-twee-drie opstart, duurt de overlast ook langer dan op een kantoor of in een fabriek. Dat valt op, krijgt veel media-aandacht. Ter vergelijking: in totaal zijn meer dan 1000 bedrijven bij de acties betrokken, waarvan maar 8 in het openbaar vervoer

Je treft zo toch de verkeerde?

De FNV vindt het ook jammer dat onschuldige reizigers nu overlast ondervinden. Maar voor een vakbond is staken nu eenmaal het enige echte actiemiddel dat we hebben. En door dit keer bij NS te kiezen voor een zaterdag, proberen we juist de forenzen te ontzien. Door het lang van tevoren aan te kondigen, geven we mensen de gelegenheid om alternatief vervoer te regelen.

Wie beslist zoiets stoms?

Het besluit om actie te gaan voeren tegen de plannen van het kabinet is genomen door de federatieraad, de voorzitters van alle aangesloten bonden. Vervolgens beslissen de (vertegenwoordigers van) de leden wat ze in hun eigen sector gaan doen. In het geval van het openbaar vervoer hebben de leden van ABVAKABO FNV en FNV Bondgenoten in het stads- en streekvervoer en het spoor onafhankelijk van elkaar besloten tot korte werkonderbrekingen. Het besluit was zeker niet stom, maar past binnen de afspraak om in zoveel mogelijk sectoren van de economie te laten zien dat werknemers het er pertinent niet mee eens zijn dat de sociale zekerheid wordt afgebroken en dat op grote schaal banen worden vernietigd. Overigens treffen de bezuinigingen juist ook de kwaliteit van het openbaar vervoer.

Een beetje begrip

FNV en bonden hebben alle begrip voor de onvrede en zelfs woede bij mensen die - soms zeer ernstige - overlast ondervinden van de acties. Maar daarbij willen we graag op één ding wijzen: heel veel mensen gaan straks ook overlast ondervinden van de plannen van het kabinet Balkenende als die allemaal doorgaan. FNV en bonden voeren hun acties dan ook niet voor zichzelf, maar voor u. Ook u krijgt te maken met de bezuinigingen, een slechter en duurder ziekenfondspakket, en lagere uitkeringen. De acties duren nog tot dinsdag 14 oktober. Dan praten we weer met het kabinet. Hoe meer druk we daarop uitoefenen, hoe groter de kans dat we er iets uitslepen. Daarom blijven we u vragen om uw steun. En om een beetje begrip.

7 oktober 2003