Erasmus Universiteit Rotterdam


Studie toont aan: Roem bevordert Rijkdom

Een internationale studie toont aan dat bedrijven met een sterke reputatie financieel beduidend beter presteren dan bedrijven waarvan de reputatie zwak is.

De studie, onlangs gepubliceerd in het boek 'Fame and Fortune', laat zien dat bedrijven met een sterke reputatie op tal van financiële factoren doorgaans beter presteren dan gelijksoortige bedrijven met een minder sterke reputatie.

8)'Het kwantificeren van de relatie tussen reputatie en financiële prestaties laat zien dat bedrijven hun reputatie-management de hoogste prioriteit moeten geven', aldus Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.

Van Riel verrichtte de studie en schreef het boek met Charles Frombrun, hoogleraar Management aan de Stern Business School New York. De studie werd verricht onder de meest voor het publiek zichtbare bedrijven in de VS, Europa en Australië.

Volgens Van Riel laat de studie ook zien hoe reputatie-management waarde toevoegt aan de onderneming als geheel. 'De meest succesvolle bedrijven versterken hun reputatie door beduidend zichtbaarder, onderscheidender, authentieker, transparanter en consistenter te zijn dan hun concurrenten. Reputatie-management komt van binnen uit en omvat meer dan alleen maar PR en adverteren'.

Van Riel en Frombrun zijn respectievelijk Managing Director en Executive Director van het in New York gevestigde Reputation Institute. Hier wordt corporate reputation onderzocht, gemeten en op waarde geschat. Tevens zijn ze oprichters van het wetenschappelijke tijdschrift Corporate Reputation Review. Daarnaast is Cees van Riel directeur van het expertise centrum op het gebied van Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management.

Op woensdagochtend, 8 oktober wordt het boek 'Fame and Fortune' feestelijk ten doop gehouden op het hoofdkantoor van Philips te Amsterdam. Philips is een van de in het boek bestudeerde bedrijven. De heer Gerard Kleisterlee, ceo van Philips, zal hier een exemplaar van het boek in ontvangst nemen.

Noot voor de pers:
De Rotterdam School of Management is de business school van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De School behoort tot 's werelds top op het gebied van management onderzoek en onderwijs en staat bekend om zijn internationale karakter en innovatieve benadering.

Meer informatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam
Rotterdam School of Management
Dennis Larsen
Corporate Communicarion Center
0 10 408 9608, dlarsen@fbk.eur.nl

07 okt 03 15:07