Universiteit van Tilburg

Persberichten oktober 2003

Promotie econoom Jeroen van de Ven

Beloning kan ook negatieve effecten hebben

Waarom geven mensen eigenlijk fooien? Waarom kopen ze duurdere Max Havelaar koffie? Waarom doen ze vrijwilligerswerk? Dat gedrag strookt niet met de gangbare economische theorie die stelt dat mensen eigenlijk egoïstisch zijn. In zijn proefschrift geeft Jeroen van de Ven antwoorden op deze vragen. Hij promoveert 10 oktober aan de Universiteit van Tilburg.

Economen nemen in hun modellen doorgaans aan dat mensen egoïstisch zijn en alleen in geld en goederen zijn geïnteresseerd. In veel gevallen kunnen op basis van deze veronderstellingen goede verklaringen worden gegeven voor menselijk gedrag. Maar er blijven ook veel onopgeloste vraagstukken over: waarom laten mensen fooien achter? Waarom zijn ze soms minder gemotiveerd om iets te doen wanneer er een beloning tegenover staat? Waarom verzamelen mensen zoveel informatie over producten nadat ze de aankoop toch al gedaan hebben? En waarom kopen mensen Max Havelaar koffie? Deze en andere vragen behandelt Van de Ven in zijn proefschrift.
Om deze vragen te beantwoorden verwerkte Van de Ven onderzoek uit de psychologie en experimentele economie in economische modellen. Van de Ven hanteert de psychologische literatuur als uitgangspunt die stelt dat mensen sociale waardering willen krijgen voor hun gedrag, dat ze hun gedrag graag rationaliseren (goedpraten) en dat ze onvolledige informatie over hun eigen persoonlijkheid hebben. Worden economische modellen uitgebreid met dergelijke ideeën uit de psychologie, dan kan een betere verklaring worden gegeven voor veel gedrag dat afwijkt van standaard economische modellen.

Het onderzoek levert bijzondere resultaten op, bijvoorbeeld over schenkingen (zoals bloed aan de Bloedbank, een verjaardagscadeau of werk als vrijwilliger). Mensen geven vaak aan elkaar, niet omdat ze eerlijk zijn maar omdat ze eerlijk willen lijken, om zo sociale waardering en status te krijgen. Ze willen graag aan anderen laten zien dat ze geven, en willen meer worden gewaardeerd dan hun buren. Met het achterlaten van een fooi kan een gever iets aan zichzelf zien: dat hij rechtvaardig is. Kortom, ze geven niet alleen iets weg uit altruïsme. Schenkingen zijn bovendien niet zo vrijblijvend als ze doen lijken; er is altijd een sociale druk bij de ontvanger om iets terug te geven. Ook biedt het onderzoek nieuwe inzichten in beloningen. Doorgaans veronderstellen economen dat een beloning mensen motiveert iets te doen. Volgens Van de Ven kan een beloning ook negatieve effecten hebben doordat het de kans ontneemt om er waardering voor te krijgen. Zo waarderen mensen het doneren van bloed omdat het vrijwillig is, maar die waardering verdwijnt als er een hoge beloning tegenover staat. De motivatie die mensen van binnenuit hebben, wordt door beloningen soms juist verdrongen. Dit betekent dat het soms beter is om niet te belonen dan wel, zegt Van de Ven. Anderzijds kan het wel effectief zijn om te belonen met iets waarmee de gift aan anderen tentoongesteld kan worden, zoals een mok met opdruk.

Drs. Jeroen van de Ven (Huissen, 1975) is sinds maart 2003 wetenschappelijk medewerker bij het Centraal Planbureau. In 1999 studeerde hij aan de Universiteit van Tilburg af als econoom, met een specialisatie in micro- en macro-economie. Zijn promotie-onderzoek voerde hij uit bij CentER en aan de Universiteit van Toulouse.

Noot voor de pers
De promotieplechtigheid vindt plaats op vrijdag 10 oktober 2003, om 14.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg. Promotor is prof.dr. Th. C.M.J van de Klundert. Het proefschrift is getiteld Psychological sentiments and economic behaviour (ISBN 90 5668 123 0). Journalisten kunnen een exemplaar opvragen bij de Afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel. 013 466 2000, e-mail: voorlichting@uvt.nl. Jeroen van de Ven is bereikbaar via tel. 070 338 3441 en e-mail: J.van.de.Ven@cpb.nl
Laatst gewijzigd: woensdag 01 oktober 2003 bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Wetenschap en onderzoek

Zie ook

Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen