Gemeente Leiden

"Leiden mag niet gaan achterlopen"

Wethouder Pechtold over de Rijn Gouwe Lijn

Publicatiedatum: 10 oktober 2003

BOUWEN EN WONEN - Voordat de Rijn Gouwe Lijn (RGL) door de straten van Leiden rolt, moet er nog veel gebeuren, maar dát hij er komt staat voor wethouder Alexander Pechtold van verkeer en vervoer als een paal boven water. De RGL is de nieuwe lightrailverbinding tussen Gouda, Alphen aan den Rijn en Leiden enerzijds en Katwijk en Noordwijk aan Zee anderzijds.Een gesprek met scheidend wethouder Pechtold, die per één oktober zijn functie in Leiden verruilt voor het burgemeesterschap in Wageningen.

Wat is voor Leiden het belang van de Rijn Gouwe Lijn?

In de Randstad zijn de noord-zuid verbindingen goed ontwikkeld, maar de oost-west verbindingen zijn heel wat minder goed. De verbinding Leiden-Utrecht door het Groene Hart gaat slechts over een enkel spoortje en de kust is per bus moeilijk bereikbaar. De oost-west verbindingen met Leiden zijn dringend aan verbetering toe. De stad wordt hierdoor beter bereikbaar en dat is belangrijk, want Leiden mag, economisch gezien, niet gaan achterlopen ten opzichte van haar buurgemeenten.

Wat heeft de gemeente Leiden gedaan sinds de vaststelling van het voorkeurtracé?

De gemeente werkt hard aan de nasleep van het referendum en de afwikkeling van een rechtszaak aangespannen door een actiegroep tegen de RGL. Er is een Milieu Effect Rapportage aangevraagd voor het tracé RGL-west. Er wordt verder gerekend en getekend aan de inpassing van het tracé door de stad en naar de kust. Inhoudelijk is gestudeerd op de financiering van de RGL. Het grootste gedeelte van de kosten moet van het Rijk komen, gevolgd door de provincie en de deelnemende gemeenten. Wij proberen daarom de minister te overtuigen van de noodzaak van de RGL.

Wat gaat er op korte termijn gebeuren?

Op korte termijn gaan wij de minister dit plan aanbieden. Alle besluiten van de deelnemende gemeenten en een uitgebreide totaalvisie van de provincie zijn daarin verwerkt.We hopen voor het eind van dit jaar uitsluitsel te hebben, zodat we met de bouw kunnen beginnen. Op 27 september organiseert de gemeente in samenwerking met het projectbureau RGL een open dag waarbij Leiden kennis kan maken met het lightrailvoertuig zoals dat nu rijdt tussen Gouda en Alphen aan den Rijn.

Hoe staat het met de moties die door de gemeenteraad zijn aangenomen bij de vaststelling van het voorkeurstracé?

In de planstudie staat onderstreept, en daar sta ik pal achter, dat er geen RGL-oosttracé komt zonder een RGL-westtracé. Het één kan niet zonder het ander. Het is één grote tweetrapsraket, waarbij we eerst aan RGL-oost werken en daarna aan RGL-west.

Bij de inpassing van het tracé door de stad Leiden wordt gestudeerd op veiligheid. Met name voor het stuk door de Breestraat is een aantal varianten. Gekeken wordt in hoeverre de RGL hier over dubbelspoor of over twee in elkaar verstrengelde sporen kan rijden, en welke veiligheidsvoorzieningen daarbij nodig zijn.

De RGL vervangt in de Breestraat de buslijnen. Daarom wordt er druk getekend en gerekend aan een verbeterd buslijnennet.

Hoe zit het nu met de gemeentelijke financiële bijdrage aan de RGL?

Zowel het Rijk, de provincie als de deelnemende gemeenten betalen mee aan de kosten van de RGL. Tweederde komt voor rekening van het Rijk en éénderde voor de provincie en gemeenten. Leiden is één van die gemeenten. Hoeveel dat precies wordt, kan ik nu nog niet zeggen. Wel denken we dat door betere bereikbaarheid van de Oostvlietpolder en het toekomstige Aalmarktproject, zich meer ondernemers in die gebieden gaan vestigen. Dat levert de gemeente extra inkomsten op uit de Onroerend Zaak Belastingen (OZB). Een onderzoek daarnaar is gedaan door de Rabobank en de Kamer van Koophandel. Partijen die er verstand van hebben menen dat daar zeker mogelijkheden voor zijn.

Hoeveel gaat de Leidse belastingbetaler bijbetalen?

Niemand in Leiden krijgt een extra aanslag vanwege de komst van de RGL. Maar dat iedereen in Leiden via de gemeentebelastingen aan de RGL gaat bijdragen is natuurlijk duidelijk.

Je moet die hele financiering binnen het totaal van de gemeentebegroting zien. De lijn levert extra OZB-inkomsten op. De OZB gaat in Leiden niet extra omhoog vanwege de RGL. Als de bibliotheek wordt vernieuwd vragen we ook geen extra bijdrage aan de bevolking.

Hoe gaat u uw opvolger inwerken op de Rijn Gouwe Lijn?

Ik zal mijn opvolger wijzen op de vele dossiers die hij onder zijn of haar verantwoordelijkheid krijgt en dat het dossier RGL daarbij een zeer belangrijke is.

Tegen mijn opvolger zou ik willen zeggen: houd het tempo erin, laat de aandacht voor de RGL niet verslappen en zorg dat het enthousiasme breed blijft!

Deze pagina is gewijzigd op 9-10-2003