"Leiden mag niet gaan achterlopen"
Wethouder Pechtold over de Rijn Gouwe Lijn
Publicatiedatum: 10 oktober 2003
BOUWEN EN WONEN - Voordat de Rijn Gouwe Lijn (RGL) door de straten van
Leiden rolt, moet er nog veel gebeuren, maar dát hij er komt staat
voor wethouder Alexander Pechtold van verkeer en vervoer als een paal
boven water. De RGL is de nieuwe lightrailverbinding tussen Gouda,
Alphen aan den Rijn en Leiden enerzijds en Katwijk en Noordwijk aan
Zee anderzijds.Een gesprek met scheidend wethouder Pechtold, die per
één oktober zijn functie in Leiden verruilt voor het burgemeesterschap
in Wageningen.
Wat is voor Leiden het belang van de Rijn Gouwe Lijn?
In de Randstad zijn de noord-zuid verbindingen goed ontwikkeld, maar
de oost-west verbindingen zijn heel wat minder goed. De verbinding
Leiden-Utrecht door het Groene Hart gaat slechts over een enkel
spoortje en de kust is per bus moeilijk bereikbaar. De oost-west
verbindingen met Leiden zijn dringend aan verbetering toe. De stad
wordt hierdoor beter bereikbaar en dat is belangrijk, want Leiden mag,
economisch gezien, niet gaan achterlopen ten opzichte van haar
buurgemeenten.
Wat heeft de gemeente Leiden gedaan sinds de vaststelling van het
voorkeurtracé?
De gemeente werkt hard aan de nasleep van het referendum en de
afwikkeling van een rechtszaak aangespannen door een actiegroep tegen
de RGL. Er is een Milieu Effect Rapportage aangevraagd voor het tracé
RGL-west. Er wordt verder gerekend en getekend aan de inpassing van
het tracé door de stad en naar de kust. Inhoudelijk is gestudeerd op
de financiering van de RGL. Het grootste gedeelte van de kosten moet
van het Rijk komen, gevolgd door de provincie en de deelnemende
gemeenten. Wij proberen daarom de minister te overtuigen van de
noodzaak van de RGL.
Wat gaat er op korte termijn gebeuren?
Op korte termijn gaan wij de minister dit plan aanbieden. Alle
besluiten van de deelnemende gemeenten en een uitgebreide totaalvisie
van de provincie zijn daarin verwerkt.We hopen voor het eind van dit
jaar uitsluitsel te hebben, zodat we met de bouw kunnen beginnen. Op
27 september organiseert de gemeente in samenwerking met het
projectbureau RGL een open dag waarbij Leiden kennis kan maken met het
lightrailvoertuig zoals dat nu rijdt tussen Gouda en Alphen aan den
Rijn.
Hoe staat het met de moties die door de gemeenteraad zijn aangenomen bij de
vaststelling van het voorkeurstracé?
In de planstudie staat onderstreept, en daar sta ik pal achter, dat er
geen RGL-oosttracé komt zonder een RGL-westtracé. Het één kan niet
zonder het ander. Het is één grote tweetrapsraket, waarbij we eerst
aan RGL-oost werken en daarna aan RGL-west.
Bij de inpassing van het tracé door de stad Leiden wordt gestudeerd op
veiligheid. Met name voor het stuk door de Breestraat is een aantal
varianten. Gekeken wordt in hoeverre de RGL hier over dubbelspoor of
over twee in elkaar verstrengelde sporen kan rijden, en welke
veiligheidsvoorzieningen daarbij nodig zijn.
De RGL vervangt in de Breestraat de buslijnen. Daarom wordt er druk
getekend en gerekend aan een verbeterd buslijnennet.
Hoe zit het nu met de gemeentelijke financiële bijdrage aan de RGL?
Zowel het Rijk, de provincie als de deelnemende gemeenten betalen mee
aan de kosten van de RGL. Tweederde komt voor rekening van het Rijk en
éénderde voor de provincie en gemeenten. Leiden is één van die
gemeenten. Hoeveel dat precies wordt, kan ik nu nog niet zeggen. Wel
denken we dat door betere bereikbaarheid van de Oostvlietpolder en het
toekomstige Aalmarktproject, zich meer ondernemers in die gebieden
gaan vestigen. Dat levert de gemeente extra inkomsten op uit de
Onroerend Zaak Belastingen (OZB). Een onderzoek daarnaar is gedaan
door de Rabobank en de Kamer van Koophandel. Partijen die er verstand
van hebben menen dat daar zeker mogelijkheden voor zijn.
Hoeveel gaat de Leidse belastingbetaler bijbetalen?
Niemand in Leiden krijgt een extra aanslag vanwege de komst van de
RGL. Maar dat iedereen in Leiden via de gemeentebelastingen aan de RGL
gaat bijdragen is natuurlijk duidelijk.
Je moet die hele financiering binnen het totaal van de
gemeentebegroting zien. De lijn levert extra OZB-inkomsten op. De OZB
gaat in Leiden niet extra omhoog vanwege de RGL. Als de bibliotheek
wordt vernieuwd vragen we ook geen extra bijdrage aan de bevolking.
Hoe gaat u uw opvolger inwerken op de Rijn Gouwe Lijn?
Ik zal mijn opvolger wijzen op de vele dossiers die hij onder zijn of
haar verantwoordelijkheid krijgt en dat het dossier RGL daarbij een
zeer belangrijke is.
Tegen mijn opvolger zou ik willen zeggen: houd het tempo erin, laat de
aandacht voor de RGL niet verslappen en zorg dat het enthousiasme
breed blijft!
Deze pagina is gewijzigd op 9-10-2003
Gemeente Leiden