Ingezonden persbericht
309802.gif
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
10-10-2003; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Maleisië, circuit Sepang
ONVOLDOENDE PROGRESSIE (-0,7 sec.) VOOR HENK VAN DE LAGEMAAT (NQ)
KATJA POENSGEN ONDANKS SCHUIVERTJE BINNEN KWALIFICATIE LIMIETR
Stevig balend zocht Henk van de Lagemaat de manshoge ventilator in de pitbox op die nog enige verkoeling bood. Eenmaal gezeten in de regisseursstoel, begon hij meteen in alle papieren van de data-recorder te graven. De 34-jarige coureur uit Everdingen maakte namelijk te kort progressie mee tijdens zijn eerste trainingsdag om het voor hem nieuwe circuit van Sepang in het zinderend hete (34 graden) Maleisië. "Vanmiddag kwam ik maar 0,7 seconde sneller rond dan in de vrije training. Dat is veel te kort. Normaal rij ik ook op een voor mij nieuwe baan ruim ,1 5 tot 2 seconden sneller na de eerste vrije training, maar vandaag werd dat gedwarsboomd door een te veel stuiterende voorvork en een motorblok dat niet voldoende vermogen gaf", concludeerde Henk, die nog wel vertrouwen heeft dat hij zich morgen binnen de 107% kwalificatielimiet zal rijden. Teamgenote Katja Poensgen, weer hersteld van haar gefixeerde rugwervel, maakte wel de benodigde progressie (-2,3 sec) en staat wel binnen de limiet, ondanks een kleine schuiver in de vrije training.
Uit de gegevens van zijn on-board computer kreeg Henk van de Lagemaat zijn bevindingen bevestigd. "De voorvering stuiterde in sommige bochten zo erg, dat het zelfs pieken waren op de veringgrafiek. Daarbij bleek dat de motor te kort vermogen bood, een probleem waarvoor we het blok helemaal 'los' willen halen", vervolgt Van de Lagemaat. Voor het eerst in zinderend heet Maleisië op een totaal nieuwe baan trof Henk wel wat verrassingen. "Het is niet de makkelijkste baan en ik heb vandaag ook nog wel hier en daar een foutje gemaakt. Maar als de motor niet voldoende vermogen biedt ten opzichte van de goede normale situatie, dan komt je versnellingsbak verhouding ook niet uit. En dan zit je wel eens in een verkeerde versnelling dan je zou willen. Daarbij gaven de grote hoeveelheid langzame bochten juist het probleem met het stuiteren van de voorvork. In de snelle bochten had ik geen problemen. Maar bij het platleggen in die langzame bochten was de machine veel te onrustig. En bij het uitaccelereren daarna verloor ik ook teveel terrein door het ontbrekende vermogen. Al met al moet er voor morgen nog wel wat gebeuren om te kunnen verbeteren, maar dat is ons tot nu toe altijd gelukt. Ik heb er nog niet 'naast' gestaan, dus ik zal er alles aan doen om er zondag ook gewoon bij te zitten", aldus Van de Lagemaat.
Zowel Henk als Katja werden gedirigeerd door teammanager en fysiek begeleider Martin van Genderen met regelmaat aan het drinken gezet. "Je moet hier zeker 3 liter vocht per dag tot je nemen, dat geldt zowel voor de monteurs, maar zeker voor de coureurs. Het is echt peentjes zweten hier. "Op de machine als je de rijwind om je heen voelt gaat het nog wel, maar zodar je stil staat of de pitbox inloopt wordt je bijna gek", meldt Katja, die net als Henk tijdens het rijden nog last had van zweetdruppels die in de ogen kwamen. "daarvoor zullen we morgen met een dunne zweetband in de helm rijden en extra zeem in het voorhoofdstuk van de helm plaatsen", vervolgt Katja Poensgen, die in de vrije training nog even onderuit schoof. "Ik verremde me en mijn voorwiel schoof onder me weg. Ik ben heel even de pits in geweest, maar nadat er een doek over de kuip was gehaald kon ik weer verder", aldus de Duitse, die weer blij was van de partij te zijn, nadat ze in Rio en Motegi niet gestart was vanwege haar geblokkeerde rugwervel na haar highsider in Estoril. Katja startte in Sepang met de versnellingsbak verhoudingen van Jakub Smrz die vorig jaar voor het team reed. "Maar Jakub ging toch een paar seconden sneller rond dan ik, dus hebben we de 'bak' aangepast na de vrije training. Samen met wat vering veranderingen kwam ik 2,3 seconden sneller uit de bus dan 's morgens, waarmee ik 1,1 seconde binnen de limiet sta. Maar ik weet dat ik op diverse plekken harder kan, dat gaat morgen ook gebeuren", aldus Katja, die 2 jaar geleden reeds haar debuut maakte op Sepang en ten opzichte van haar teammaat dus aanzienlijk wat voordeel heeft.
Veel valpartijen
Saillant detail was dat tijdens de eerste trainingsdag vorige week in Motegi slechts 3 coureurs ten val kwamen en dat er vandaag in Maleisië al 16 valpartijen te noteren waren, waaronder een van Katja Poensgen (ongedeerd) in de vrije training en Bayliss (10e x), Melandri (10e x), Jacque, Gibernau (beiden 6e x) en Checa. 125cc Coureur Simone Corsi kwam er het slechtst vanaf met een heup kneuzing.
Mathematical possibilities of Rossi winning the title in Sepang
Valentino Rossi will clinch his third successive World Championship at Sepang this weekend if he wins or finishes second in the Malaysian Motorcycle Grand Prix. However, there are a variety of other combinations, depending on the result of Sete Gibernau, which would see the Italian retain the title of MotoGP World Champion for another season. Rossi simply needs to maintain a 50-point advantage over Gibernau going into the final two rounds at Phillip Island and Valencia.
Other than finishing in the top two, here is how he can do it:
- If Rossi is third and Gibernau second (Rossi 298 - Gibernau 244)
- If Rossi is fourth and Gibernau second (Rossi 295 - Gibernau 244)
- If Rossi is eighth and Gibernau third (Rossi 290 - Gibernau 240)
- If Rossi is eleventh and Gibernau fourth (Rossi 287 - Gibernau 237)
- If Rossi is thirteenth and Gibernau fifth (Rossi 285 - Gibernau 235)
- If Rossi is fourteenth and Gibernau sixth (Rossi 284 - Gibernau 234)
- If Rossi is fifteenth and Gibernau seventh (Rossi 283 - Gibernau 233)
- If Rossi does not score points and Gibernau is eighth or worse (Rossi 282 - Gibernau maximum 232)
Verandert Rossi van merk...?
Rond de persoon van Valentino Rossi is in de Italiaanse media een hele geruchtenstroom op gang gekomen. De fanclub site van Valentino www.rossifumi.it en de Italiaanse sportwebsite www.datasport.it wordt gesuggereerd dat Rossi wellciht Honda zal verlaten en verruilen voor Yamaha. Onderstaand een vertaalde quote van zijn fanclub website.
"Het is géén geld probleem"
Het enige wat nog rest is de officiële aankondiging, echter Valentino Rossi is op een haar na verwijderd van Yamaha. "Ik zal over mijn toekomst uitwijden in Maleisië, ik weet alleen nog niet of dat voor of na de race is. Ik heb met Honda geen probleem over geld, maar een probleem over mentaliteit". Valentino's grootste uitdaging is om Lawson te verslaan, die als enige in de koningsklasse met twee verschillende merken wereldkampioen werd. "Ik vind het niet jammer om over te stappen en misschien het wereldkampioenschap te winnen met twee verschillende motoren", zo meldt de site van Rossi's fanclub. De Italiaanse media meldt dat hij dan wellicht teammaat zal worden van Carlos |Checa in het Fortuna Yamaha team en dat Colin Edwards (voormalig Superbike kampioen op Honda) zijn plaats naast Nicky Hayden in het team zal overnemen.
---
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Rondetijd
---
Toni ELIAS
SPA
APRILIA
2'08.263
---
Manuel POGGIALI
RSM
APRILIA
2'09.188
---
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA
2'09.353
---
Sebastian PORTO
ARG
HONDA
2'09.407
---
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA
2'09.913
---
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA
2'09.950
---
Roberto ROLFO
ITA
HONDA
2'10.231
---
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA
2'10.554
---
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA
2'11.050
10
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA
2'11.108
---
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA
2'11.194
12
Anthony WEST
AUS
APRILIA
2'11.802
13
Alex DEBON
SPA
HONDA
2'11.849
14
Erwan NIGON
FRA
APRILIA
2'11.925
15
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA
2'12.024
16
Joan OLIVE
SPA
APRILIA
2'12.247
17
Christian GEMMEL
GER
HONDA
2'12.773
18
Lukas PESEK
CZE
YAMAHA
2'12.919
19
Jaroslav HULES
CZE
HONDA
2'13.018
20
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA
2'13.187
21
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA
2'13.689
---
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA
2'13.702
23
Eric BATAILLE
FRA
HONDA
2'14.032
24
Katja POENSGEN
GER
Dark Dog Molenaar HONDA
2'16.116
NQ
Not Qualified
107%
Limit = 2'17.241
2'17.241
25
Zhao HUANG SHI
CHN
YAMAHA
2'17.543
26
Henk vd LAGEMAAT
NED
Dark Dog Molenaar HONDA
2'17.548
27
Xian HE ZI
CHN
YAMAHA
2'20.093
MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Rondetijd
---
Valentino ROSSI
ITA
HONDA
2'03.516
---
Makoto TAMADA
JPN
HONDA
2'03.730
---
Max BIAGGI
ITA
HONDA
2'04.142
---
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI
2'04.161
---
Tohru UKAWA
JPN
HONDA
2'04.321
---
Sete GIBERNAU
SPA
HONDA
2'04.581
---
Nicky HAYDEN
USA
HONDA
2'04.593
---
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA
2'04.825
---
Kenny ROBERTS
USA
SUZUKI
2'04.837
10
Shinya NAKANO
JPN
YAMAHA
2'04.912
---
Troy BAYLISS
AUS
DUCATI
2'05.236
12
Alex BARROS
BRA
YAMAHA
2'05.595
13
Noriyuki HAGA
JPN
APRILIA
2'05.652
14
Marco MELANDRI
ITA
YAMAHA
2'05.807
15
Colin EDWARDS
USA
APRILIA
2'06.088
16
Jeremy McWILLIAMS
GBR
PROTON KR
2'06.726
17
Akira RYO
JPN
SUZUKI
2'06.856
18
Olivier JACQUE
FRA
YAMAHA
2'07.081
19
Andrew PITT
AUS
KAWASAKI
2'07.577
20
Nobuatsu AOKI
JPN
PROTON KR
2'07.654
21
Garry McCOY
AUS
KAWASAKI
2'07.681
---
David DE GEA
SPA
HARRIS WCM
2'08.956
23
Ryuichi KIYONARI
JPN
HONDA
2'09.239
24
Chris BURNS
GBR
HARRIS WCM
2'09.768
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Plaats
Rijder
Land
Merk
Rondetijd
---
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA
2'14.991
---
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA
2'15.065
---
Masao AZUMA
JPN
HONDA
2'15.088
---
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA
2'15.407
---
Steve JENKNER
GER
APRILIA
2'15.780
---
Mika KALLIO
FIN
KTM
2'15.951
---
Arnaud VINCENT
FRA
APRILIA
2'16.101
---
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA
2'16.112
---
Jorge LORENZO
SPA
DERBI
2'16.206
10
Youichi UI
JPN
GILERA
2'16.231
************