Ingezonden persbericht

309802.gif

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

10-10-2003; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Maleisië, circuit Sepang

ONVOLDOENDE PROGRESSIE (-0,7 sec.) VOOR HENK VAN DE LAGEMAAT (NQ)

KATJA POENSGEN ONDANKS SCHUIVERTJE BINNEN KWALIFICATIE LIMIETR

Stevig balend zocht Henk van de Lagemaat de manshoge ventilator in de pitbox op die nog enige verkoeling bood. Eenmaal gezeten in de regisseursstoel, begon hij meteen in alle papieren van de data-recorder te graven. De 34-jarige coureur uit Everdingen maakte namelijk te kort progressie mee tijdens zijn eerste trainingsdag om het voor hem nieuwe circuit van Sepang in het zinderend hete (34 graden) Maleisië. "Vanmiddag kwam ik maar 0,7 seconde sneller rond dan in de vrije training. Dat is veel te kort. Normaal rij ik ook op een voor mij nieuwe baan ruim ,1 5 tot 2 seconden sneller na de eerste vrije training, maar vandaag werd dat gedwarsboomd door een te veel stuiterende voorvork en een motorblok dat niet voldoende vermogen gaf", concludeerde Henk, die nog wel vertrouwen heeft dat hij zich morgen binnen de 107% kwalificatielimiet zal rijden. Teamgenote Katja Poensgen, weer hersteld van haar gefixeerde rugwervel, maakte wel de benodigde progressie (-2,3 sec) en staat wel binnen de limiet, ondanks een kleine schuiver in de vrije training.

Uit de gegevens van zijn on-board computer kreeg Henk van de Lagemaat zijn bevindingen bevestigd. "De voorvering stuiterde in sommige bochten zo erg, dat het zelfs pieken waren op de veringgrafiek. Daarbij bleek dat de motor te kort vermogen bood, een probleem waarvoor we het blok helemaal 'los' willen halen", vervolgt Van de Lagemaat. Voor het eerst in zinderend heet Maleisië op een totaal nieuwe baan trof Henk wel wat verrassingen. "Het is niet de makkelijkste baan en ik heb vandaag ook nog wel hier en daar een foutje gemaakt. Maar als de motor niet voldoende vermogen biedt ten opzichte van de goede normale situatie, dan komt je versnellingsbak verhouding ook niet uit. En dan zit je wel eens in een verkeerde versnelling dan je zou willen. Daarbij gaven de grote hoeveelheid langzame bochten juist het probleem met het stuiteren van de voorvork. In de snelle bochten had ik geen problemen. Maar bij het platleggen in die langzame bochten was de machine veel te onrustig. En bij het uitaccelereren daarna verloor ik ook teveel terrein door het ontbrekende vermogen. Al met al moet er voor morgen nog wel wat gebeuren om te kunnen verbeteren, maar dat is ons tot nu toe altijd gelukt. Ik heb er nog niet 'naast' gestaan, dus ik zal er alles aan doen om er zondag ook gewoon bij te zitten", aldus Van de Lagemaat.

Zowel Henk als Katja werden gedirigeerd door teammanager en fysiek begeleider Martin van Genderen met regelmaat aan het drinken gezet. "Je moet hier zeker 3 liter vocht per dag tot je nemen, dat geldt zowel voor de monteurs, maar zeker voor de coureurs. Het is echt peentjes zweten hier. "Op de machine als je de rijwind om je heen voelt gaat het nog wel, maar zodar je stil staat of de pitbox inloopt wordt je bijna gek", meldt Katja, die net als Henk tijdens het rijden nog last had van zweetdruppels die in de ogen kwamen. "daarvoor zullen we morgen met een dunne zweetband in de helm rijden en extra zeem in het voorhoofdstuk van de helm plaatsen", vervolgt Katja Poensgen, die in de vrije training nog even onderuit schoof. "Ik verremde me en mijn voorwiel schoof onder me weg. Ik ben heel even de pits in geweest, maar nadat er een doek over de kuip was gehaald kon ik weer verder", aldus de Duitse, die weer blij was van de partij te zijn, nadat ze in Rio en Motegi niet gestart was vanwege haar geblokkeerde rugwervel na haar highsider in Estoril. Katja startte in Sepang met de versnellingsbak verhoudingen van Jakub Smrz die vorig jaar voor het team reed. "Maar Jakub ging toch een paar seconden sneller rond dan ik, dus hebben we de 'bak' aangepast na de vrije training. Samen met wat vering veranderingen kwam ik 2,3 seconden sneller uit de bus dan 's morgens, waarmee ik 1,1 seconde binnen de limiet sta. Maar ik weet dat ik op diverse plekken harder kan, dat gaat morgen ook gebeuren", aldus Katja, die 2 jaar geleden reeds haar debuut maakte op Sepang en ten opzichte van haar teammaat dus aanzienlijk wat voordeel heeft.

Veel valpartijen

Saillant detail was dat tijdens de eerste trainingsdag vorige week in Motegi slechts 3 coureurs ten val kwamen en dat er vandaag in Maleisië al 16 valpartijen te noteren waren, waaronder een van Katja Poensgen (ongedeerd) in de vrije training en Bayliss (10e x), Melandri (10e x), Jacque, Gibernau (beiden 6e x) en Checa. 125cc Coureur Simone Corsi kwam er het slechtst vanaf met een heup kneuzing.

Mathematical possibilities of Rossi winning the title in Sepang

Valentino Rossi will clinch his third successive World Championship at Sepang this weekend if he wins or finishes second in the Malaysian Motorcycle Grand Prix. However, there are a variety of other combinations, depending on the result of Sete Gibernau, which would see the Italian retain the title of MotoGP World Champion for another season. Rossi simply needs to maintain a 50-point advantage over Gibernau going into the final two rounds at Phillip Island and Valencia.

Other than finishing in the top two, here is how he can do it:


- If Rossi is third and Gibernau second (Rossi 298 - Gibernau 244)


- If Rossi is fourth and Gibernau second (Rossi 295 - Gibernau 244)


- If Rossi is eighth and Gibernau third (Rossi 290 - Gibernau 240)


- If Rossi is eleventh and Gibernau fourth (Rossi 287 - Gibernau 237)


- If Rossi is thirteenth and Gibernau fifth (Rossi 285 - Gibernau 235)


- If Rossi is fourteenth and Gibernau sixth (Rossi 284 - Gibernau 234)


- If Rossi is fifteenth and Gibernau seventh (Rossi 283 - Gibernau 233)


- If Rossi does not score points and Gibernau is eighth or worse (Rossi 282 - Gibernau maximum 232)

Verandert Rossi van merk...?

Rond de persoon van Valentino Rossi is in de Italiaanse media een hele geruchtenstroom op gang gekomen. De fanclub site van Valentino www.rossifumi.it en de Italiaanse sportwebsite www.datasport.it wordt gesuggereerd dat Rossi wellciht Honda zal verlaten en verruilen voor Yamaha. Onderstaand een vertaalde quote van zijn fanclub website.

"Het is géén geld probleem"

Het enige wat nog rest is de officiële aankondiging, echter Valentino Rossi is op een haar na verwijderd van Yamaha. "Ik zal over mijn toekomst uitwijden in Maleisië, ik weet alleen nog niet of dat voor of na de race is. Ik heb met Honda geen probleem over geld, maar een probleem over mentaliteit". Valentino's grootste uitdaging is om Lawson te verslaan, die als enige in de koningsklasse met twee verschillende merken wereldkampioen werd. "Ik vind het niet jammer om over te stappen en misschien het wereldkampioenschap te winnen met twee verschillende motoren", zo meldt de site van Rossi's fanclub. De Italiaanse media meldt dat hij dan wellicht teammaat zal worden van Carlos |Checa in het Fortuna Yamaha team en dat Colin Edwards (voormalig Superbike kampioen op Honda) zijn plaats naast Nicky Hayden in het team zal overnemen.


---

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Rondetijd


---

Toni ELIAS

SPA

APRILIA


2'08.263


---

Manuel POGGIALI

RSM

APRILIA

2'09.188


---

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA

2'09.353


---

Sebastian PORTO

ARG

HONDA

2'09.407


---

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA

2'09.913


---

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA

2'09.950


---

Roberto ROLFO

ITA

HONDA

2'10.231


---

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA

2'10.554


---

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA

2'11.050


10

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA

2'11.108


---

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA

2'11.194


12

Anthony WEST

AUS

APRILIA

2'11.802


13

Alex DEBON

SPA

HONDA

2'11.849


14

Erwan NIGON

FRA

APRILIA

2'11.925


15

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA

2'12.024


16

Joan OLIVE

SPA

APRILIA

2'12.247


17

Christian GEMMEL

GER

HONDA

2'12.773


18

Lukas PESEK

CZE

YAMAHA

2'12.919


19

Jaroslav HULES

CZE

HONDA

2'13.018


20

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA

2'13.187


21

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA

2'13.689


---

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA

2'13.702


23

Eric BATAILLE

FRA

HONDA

2'14.032


24

Katja POENSGEN

GER

Dark Dog Molenaar HONDA

2'16.116

NQ

Not Qualified

107%

Limit = 2'17.241

2'17.241


25

Zhao HUANG SHI

CHN

YAMAHA

2'17.543


26

Henk vd LAGEMAAT

NED

Dark Dog Molenaar HONDA

2'17.548


27

Xian HE ZI

CHN

YAMAHA

2'20.093

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Rondetijd


---

Valentino ROSSI

ITA

HONDA


2'03.516


---

Makoto TAMADA

JPN

HONDA

2'03.730


---

Max BIAGGI

ITA

HONDA

2'04.142


---

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI

2'04.161


---

Tohru UKAWA

JPN

HONDA

2'04.321


---

Sete GIBERNAU

SPA

HONDA

2'04.581


---

Nicky HAYDEN

USA

HONDA

2'04.593


---

Carlos CHECA

SPA

YAMAHA

2'04.825


---

Kenny ROBERTS

USA

SUZUKI

2'04.837


10

Shinya NAKANO

JPN

YAMAHA

2'04.912


---

Troy BAYLISS

AUS

DUCATI

2'05.236


12

Alex BARROS

BRA

YAMAHA

2'05.595


13

Noriyuki HAGA

JPN

APRILIA

2'05.652


14

Marco MELANDRI

ITA

YAMAHA

2'05.807


15

Colin EDWARDS

USA

APRILIA

2'06.088


16

Jeremy McWILLIAMS

GBR

PROTON KR

2'06.726


17

Akira RYO

JPN

SUZUKI

2'06.856


18

Olivier JACQUE

FRA

YAMAHA

2'07.081


19

Andrew PITT

AUS

KAWASAKI

2'07.577


20

Nobuatsu AOKI

JPN

PROTON KR

2'07.654


21

Garry McCOY

AUS

KAWASAKI

2'07.681


---

David DE GEA

SPA

HARRIS WCM

2'08.956


23

Ryuichi KIYONARI

JPN

HONDA

2'09.239


24

Chris BURNS

GBR

HARRIS WCM

2'09.768

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Plaats

Rijder

Land

Merk

Rondetijd


---

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA


2'14.991


---

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA

2'15.065


---

Masao AZUMA

JPN

HONDA

2'15.088


---

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA

2'15.407


---

Steve JENKNER

GER

APRILIA

2'15.780


---

Mika KALLIO

FIN

KTM

2'15.951


---

Arnaud VINCENT

FRA

APRILIA

2'16.101


---

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA

2'16.112


---

Jorge LORENZO

SPA

DERBI

2'16.206


10

Youichi UI

JPN

GILERA

2'16.231

************