Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Reizigers: NS aan de beterende hand, maar prijs-/kwaliteits-verhouding nog niet in orde

Uit onderzoek van consumentenorganisaties, Ministerie van Verkeer en Waterstaat en NS blijkt, dat het algemeen oordeel van treinreizigers over de dienstverlening van de NS in het afgelopen kwartaal iets gestegen is. In het derde kwartaal van 2003 is een gemiddelde waardering van 6,6 gehaald. De klanttevredenheidscijfers waren over het algemeen hoger dan in derde kwartaal van 2002, maar ze bereikten nog niet het niveau van het derde kwartaal van 2000 (te weten: 6,9). Slechts 21% van de reizigers gaf aan echt tevreden te zijn over de prijs/kwaliteitsverhouding van de treinreis; de treinreiziger geeft de NS hiervoor gemiddeld een 5,3.

NS doet er veel aan om haar hoofddoelstellingen te bereiken. Dat lijkt langzamerhand vruchten af te werpen. In vergelijking met het derde kwartaal van 2002 gaf de treinreiziger afgelopen kwartaal hogere cijfers voor de vijf hoofddoelstellingen van NS. Op tijd rijden (5,8), informatie in de trein bij vertraging (6,0), sociale veiligheid (6,8), beschikbaarheid zitplaats (7,3) en reinheid treinen en stations (6,2) halen allemaal een voldoende of ruim voldoende. Alle kwaliteitscijfers van het derde kwartaal 2003 zijn te vinden op www.ns.nl

Klantoordelen 2000-3 2001-3 2002-3 2002-4 2003-1 2003-2 2003-3 Op tijd rijden 5,6 4,7 5,5 5,2 5,3 5,6 5,8
Beschikbaarheid zitplaats 7,3 7,0 7,2 6,8 7,0 7,1 7,3 Informatie bij vertragingen 5,9 5,5 5,7 5,8 5,7 5,9 6,0 Sociale veiligheid *) *) 6,7 6,6 6,7 6,7 6,8
Reinheid treininterieur en station *) *) 6,1 6,3 6,1 6,1 6,2 Klantgerichtheid personeel 6,6 6,3 6,4 6,3 6,3 6,4 6,5 Algemeen oordeel reizen per trein 6,9 6,0 6,5 6,3 6,3 6,5 6,6

n = 20.000


*) Op deze onderdelen zijn van 2000 en 2001 geen cijfers over klantoordelen beschikbaar.

's-Hertogenbosch/Amersfoort/Den Haag, 10 oktober 2003
---