10-10-2003
Nieuwe Actros bouwvoertuigen
Na de lancering van de nieuwe Actros voor het wegvervoer zijn nu typen
voor de bouwsector aan de beurt. De nieuwe Actros bouwvoertuigen
vormen een van de primeurs van Mercedes-Benz op de komende
BedrijfsautoRAI.
Het meest in het oog springend is uiteraard de nieuwe cabine, die nu
ook gemonteerd wordt op de chassis voor kippers, betonmixers, trekkers
voor kipopleggers en speciale chassis voor het bouwvervoer. Het
programma bestaat uit twee-, drie-, vier- en vijfassige voertuigen,
leverbaar met motoren in de vermogensklasse van 235 kW (320 pk) tot
425 kW (578 pk), aangedreven door de bekende V6- en V8-dieselmotoren.
De klant kan kiezen uit de meest uiteenlopende asconfiguraties: van de
tweeasser met 4x2-aandrijving tot de vijfassser met vier aangedreven
en drie gestuurde assen.
Mercedes-Benz biedt afhankelijk van het type - keus uit vier
verschillende cabines, variërend van de korte cabine met een lengte
van maar 1.700 mm tot de lange slaapcabine met een lengte van 2.277 mm
die ook is te leveren met een verlaagd dak, voor chassis waar
bijvoorbeeld een betonpomp op wordt opgebouwd. Het interieur van de
nieuwe cabines is in grote lijnen gelijk aan dat van de Actros chassis
voor het wegvervoer.
Mercedes-Benz levert de nieuwe Actros bouwvoertuigen standaard met
Telligent®-schakeling, door middel van een comfortabel te bedienen
schakelpookje aan de chauffeurstoel. Als alternatief wordt een
hydropneumatische bediening van de versnellingsbak geleverd. De
versnellingsbakken hebben zestien overbrengingsverhoudingen en zijn
van het prise-directe type (G 211 en G 231) of uitgevoerd als
overdrive (G 210, G 240 en G 260). Vanaf begin 2004 zal ook de
Telligent®-automaat leverbaar zijn, waarbij het koppelingspedaal komt
te vervallen.
Ook bij de bouwvoertuigen wordt er op steeds grotere schaal gebruik
gemaakt van elektronica, zo hebben alle Actros bouwvoertuigen voortaan
het Telligent®-remsysteem dat elektronisch wordt aangestuurd en
standaard is voorzien van de rolsper. Dat is een handig systeem dat de
remmen na het loslaten van het rempedaal nog even geactiveerd houdt
tot het moment dat de chauffeur de koppeling laat opkomen.
Daardoor wordt het wegrijden op een helling een stuk vereenvoudigd,
ook met een volledig geladen truck. Hulpremmen als de optionele
retarder en de motorrem zijn geïntegreerd in de elektronische regeling
van het remsysteem, op een zodanige manier dat ze als eerste worden
aangesproken zodra het rempedaal wordt ingetrapt. De bedrijfsrem
bestaat bij de twee- en drieassige bouwvoertuigen uit schijfremmen op
de vooras(-sen) en trommelremmen achter. De drie- en vierassige
betonmixers zijn voorzien van schijfremmen rondom, de vier- en
vijfassige kippers en de voertuigen met aandrijving op alle wielen
hebben trommelremmen rondom.
BedrijfsautoRAI