BedrijfsautoRAI

10-10-2003

Nieuwe Actros bouwvoertuigen

Na de lancering van de nieuwe Actros voor het wegvervoer zijn nu typen voor de bouwsector aan de beurt. De nieuwe Actros bouwvoertuigen vormen een van de primeurs van Mercedes-Benz op de komende BedrijfsautoRAI.

Het meest in het oog springend is uiteraard de nieuwe cabine, die nu ook gemonteerd wordt op de chassis voor kippers, betonmixers, trekkers voor kipopleggers en speciale chassis voor het bouwvervoer. Het programma bestaat uit twee-, drie-, vier- en vijfassige voertuigen, leverbaar met motoren in de vermogensklasse van 235 kW (320 pk) tot 425 kW (578 pk), aangedreven door de bekende V6- en V8-dieselmotoren. De klant kan kiezen uit de meest uiteenlopende asconfiguraties: van de tweeasser met 4x2-aandrijving tot de vijfassser met vier aangedreven en drie gestuurde assen.

Mercedes-Benz biedt afhankelijk van het type - keus uit vier verschillende cabines, variërend van de korte cabine met een lengte van maar 1.700 mm tot de lange slaapcabine met een lengte van 2.277 mm die ook is te leveren met een verlaagd dak, voor chassis waar bijvoorbeeld een betonpomp op wordt opgebouwd. Het interieur van de nieuwe cabines is in grote lijnen gelijk aan dat van de Actros chassis voor het wegvervoer.

Mercedes-Benz levert de nieuwe Actros bouwvoertuigen standaard met Telligent®-schakeling, door middel van een comfortabel te bedienen schakelpookje aan de chauffeurstoel. Als alternatief wordt een hydropneumatische bediening van de versnellingsbak geleverd. De versnellingsbakken hebben zestien overbrengingsverhoudingen en zijn van het prise-directe type (G 211 en G 231) of uitgevoerd als overdrive (G 210, G 240 en G 260). Vanaf begin 2004 zal ook de Telligent®-automaat leverbaar zijn, waarbij het koppelingspedaal komt te vervallen.

Ook bij de bouwvoertuigen wordt er op steeds grotere schaal gebruik gemaakt van elektronica, zo hebben alle Actros bouwvoertuigen voortaan het Telligent®-remsysteem dat elektronisch wordt aangestuurd en standaard is voorzien van de rolsper. Dat is een handig systeem dat de remmen na het loslaten van het rempedaal nog even geactiveerd houdt tot het moment dat de chauffeur de koppeling laat opkomen.

Daardoor wordt het wegrijden op een helling een stuk vereenvoudigd, ook met een volledig geladen truck. Hulpremmen als de optionele retarder en de motorrem zijn geïntegreerd in de elektronische regeling van het remsysteem, op een zodanige manier dat ze als eerste worden aangesproken zodra het rempedaal wordt ingetrapt. De bedrijfsrem bestaat bij de twee- en drieassige bouwvoertuigen uit schijfremmen op de vooras(-sen) en trommelremmen achter. De drie- en vierassige betonmixers zijn voorzien van schijfremmen rondom, de vier- en vijfassige kippers en de voertuigen met aandrijving op alle wielen hebben trommelremmen rondom.