De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
DRL. 2003/22
datum
09-10-2003
onderwerp
Agentschapstatus Dienst Regelingen LNV
TRC 2003/7731
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Inleiding
In de bedrijfsvoeringparagraaf bij de LNV-begroting 2004 heb ik u
geïnformeerd over een aantal organisatorische wijzigingen die ik zal
doorvoeren binnen het ministerie van LNV. Eén van de maatregelen
betreft de oprichting van een nieuwe Dienst Regelingen LNV (DRL),
waarin een viertal bestaande diensten, te weten LASER, Bureau
Heffingen, Dienst Basisregistraties (DBR) en Dienst LNV Loket (DLL)
zullen fuseren. Ik streef ernaar om deze nieuwe dienst met ingang van
2006 de verzelfstandigde status van agentschap toe te kennen.
Voorafgaand daaraan leg ik op grond van de voorhangprocedure van
artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001, u hierbij mijn voornemen
voor om met ingang van 1 januari 2004 over te gaan tot het instellen
van een tijdelijk agentschap Dienst Regelingen LNV.
datum
09-10-2003
kenmerk
DRL. 2003/22
bijlage
Positionering van de dienst en de taken die zij uitvoert
Ter verbetering van de effectiviteit van het beleid heeft het
ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit geruime tijd
geleden besloten zich meer relatiegericht te ontwikkelen. Het streven
naar beperking van de administratieve lasten bij het bedrijfsleven
sluit hier naadloos op aan. Bij het formuleren van beleid, maar vooral
ook bij de vormgeving van de uitvoering daarvan, wordt nadrukkelijk
aandacht geschonken aan de wensen en eisen van de doelgroepen van het
LNV-beleid.
Om deze ambitie tot stand te brengen, zijn in de afgelopen jaren de
Dienst LNV Loket (front-office) en de Dienst Basisregistraties
(mid-office) opgericht. Deze organisaties zijn verantwoordelijk voor
het onderhouden, opslaan en ontsluiten van alle relevante contacten en
gegevens van relaties ten behoeve van de uitvoering van het
LNV-beleid. De uitvoeringsorganisaties LASER en Bureau Heffingen (BH)
maken vervolgens gebruik van de betreffende gegevens bij het
beoordelen en beslissen inzake regelingen.
De ontwikkelingen binnen het ministerie van LNV passen in de steeds
grotere maatschappelijke aandacht die er is voor de uitvoering. Een
effectieve uitvoering die 'in control' is, is een randvoorwaarde die
van uitvoeringsorganisaties wordt verwacht.
Het is tegen deze achtergronden dat ik heb besloten de diensten DLL,
DBR, LASER en Bureau Heffingen om te vormen tot één nieuwe
uitvoeringsorganisatie: de Dienst Regelingen LNV (DRL).
Het creëren van één uitvoeringsorganisatie kent een aantal voordelen.
Zoals reeds gememoreerd, kennen de vier diensten op dit moment al een
grote onderlinge samenhang. De Dienst Basisregistraties en het
LNV-Loket voeren onder meer de mid- en front-office taken uit ten
behoeve van LASER en Bureau Heffingen. Door de samenvoeging wordt het
eenvoudiger te komen tot een generiek bedrijfsprocesmodel. Dit leidt
enerzijds tot een grotere mate van efficiency doordat de processen
intern beter op elkaar kunnen worden afgestemd en anderzijds tot een
hogere mate van klantgerichtheid omdat de ondernemer centraal staat.
Uiteraard zie ik ook mogelijkheden tot het behalen van
efficiencyvoordelen op onder andere de terreinen van ondersteuning en
egalisatie van de work-flow. Verder voorzie ik dat er
synergievoordelen zijn te behalen op het terrein van ICT-investeringen
en op het gebied van kennismanagement.
De belangrijkste taken van de DRL zullen liggen op het terrein van:
* de uitvoering van het LNV beleid;
* de uitvoering van EU-regelingen;
* de identificatie en registratie van dieren, relaties en bedrijven;
* vergunningen en ontheffingen voor het landelijk gebied;
* nationale subsidieregelingen;
* het plattelandsontwikkelingsbeleid;
* het mestbeleid;
* crisisbestrijding.
Het streven is om in de eerste helft van 2004 de Dienst op te richten
en de feitelijke fusie af te ronden. Hierna zal sprake zijn van een
transitietraject waarin de werkprocessen gefaseerd gewijzigd zullen
worden. Tot de formele oprichting in 2004 van de Dienst Regelingen zal
gesproken worden van de Dienst Regelingen in oprichting (DRL i.o.). De
dienst blijft onverkort onderdeel uitmaken van het Ministerie van LNV.
Tijdelijk agentschap
Van de vier diensten die onderdeel uitmaken van de DRL i.o. hebben de
twee grootste diensten nu al de status van een agentschap. Het gaat
hier om Bureau Heffingen die met ingang van 1998 agentschap is
geworden (TK 1996-1997, 23 180 nr. 1) en de dienst LASER die met
ingang van 1999 agentschap is geworden (TK 1997-1998, 25 930 nr. 1).
Ten algemene kenmerken agentschappen zich door een resultaatgericht
besturingsmodel, waarbij kosten inzichtelijk kunnen worden toegerekend
aan de producten en de kosten in de tijd kunnen worden gevolgd. Het
ligt derhalve voor de hand om de nieuwe Dienst Regelingen LNV de
agentschapstatus toe te kennen. In het op te stellen plan van aanpak,
dat u voor 1 januari 2004 ter kennisname zal worden toegezonden, zal
worden uitgegaan van een volwaardige agentschapstatus met ingang van 1
januari 2006.
Daarbij zal de hiervoor geldende instellingsprocedure worden gevolgd.
Dat houdt in dat ook het besluit tot het verlenen van een volwaardige
agentschapstatus via een voorhangprocedure aan uw Kamer zal worden
voorgelegd.
Tot 1 januari 2006 bevindt de Dienst Regelingen zich in een
overgangsfase. De twee grootste van de te fuseren diensten beschikken
reeds over de status van agentschap met bijbehorend beheersregime op
basis van baten en lasten. De twee andere diensten, DLL en DBR, kennen
een beheersregime op basis van een kas-verplichtingenstelsel. Omdat
dit mogelijke efficiencyvoordelen kan blokkeren en om de sturing van
de gehele organisatie in het transitietraject éénduidig en helder te
laten verlopen, ben ik van mening dat voor de DRL i.o. als geheel
éénzelfde beheersregime moet gelden. Het is hierbij van groot belang
dat alle onderdelen van de op te richten dienst zo snel mogelijk
volgens dezelfde regels en procedures gaan werken. Dit is een
noodzakelijke voorwaarde voor een soepel verloop van de integratie van
de werkprocessen zoals die nu binnen de vier onderdelen bestaan.
Gelet op de inzet de nieuwe gefuseerde dienst als geheel met ingang
van 1 januari 2006 als volledig agentschap te laten functioneren, ligt
het voor de hand om DLL en DBR, als onderdeel van de DRL i.o., onder
het beheersregime van baten en lasten te laten vallen.
De mogelijkheid om deze diensten op korte termijn (m.i.v. 1 januari
2004) onder een baten-lasten regime te brengen, wordt geboden via de
weg van het verlenen van een tijdelijke agentschapstatus. U bent over
deze mogelijkheid door de minister van Financiën geïnformeerd bij
brief van 21 maart 2001 (TK 2000-2001, 23 171 nr. 4). Deze aanpak kan
worden gevolgd voor organisaties die de potentie hebben om zich op
korte termijn (binnen maximaal 3 jaar) te kwalificeren als volwaardige
baten-lasten dienst. Formeel is deze constructie in het leven geroepen
voor niet tot de rechtspersoon Staat behorende diensten. Echter deze
figuur wordt ook gewenst geacht voor agentschappen die in een
fusieproces zijn betrokken. Zo is deze constructie reeds eerder
gehanteerd bij de voorgenomen positionering van de Voedsel en Waren
Autoriteit (VWA) als tijdelijk agentschap. De minister van VWS heeft u
op 23 januari 2003 per brief (TK 2002-2003, 26 991, nr. 83) hierover
geïnformeerd. Om eventuele onduidelijkheden over de status van
tijdelijk agentschap weg te nemen, zal de minister van Financiën u
binnenkort in een separate brief nader informeren over de toepassing
van deze status voor organisaties binnen de Rijksoverheid die gaan
fuseren.
Een tijdelijke agentschapstatus betekent dat de desbetreffende dienst
tijdelijk een afwijkend beheer mag voeren, conform een agentschap,
zonder dat reeds aan alle hiervoor geldende instellingsvoorwaarden is
voldaan. In dit specifieke geval van de DRL i.o. voldoen Bureau
Heffingen en Laser reeds aan de instellingseisen. De andere twee
diensten (Dienst Basisregistraties en het LNV-Loket) voldoen thans nog
niet aan de instellingseisen, maar kunnen vanwege hun relatief geringe
omvang en vanwege de reeds bestaande samenwerking op administratief
vlak hier in beginsel snel aan voldoen. Uiteraard zal de twee jaar
waarin de gefuseerde dienst als tijdelijk agentschap zal functioneren
(1 januari 2004 tot 1 januari 2006) worden gebruikt om de nieuwe
dienst als geheel te laten voldoen aan alle instellingsvoorwaarden
zoals deze worden gesteld aan een agentschap.
Voordat een dienst de status van tijdelijk agentschap kan verkrijgen,
wordt door het Begeleidingsteam Verzelfstandigingen een
aanvangsdoorlichting uitgevoerd waarbij getoetst wordt of de dienst in
potentie kan voldoen aan de instellingsvoorwaarden. Het
Begeleidingsteam Verzelfstandigingen acht het niet nodig om voor DRL
een volledige aanvangsdoorlichting uit te voeren. De twee bestaande
agentschappen voldoen immers aan de voorwaarden, en bij de andere twee
diensten is gekeken naar de aard van de primaire processen en in
hoeverre die al voorkomen bij bestaande agentschappen. Geconcludeerd
is dat een reële potentie aanwezig is dat ook deze diensten aan de
agentschapvoorwaarden kunnen voldoen.
Over de gevolgen die de instelling van het tijdelijk agentschap DRL
i.o. op de begrotingspresentatie heeft, zal de Tweede Kamer
afzonderlijk worden geïnformeerd.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit