BouwNed
BouwNed gaat kwaliteit bouwbedrijven verder opkrikken
10/10/2003
BouwNed heeft ambitieuze doelen geformuleerd als het gaat om de
kwaliteit van haar 4.000 lidbedrijven. De grootste
ondernemersorganisatie in de bouw streeft ernaar dat 95 procent van
haar middelgrote en grote leden in 2007 een ISO-certificaat heeft en
100 procent van de middenbedrijven ISO, STEHA (certificaat Stichting
de Erkende Hoofdaannemer) of BouwGarant. Van de kleine bedrijven zal
dan tenminste 70 procent een kwaliteitskeurmerk moeten hebben.
Bedrijven zullen een kwaliteitssysteem voeren dat bij de aard en de
omvang van de onderneming past. Het is aan de bouwbedrijven zelf om te
beslissen of en welk systeem zij voeren. BouwNed stimuleert dat
actief.
BouwNed heeft het thema kwaliteit uitgeroepen tot één van de
belangrijkste speerpunten in haar beleid. Niet alleen omdat
kwaliteitszorg de marktpositie van de aangesloten bedrijven versterkt.
Maar ook omdat de maatschappij hierdoor een positiever beeld krijgt
van de door de bouwsector geleverde prestaties.
In het algemeen is het kwaliteitsbesef bij de lidbedrijven van BouwNed
goed ontwikkeld. Kwaliteit wordt echter voornamelijk gerelateerd aan
het product. Vaak wordt kwaliteit alleen gezien als het eindproduct
dat aan de eisen voldoet. Er is nog niet altijd voldoende aandacht
voor de vraag hoe een product tot stand komt. Daar zijn goed ontworpen
processen voor nodig, plus een organisatie die daar mee om kan gaan.
Kwaliteitssystemen voorzien daarin.
Eén van de middelen waar BouwNed op inzet is het aantoonbaar maken van
kwaliteit. Dat begint bij het op papier zetten van regels en
werkafspraken die binnen het bedrijf worden gehanteerd. Een volgende
stap is dat het bedrijf dit systeem gaat uitbouwen. Daarbij krijgen de
bedrijven de middelen aangereikt om kwaliteitssystemen in te voeren
die passen bij het bedrijf.
Bouwbedrijven die actief zijn in de particuliere markt kunnen zich
sinds kort aansluiten bij het kwaliteitslabel BouwGarant. Dit biedt
consumenten een groot aantal zekerheden als zij met een bouwbedrijf in
zee gaan. Voor het middelgrote en kleinbedrijf bestaat het certificaat
van de Stichting De Erkende Hoofdaannemer (STEHA). Dit is een
kwaliteitssyteem gebaseerd op de ISO-methodiek, maar dat is
toegesneden op het middelgrote en kleine bouwbedrijf. En om de
opleverkwaliteit van nieuwbouwwoningen een impuls te geven heeft
BouwNed samen met Vereniging Eigen Huis het keurmerk Klantgericht
Bouwen opgezet.
Het kwaliteitsstreven van de bouworganisatie gaat nog verder. In 2004
start het project Innovatie Bedrijfsvoering. Dit project heeft als
doel om boven water te krijgen wat er allemaal bij komt kijken om een
verandering van de organisatie en cultuur in de bouw mogelijk te
maken. BouwNed geeft hiermee gehoor aan het signaal dat het anders
moet in de bouw. De vraag is nu hoe dat kan worden bereikt. Dat heeft
ook met kwaliteitsbeleid te maken. Want wie in staat is om te
veranderen, toont aan dat hij kwaliteit in huis heeft.
Meer informatie
H. Heutink, Externe Communicatie, telefoonnummer 0182 693 719 / 06 138
53 153