BouwNed


BouwNed gaat kwaliteit bouwbedrijven verder opkrikken

10/10/2003

BouwNed heeft ambitieuze doelen geformuleerd als het gaat om de kwaliteit van haar 4.000 lidbedrijven. De grootste ondernemersorganisatie in de bouw streeft ernaar dat 95 procent van haar middelgrote en grote leden in 2007 een ISO-certificaat heeft en 100 procent van de middenbedrijven ISO, STEHA (certificaat Stichting de Erkende Hoofdaannemer) of BouwGarant. Van de kleine bedrijven zal dan tenminste 70 procent een kwaliteitskeurmerk moeten hebben. Bedrijven zullen een kwaliteitssysteem voeren dat bij de aard en de omvang van de onderneming past. Het is aan de bouwbedrijven zelf om te beslissen of en welk systeem zij voeren. BouwNed stimuleert dat actief.

BouwNed heeft het thema kwaliteit uitgeroepen tot één van de belangrijkste speerpunten in haar beleid. Niet alleen omdat kwaliteitszorg de marktpositie van de aangesloten bedrijven versterkt. Maar ook omdat de maatschappij hierdoor een positiever beeld krijgt van de door de bouwsector geleverde prestaties.

In het algemeen is het kwaliteitsbesef bij de lidbedrijven van BouwNed goed ontwikkeld. Kwaliteit wordt echter voornamelijk gerelateerd aan het product. Vaak wordt kwaliteit alleen gezien als het eindproduct dat aan de eisen voldoet. Er is nog niet altijd voldoende aandacht voor de vraag hoe een product tot stand komt. Daar zijn goed ontworpen processen voor nodig, plus een organisatie die daar mee om kan gaan. Kwaliteitssystemen voorzien daarin.

Eén van de middelen waar BouwNed op inzet is het aantoonbaar maken van kwaliteit. Dat begint bij het op papier zetten van regels en werkafspraken die binnen het bedrijf worden gehanteerd. Een volgende stap is dat het bedrijf dit systeem gaat uitbouwen. Daarbij krijgen de bedrijven de middelen aangereikt om kwaliteitssystemen in te voeren die passen bij het bedrijf.

Bouwbedrijven die actief zijn in de particuliere markt kunnen zich sinds kort aansluiten bij het kwaliteitslabel BouwGarant. Dit biedt consumenten een groot aantal zekerheden als zij met een bouwbedrijf in zee gaan. Voor het middelgrote en kleinbedrijf bestaat het certificaat van de Stichting De Erkende Hoofdaannemer (STEHA). Dit is een kwaliteitssyteem gebaseerd op de ISO-methodiek, maar dat is toegesneden op het middelgrote en kleine bouwbedrijf. En om de opleverkwaliteit van nieuwbouwwoningen een impuls te geven heeft BouwNed samen met Vereniging Eigen Huis het keurmerk Klantgericht Bouwen opgezet.

Het kwaliteitsstreven van de bouworganisatie gaat nog verder. In 2004 start het project Innovatie Bedrijfsvoering. Dit project heeft als doel om boven water te krijgen wat er allemaal bij komt kijken om een verandering van de organisatie en cultuur in de bouw mogelijk te maken. BouwNed geeft hiermee gehoor aan het signaal dat het anders moet in de bouw. De vraag is nu hoe dat kan worden bereikt. Dat heeft ook met kwaliteitsbeleid te maken. Want wie in staat is om te veranderen, toont aan dat hij kwaliteit in huis heeft.

Meer informatie
H. Heutink, Externe Communicatie, telefoonnummer 0182 693 719 / 06 138 53 153