Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 2378
E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen
persbericht
Datum Nummer persbericht
10 oktober 2003 p127
---
Nijmegen bereidt zich voor op bezuinigingen
De gemeente Nijmegen ontkomt de komende jaren niet aan forse bezuinigingen.
Dit leidt echter niet tot een extra lastenverhoging voor de inwoners. De
Gemeentelijke heffingen en belastingen worden met niet meer dan een
inflatiecorrectie van 2,5 procent verhoogd. De bezuinigingen zijn nodig om
nieuwe investeringen mogelijk te maken en tegelijkertijd aangekondigde
rijkskortingen het hoofd te bieden.
Op dit moment is nog niet duidelijk hoe zwaar de aangekondigde bezuinigingen
van het rijk de gemeente zullen treffen. Tegelijkertijd wil het college van
burgemeester en wethouders doorgaan met het verbeteren van de kwaliteit van
de leefomgeving, veiligheid, bereikbaarheid en sociale structuren in de
stad.
Om dit nieuw beleid mogelijk te maken gaat het college een
bezuinigingsvoorstel van 10 miljoen euro opstellen. Wanneer duidelijk is wat
de precieze gevolgen zijn van de rijksbezuinigingen kan worden vastgesteld
hoeveel hiervan werkelijk moet worden bezuinigd.
Nieuwe investeringen zijn vanaf 2004 alleen haalbaar ten koste van al
geplande investeringen. Dat geldt ook voor Koers West, het omvangrijke plan
voor de herontwikkeling van Nijmegen-West. Hiervoor is verspreid over zeven
jaar 36 miljoen euro nodig. Vanaf 2008 komt er ruimte voor nieuwe
investeringen. Er is al wel geld gereserveerd voor de stadsbrug, een
belangrijk onderdeel van Koers West.
Het college stelt voor om per 1 januari 2004:
* de tarieven voor de OZB met 2,5% te verhogen;
* het tarief voor het Rioolrecht met 2,5% te verhogen;
* het tarief voor de Toeristenbelasting met EUR 0,50 per
hotelovernachting te verhogen;
* de parkeerboetes met ca. 5% te verhogen;
* alle overige belastingtarieven, heffingen en retributies in beginsel
met 2,5% te verhogen, tenzij er redenen zijn om daar van af te wijken.
Ontwikkeling woonlasten in Nijmegen 2002-2004
Woonlasten* 2002 2003 2004
OZB-eigenaar 295,88 310,96 318,73
OZB-gebruiker 237,12 249,09 255,32
Riool-gebruiker
Riool-eigenaar 0,00
73,35 0,00
77,02 0,00
78,95
Afvalstoffenheffing aanslag
Kosten groene zakken** 0,00
42,75 0,00
50,25 0,00
50,25
Belastingkorting 45,38 45,38 45,38
Totale woonlasten 603,72 641,94 657,87
Percentuele verandering t.o.v. het jaar daarvoor +6,33%
+2,48%
* berekende woonlasten voor eigenaar/gebruiker van een woning met een
gemiddelde waarde (120.000 Euro, prijspeil 1999)
** aanschafprijs van 75 groene huisvuilzakken (gemiddelde van Nijmeegse
meerpersoonshuishouden)
Bijlage
Speerpunten college
Het college van burgemeester en wethouders blijft investeren in een sociale
stad waarin iedereen meedoet. Dat is ook in deze begroting zichtbaar.
Kwalitatief hoogwaardige leefomgeving
* Bedrijven moeten efficiënter gebruik maken van de schaarse ruimte.
We beginnen met een pilot voor bedrijventerrein De Winkelsteegh.
* Intensivering van ruimtegebruik in de bestaande stad is ook
noodzakelijk, maar mag niet leiden tot aantasting van waardevol groen en van
het leefklimaat in de wijken. Er is vooral een grote behoefte aan extra
woningen. Het college wil dan ook veel en divers bouwen. De bouw van
betaalbare huurwoningen, het wonen boven winkels en extra aandacht voor
cultuurhistorie zijn belangrijke thema's. Na een periode van afwachten op
goedkeuring van de Milieueffectrapportage zullen in 2004 weer woningen in de
Waalsprong worden opgeleverd.
* Het Nijmeegse gemeentebestuur wil werk maken van meer schone, hele
en veilige wijken. Door het beheer en onderhoud van de openbare ruimte te
verbeteren en afval en zwerfvuil snel te verwijderen. Door te zorgen voor
voldoende toezicht zodat mensen zich weer veilig voelen in hun buurt en de
verloedering wordt tegengegaan. Het college wil direct van de mensen horen
wat hun klachten zijn en daar ook zo snel mogelijk wat aan doen.
* Nijmegen moet bereikbaar blijven ondanks de toenemende
verkeersdrukte. Uitbreiden van het wegennet in de bestaande stad is niet
reëel. Het college wil daarom stevig inzetten op het gebruik van de fiets en
het openbaar vervoer en op het beter benutten van de infrastructuur (onder
meer door de doorstroming op de hoofdwegen te verbeteren). Door onder andere
prijsmaatregelen bijvoorbeeld voor de parkeer- en openbaar vervoertarieven.
* Het stadsbestuur wil dat zo veel mogelijk jongeren hun
schoolloopbaan afsluiten met een startkwalificatie. Het college vervult
hierbij vooral een faciliterende rol naar schoolbesturen en ouders toe:
bekostiging van onderwijshuisvesting, schoolbegeleiding en leerlingvervoer
zijn hierbij krachtige instrumenten. In beleid en interventies voor
leerlingen met (dreigende) onderwijsachterstanden is de gemeentelijke rol
meer sturend.
* Voor volwasseneneducatie is het beleid dat Nijmegenaren die nog geen
opleiding hebben kunnen afronden, dit alsnog kunnen doen. Het gaat hierbij
met name om nieuwkomers, oudkomers, moeilijk lerende volwassenen en een
groep voortijdige schoolverlaters met uitzonderlijke maatschappelijke
omstandigheden (tienermoeders e.d.).
* Het college wil mensen in staat te stellen zolang mogelijk
zelfstandig te blijven wonen. Uitgangspunt is het concept
"woonservicegebieden": samen met zorgaanbieders en woningcorporaties werkt
Nijmegen in twaalf wijken (waaronder de Waalsprong) aan dit concept.
Veilige Stad
* Veiligheid en onveiligheid worden beleefd door mensen. Dit geldt
zowel voor sociale als voor de fysieke veiligheid. Burgemeester en
wethouders willen daarom het veiligheidsbeleid en het handhavingsbeleid
dicht bij de mensen maken en uitvoeren. Hier gaat dan ook extra geld naar
toe.
* Recente calamiteiten hebben de roep om een optredende overheid
versterkt. De maatschappij heeft behoefte aan duidelijke regels die streng
worden gehandhaafd. Een gedoogcultuur wordt niet meer geaccepteerd.
Veiligheid staat in alles voorop. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd
voor de brandweer. De kosten voor de brandweer stijgen structureel.
* Het college wil geen overschrijding van de termijnen en geen
achterstanden bij de controle van de bouwvergunningen. Het zal daarom
sterker inzetten op handhaving. Een gedoogcultuur wordt niet geaccepteerd.
Heldere regels gelijkelijk toepassen voor elke burger, onderneming of
instelling in Nijmegen is het devies. Inzet van extra capaciteit moet leiden
tot meer opsporing van illegale bouw. Ook gaat er meer aandacht naar het
aanschrijven van eigenaren vanwege onveiligheid of ondeugdelijkheid van hun
woningen of gebouwen. Bij de uitvoering van de handhaving op het gebied van
Bouwen en Wonen sluiten we aan bij de gemeentebrede aanpak van de
handhaving.
* Om een zo veilig mogelijke leefomgeving tot stand te brengen is de
aanpak van de verkeersonveiligheid voor het college van wezenlijk belang,
zowel in de wijken als op het hoofdwegennet.
* In 2004 zal hard gewerkt worden aan de realisering van een sluitende
zorgketen ten behoeve van de doelgroep (verslaafde) dak- en thuislozen. In
dat jaar zal blijken of het onderbrengen van de functies inloopcentrum,
gebruikersruimte en nachtopvang in het centrum aan de Van
Schevickhavenstraat voldoet aan de verwachtingen. Verder wordt gewerkt aan
een Sociaal Pension op loopafstand van het stadscentrum.
Relatie met en tussen bewoners
* In de komende periode worden het publiek domein in de wijken en de
kwaliteit van de sociale relaties verder verbeterd. Het stadsbestuur wil
dichter bij de mensen staan door een open en actieve houding, door
realistische beloftes te doen en na te komen. Het college wil ingaan op
vragen en initiatieven van bewoners en ondernemers.
* Het college wil zelfwerkzaamheid van bewoners waar mogelijk
"belonen". Daarbij past dat initiatieven vanuit bewoners en hun organisaties
snel gehonoreerd moeten worden. In 2003 is het budget flexibele wijkaanpak
geïntroduceerd. Dit is een uitstekend instrument gebleken om snel en
flexibel in te spelen op dat wat er leeft. In het eerste kwartaal van 2004
komen er nadere criteria voor de toedeling.
* Het college wil ook de betrokkenheid van bewoners vergroten bij de
planvorming en uitvoering. Projecten als Onze Buurt aan Zet geven ons
mogelijkheden voor een onorthodoxe, vernieuwende aanpak waarbij de
ABCD-methode een goed instrument is gebleken voor meer betrokkenheid en
zeggenschap van burgers.
* Het gemeentebestuur wil niet alleen duidelijk, helder voorlichten,
maar ook open met de Nijmegenaren communiceren en overleggen. Daarom komt er
versterking van de communicatiefunctie.
* Met de opening van de Stadswinkel is in ruimtelijke zin sprake van
vervolmaking van het dienstverlenerkwartier rondom de Mariënburgkapel. De
concentratie op deze plek in de stad vergroot het gemak voor de klanten en
de herkenbaarheid van de gemeente als dienstverlener.
* In 2004 zal op het gebied van elektronische dienstverlening meer
mogelijk zijn. Er vindt uitbreiding plaats van de informatievoorziening over
onze producten evenals de mogelijkheden om op afstand zaken te doen.
* Het evenementenbeleid richt zich op die evenementen waaraan het
gemeentebestuur groot belang hecht. Een evenement moet bijdragen aan de
sociale samenhang en het imago van de stad. Dat was ook uitgangspunt bij de
subsidiëring van Nijmegen 200 jaar, 2000 jaar leven, 1900 jaar stad.
* Economische stimulering kan alleen maar succes hebben als het
stadsbestuur weet wat er in het bedrijfsleven leeft en speelt. Daarom willen
burgemeester en wethouders in 2004 een 'lokale SER' oprichten. In deze
adviesgroep moeten in ieder geval de Nijmeegse overheid, werkgevers- en
werknemersorganisaties, de Kamer van Koophandel en het onderwijs
vertegenwoordigd zijn. Verder zijn klantgericht handelen (Bedrijvenloket) en
bedrijfscontacten van essentieel belang.
* In 2004 gaat het deltaplan voor integratie van start. Belangrijke
items daarin zijn: inburgering voor oudkomers, onderwijsachterstanden onder
de jeugd, werkloosheid en sociaal economische achterstanden. Bij bepaalde
groepen en in bepaalde wijken doet zich een opeenstapeling van
maatschappelijke problemen, gerelateerd aan etnische en culturele
achtergrond voor. Het deltaplan leidt tot een beter toekomstperspectief voor
de achterstandsgroepen. Het college blijft zich inzetten om op
integratiegebied concrete verbeterpunten te realiseren waaraan iedereen zich
gebonden voelt. 'De multiculturele samenleving bestaat wat ons betreft uit
156.000 Nijmegenaren!'
* Het college wil de deelname aan sport vergroten, vooral bij
specifieke doelgroepen zoals jongeren, allochtonen en ouderen. Naast een
verbetering van de accommodaties, streeft het college naar een versterking
van de vele sportverenigingen en naar een gezond topsportklimaat.
* Vanaf 2003 is circa EUR 1 miljoen extra vrijgemaakt voor het
onderhoud van de openbare ruimte. Op basis van de ervaringen met deze
plannen wil het college in de loop van 2004 met de gemeenteraad beoordelen
of dit voldoende is.
* Cultuur en kunst bieden plezier én ontplooiingskansen. Het beleid is
er op gericht zoveel mogelijk inwoners te laten deelnemen.
---
De Gemeente Nijmegen is op geen enkele wijze aansprakelijk voor vergissingen of onjuistheden in dit bericht