NMBS

09/10/2003

Hsl boogbrug rolt `s nachts over Kapelsesteenweg (Brasschaat)

Vrijdagnacht wordt voor de nieuwe hogesnelheidslijn (hsl) tussen Antwerpen en de Nederlandse grens een belangrijk bouwwerk verwezenlijkt. Dan wordt een 530 ton zware brug over de Kapelsesteenweg gerold. Onder de brug worden vier computergestuurde rolwagens geschoven. Elk van de 24 wielen onder de Kamags wagens kunnen hydraulisch in de gewenste richting en hoogte worden gestuurd. Zo wordt de stalen brug op de betonnen brugpijlers gelegd.

Deze brug is de eerste van de twee sierlijke boogbruggen van 60 meter lengte die samen een ultra modern viaduct met doorschijnende geluidsschermen voor de hogesnelheidslijn vormen. Tijdens de bouwvakantie werden brugonderdelen met speciale vrachtwagens naar de werf aan de Kapelsesteenweg vervoerd. Op de werfzone volgde het aan elkaar lassen van de brugelementen.

De montage van de tweede brug over de Bredabaan is volop bezig. Op 30 oktober wordt ze over de Bredabaan gerold. De boogbruggen kosten 3,5 miljoen euro per stuk. De bruggen worden gebouwd door de aannemers Franki Construct - De Meyer onder het waakzaam oog van de NMBS dochter TUC Rail.

Naast de bestaande in- en uitritten van de E19 wordt er een extra verbindingsweg van op de Bredabaan naar E19 richting Antwerpen aangelegd. Dit zal een enorme verbetering zijn voor de weggebruikers. De verkeersstromen vanuit Brasschaat naar de Antwerpse Ring zullen zo immers vlotter verlopen. De werken aan de Kleine Bareel zijn in september 2002 begonnen en duren nog tot augustus 2004.

De voorbereiding voor het plaatsen van de brug starten op vrijdagmorgen 10 oktober. Van vrijdagavond 20 uur tot zaterdagochtend 8 uur moet de Kapelse steenweg dicht voor het wegverkeer. Een wegomlegging staat aangeduid via de Acacialei, Zwaantjeslei en Bredabaan in de richting van Antwerpen. Wie richting Kapellen wil kan via de Bredabaan, Zwaantjeslei, Latourlei naar de Termincklei.


© 2003 NMBS