Katholieke Universiteit Nijmegen

Oratie prof. Anneke Smelik over behagen in de visuele cultuur Pleidooi voor meer educatie over huidige beeldcultuur Er is in ons land meer systematische aandacht nodig voor visuele geletterdheid. We leven in een visuele cultuur, in een cultuur waarin het beeld dominant is geworden ten opzichte van het woord. Of ruimer, in een mondiale mediamaatschappij waarin beeld, tekst en geluid integraal worden geproduceerd, gedistribueerd en gecommuniceerd. Des te vreemder is het dat het in ons land ontbreekt aan systematische aandacht voor `visuele geletterdheid', stelde prof. Anneke Smelik, hoogleraar visuele cultuur aan de KU Nijmegen in haar oratie op vrijdag 10 oktober.

De oratie is getiteld: Zwemmen in het asfalt. Het behagen in de visuele cultuur. Met voorbeelden uit reclame, science fiction film, videoclips, digitale fotografie en internetkunst toont hoogleraar Smelik het behagen in visuele cultuur: " We leven in een mediamaatschappij waaraan we ons niet kunnen onttrekken. Als visuele cultuur ons voortdurend en overal om-ringt, 24 uur per dag, van de huiskamer en het kantoor tot op straat, dan lijkt het mij gezonder voor ons welzijn en ons humeur om te onderzoeken hoe dit een mogelijke bron kan zijn van behagen".

Dédain voor visuele media

Visuele cultuur is de laatste jaren in opkomst als theoretisch gebied en als studierichting in Amerika en Engeland. In Nederland echter staat de studie naar visuele cultuur nog in de kin-derschoenen. Prof. Smelik legt uit dat door de late komst van film- en televisiewetenschap aan de Nederlandse universiteiten, gekoppeld aan een elitair aandoend dédain voor visuele media bij beleidsambtenaren in diverse overheidsorganen, er in het lagere, middelbare en hogere onderwijs nog steeds weinig aandacht is voor media-educatie. Ze wijst op de vanzelfspre-kendheid waarmee kinderen een taal te leren spreken, op school leren lezen en schrijven, poezie en proza leren analyseren, maar ze leren nooit hoe het complexe medium van film en televisie in elkaar steekt. "Vanaf Teletubby leeftijd kijken zij dagelijks televisie, maar leren niets over genres, de opbouw van een nieuwsitem, de structuur van een film, de cameravoering in reclame of montage in videoclips. Eindeloos spelen zij computergames, maar nooit leren zij hoe interactiviteit de verhalende structuur beïnvloedt of hoe personages in games zich verhouden tot personages in films. Visuele geletterdheid is hard nodig in de beeldcultuur waarin wij leven".

Zoeken naar nieuwe betekenissen

De digitalisering van de huidige beeldcultuur verlegt in rap tempo de grenzen van de waarneming en van identificatie. Daarmee worden ook de grenzen van behagen in de visuele cultuur verlegd, meent Smelik. Sterker nog, vermoedelijk roepen de beelden vaak een gevoel van onbehagen op. Daarom ook is het belangrijk om systematisch aandacht te schenken aan visuele geletterdheid en om te zoeken naar nieuwe betekenissen en nieuwe waarden in deze beelden. Ze laat gedigitaliseerde beelden zien van dolfijnen die zwemmen in het asfalt (reclame), van een razendsnelle reis door een tunnel naar cyberspace (science fiction film en videoclips); en van mens/machines (cyborgs in digitale fotografie, internetkunst en videoclips). In de visuele cultuur zijn representaties van het menselijk gelaat en het menselijk lichaam volledig doortrokken van technologie. In culturele termen zijn het magische beelden die dan ook zowel angst als verlangen oproepen. Angst voor verlies van het zelf en van de identiteit zoals we die kennen, maar ook het verlangen om dat zelf los te laten en nieuwe identiteiten te kunnen onderzoeken.

Zoeken naar nieuwe vormen van behagen

Juist omdat de beelden zijn losgezongen van realistische conventies, kunnen ze een bron van inspiratie vormen in onze benadering van de technocultuur van vandaag. Want met de secula-risatie van het beeld, doet een seculiere vorm van spiritualiteit haar intrede in de digitale revolutie. Naast de auto kunnen de dolfijnen in het asfalt zwemmen. De tunnel brengt ons in het lichaam en in cyberspace. In de identificatie met gedigitaliseerde gezichten realiseren we ons hoe innig we verbonden zijn met technologie. Het gesimuleerde beeld stimuleert de kijker uit te stijgen boven de afgezaagde werkelijkheid. Het roept ons op nieuwe vormen van behagen te vinden. De duikende dolfijnen, de tocht door de tunnel, of de schoonheid van het gedigitaliseerde gelaat, tillen ons, al is het maar voor eventjes, over de banaliteit van het dagelijks le-ven heen.

`Zwemmen in het asfalt. Het behagen in de visuele cultuur, oratie prof. Anneke Smelik, hoogleraar visuele cultuur aan de KU Nijmegen, vrijdag 10 oktober 2003.

Prof. dr. Anneke M. Smelik (1956) is de eerste hoogleraar op de Katrien van Munsterleerstoel, vernoemd naar de eerste vrouw die aan de KU Nijmegen promoveerde. Anneke Smelik is sinds 1998 als universitair docent film en digitale media verbonden aan deze universiteit. Ze studeerde Engelse taal- en letterkunde en theaterwetenschap aan de Universiteit Utrecht.

10-10-2003