Project Gemeente Westland
10/10/03 Logo voor nieuwe gemeente Westland: Westlandgevoel in
beeld
---
Op donderdag 9 oktober 2003 is de huisstijl voor de nieuwe gemeente
Westland gepresenteerd. Na een maandenlange intensieve voorbereiding
kon de Stuurgroep gemeente Westland, vertegenwoordigd door Ewald van
Vliet, het gezicht van de nieuwe gemeente laten zien. De gemeente
Westland gaat op 1 januari 2004 van start.
Ruim een jaar geleden besloten de vijf Westlandse gemeenten De Lier,
s-Gravenzande, Monster, Naaldwijk en Wateringen hun krachten te
bundelen. Sinds die beslissing is het eenwordingsproces in een
stroomversnelling geraakt. De Stuurgroep gemeente Westland is belast
met de voorbereidingen van de fusie.
Het samengaan van de vijf gemeenten met tezamen ruim 96.000 inwoners-
maakt de gemeente Westland in één klap tot een van de grotere spelers
in de Randstad. Juist die schaalvergroting was één van de redenen voor
de deelnemende gemeenten om de zelfstandigheid op te geven. De
diverse gemeenten van het Westland verwachten door de eenwording
bestuurlijk sterker te staan. Ook is één gemeente Westland beter in
staat de belangen van de regionale economie - gedomineerd door de hoog
ontwikkelde en internationaal georiënteerde glastuinbouw - te
behartigen als het gaat om zaken die het voortbestaan van die economie
raken.
Een half jaar geleden is al een begin gemaakt met de visuele
eenwording van de vijf betrokken gemeenten: de ontwikkeling van een
huisstijl. Een gigantische operatie, omdat alle huisstijldragersvan de
nieuwe gemeente - van gemeentelijke autos en briepapier tot en met
koffiekopjes - moeten worden voorzien van het nieuwe logo. De
introductie van het logo wordt aan het eind van het jaar gevolgd door
een intensieve introductiecampagne richting de diverse doelgroepen van
de nieuwe gemeente.
Herkenbaar Westlands
Na een uitgebreide selectieprocedure heeft communicatiebureau Wubbe
uit Delft (tot 1999 gevestigd in De Lier) de opdracht gekregen de
huisstijl te ontwikkelen. In haar creatieve strategie heeft Wubbe de
nadruk gelegd op aspecten als groei en ontwikkeling, aspecten die niet
alleen de roots van het Westland verbeelden maar die ook de ambities
van de nieuwe gemeente Westland symboliseren.
Het logo is bij de eerste confrontatie duidelijk Westlands, maar dan
ingebed in een doordachte gelaagde structuur. Zo zijn het zwart, blauw
en groen metaforen voor aarde, lucht, water en leven. Maar het is ook
een subtiele verwijzing naar de geografische ligging van de gemeente,
aan de kust.
Temidden van alle veranderingen die de eenwording met zich meebrengt,
is ons nieuwe gezicht geïnspireerd door alles wat deze streek haar
unieke karakter geeft. Een nieuw logo, maar toch herkenbaar. Het
concept sluit aan bij de Westlandse mentaliteit. Geen frivoliteiten,
maar een beeldmerk dat past bij de nuchtere en pragmatische manier
waarop we ook in de nieuwe gemeente zullen werken. Dát is ook een
voorwaarde voor het logo geweest: laten zien dat er iets nieuws is,
maar tegelijkertijd het verleden niet weggooien. De gemeente Westland
wil behouden wat goed is, sterker: we zien mogelijkheden om dat goede
verder te optimaliseren, aldus Ewald van Vliet.