Project Gemeente Westland


10/10/03 Logo voor nieuwe gemeente Westland: Westlandgevoel in beeld


---

Op donderdag 9 oktober 2003 is de huisstijl voor de nieuwe gemeente Westland gepresenteerd. Na een maandenlange intensieve voorbereiding kon de Stuurgroep gemeente Westland, vertegenwoordigd door Ewald van Vliet, het gezicht van de nieuwe gemeente laten zien. De gemeente Westland gaat op 1 januari 2004 van start.

Ruim een jaar geleden besloten de vijf Westlandse gemeenten De Lier,

s-Gravenzande, Monster, Naaldwijk en Wateringen hun krachten te bundelen. Sinds die beslissing is het eenwordingsproces in een stroomversnelling geraakt. De Stuurgroep gemeente Westland is belast met de voorbereidingen van de fusie.

Het samengaan van de vijf gemeenten met tezamen ruim 96.000 inwoners- maakt de gemeente Westland in één klap tot een van de grotere spelers in de Randstad. Juist die schaalvergroting was één van de redenen voor de deelnemende gemeenten om de zelfstandigheid op te geven. De diverse gemeenten van het Westland verwachten door de eenwording bestuurlijk sterker te staan. Ook is één gemeente Westland beter in staat de belangen van de regionale economie - gedomineerd door de hoog ontwikkelde en internationaal georiënteerde glastuinbouw - te behartigen als het gaat om zaken die het voortbestaan van die economie raken.

Een half jaar geleden is al een begin gemaakt met de visuele eenwording van de vijf betrokken gemeenten: de ontwikkeling van een huisstijl. Een gigantische operatie, omdat alle huisstijldragersvan de nieuwe gemeente - van gemeentelijke autos en briepapier tot en met koffiekopjes - moeten worden voorzien van het nieuwe logo. De introductie van het logo wordt aan het eind van het jaar gevolgd door een intensieve introductiecampagne richting de diverse doelgroepen van de nieuwe gemeente.

Herkenbaar Westlands

Na een uitgebreide selectieprocedure heeft communicatiebureau Wubbe uit Delft (tot 1999 gevestigd in De Lier) de opdracht gekregen de huisstijl te ontwikkelen. In haar creatieve strategie heeft Wubbe de nadruk gelegd op aspecten als groei en ontwikkeling, aspecten die niet alleen de roots van het Westland verbeelden maar die ook de ambities van de nieuwe gemeente Westland symboliseren.

Het logo is bij de eerste confrontatie duidelijk Westlands, maar dan ingebed in een doordachte gelaagde structuur. Zo zijn het zwart, blauw en groen metaforen voor aarde, lucht, water en leven. Maar het is ook een subtiele verwijzing naar de geografische ligging van de gemeente, aan de kust.

Temidden van alle veranderingen die de eenwording met zich meebrengt, is ons nieuwe gezicht geïnspireerd door alles wat deze streek haar unieke karakter geeft. Een nieuw logo, maar toch herkenbaar. Het concept sluit aan bij de Westlandse mentaliteit. Geen frivoliteiten, maar een beeldmerk dat past bij de nuchtere en pragmatische manier waarop we ook in de nieuwe gemeente zullen werken. Dát is ook een voorwaarde voor het logo geweest: laten zien dat er iets nieuws is, maar tegelijkertijd het verleden niet weggooien. De gemeente Westland wil behouden wat goed is, sterker: we zien mogelijkheden om dat goede verder te optimaliseren, aldus Ewald van Vliet.