Vrijdag 10 oktober, 14.15 uur, aula
Promotie drs. J. van de Ven over schenkingen en beloningen
Dat mensen fooien geven, dure Max Havelaar koffie kopen of
vrijwilligerswerk doen, kunnen economen maar moeilijk verklaren. Zij
gaan er namelijk van uit dat individuen egoïstisch zijn en alleen om
geld en goederen geven. Econoom Jeroen van de Ven heeft onderzoek uit
de psychologie in economische modellen verwerkt, en kan daarmee het
gedrag van mensen beter begrijpen. Uit zijn onderzoek blijkt dat
mensen vaak aan elkaar geven om sociale waardering en status te
krijgen. Ze geven niet alleen iets weg (zoals een cadeau of bloed aan
de Bloedbank) uit altruïsme. Schenkingen zijn niet vrijblijvend; er is
altijd een sociale druk bij de ontvanger om iets terug te geven. Ook
biedt het onderzoek nieuwe inzichten in beloningen. Doorgaans
veronderstellen economen dat een beloning mensen motiveert iets te
doen. Volgens Van de Ven kan een beloning ook negatieve effecten
hebben doordat het de kans ontneemt om er waardering voor te krijgen.
Zo waarderen mensen het doneren van bloed omdat het vrijwillig is maar
die waardering verdwijnt als er een hoge beloning tegenover staat.
Promotor: prof.dr. Th.C.J.M. van de Klundert.Titel proefschrift:
Psychological sentiments and economic behaviour.
(hierover verschijnt nog een apart persbericht)
Universiteit van Tilburg