Universiteit van Tilburg

Vrijdag 10 oktober, 14.15 uur, aula

Promotie drs. J. van de Ven over schenkingen en beloningen

Dat mensen fooien geven, dure Max Havelaar koffie kopen of vrijwilligerswerk doen, kunnen economen maar moeilijk verklaren. Zij gaan er namelijk van uit dat individuen egoïstisch zijn en alleen om geld en goederen geven. Econoom Jeroen van de Ven heeft onderzoek uit de psychologie in economische modellen verwerkt, en kan daarmee het gedrag van mensen beter begrijpen. Uit zijn onderzoek blijkt dat mensen vaak aan elkaar geven om sociale waardering en status te krijgen. Ze geven niet alleen iets weg (zoals een cadeau of bloed aan de Bloedbank) uit altruïsme. Schenkingen zijn niet vrijblijvend; er is altijd een sociale druk bij de ontvanger om iets terug te geven. Ook biedt het onderzoek nieuwe inzichten in beloningen. Doorgaans veronderstellen economen dat een beloning mensen motiveert iets te doen. Volgens Van de Ven kan een beloning ook negatieve effecten hebben doordat het de kans ontneemt om er waardering voor te krijgen. Zo waarderen mensen het doneren van bloed omdat het vrijwillig is maar die waardering verdwijnt als er een hoge beloning tegenover staat. Promotor: prof.dr. Th.C.J.M. van de Klundert.Titel proefschrift: Psychological sentiments and economic behaviour. (hierover verschijnt nog een apart persbericht)