Gemeente Rotterdam

Nr. 171
9 oktober 2003

Embargo tot vrijdag 10 oktober 2003, 10.15 uur!

Begroting 2004

Investeren in werkgelegenheid en bereikbaarheid

Ondanks de economische tegenwind blijft het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam het komend jaar flink investeren. In de Begroting 2004, die in totaal E 4,7 miljard omvat, is er E 459 miljoen aan nieuwe investeringen beschikbaar voor onder meer de economische ontwikkeling van de stad. Het beleid is gericht op het creëren van werkgelegenheid. Tegelijkertijd geeft het college invulling aan het motto 'sociaal, streng en rechtvaardig': een sociaal vangnet voor diegenen die niet kunnen werken, passend werk voor degenen die willen werken. Het stadsbestuur blijft onveranderd vasthouden aan de vijf collegeprioriteiten. Door gerichte maatregelen te nemen is er een meerjarig sluitende begroting gerealiseerd.

Met het debat in de Gemeenteraad rond de Voorjaarnota is een kader gesteld voor de Begroting 2004 wat betreft beleid, budget en lastendrukontwikkeling. De moties zijn belangrijke uitgangspunten geweest bij het opstellen van de begroting. Daarbij heeft de motie-Van den Born, die oproept de parkeerafdracht binnen de eigen sector te bestemmen, financiële gevolgen voor het begrotingsbeeld. Na het verschijnen van de Miljoenennota zijn ook de Rijksbezuinigingen vertaald naar de gemeente Rotterdam. Zo krijgt de stad te maken met een korting vanuit het Rijk op het Gemeentefonds. Deze korting bedraagt E 16,4 miljoen in 2004 aflopend tot E 4,1 miljoen vanaf 2007. Het Rijk heeft het Gemeentefonds ook gekort in verband met de afschaffing van het categoriale inkomensbeleid en de versobering van de bijzondere bijstand: jaarlijks wordt er E 17,5 miljoen minder uitgekeerd. In totaal bedraagt de korting op het Gemeentefonds voor 2004 dus E 33,9 miljoen.

Sluitende begroting

Gegeven deze uitgavenposten en bezuinigingen is het college erin geslaagd een sluitende begroting op te stellen, terwijl het beleid onverminderd gericht blijft op het behalen van de doelstellingen uit het collegeprogramma (veiligheid, huisvesting, onderwijs en jeugd, economische ontwikkeling en inburgering). Dit dankzij een aantal maatregelen c.q. aanpassingen ten opzichte van de Voorjaarsnota:

De prijsindex op lonen, materiële kosten en subsidies is verlaagd, omdat de macro-economische verwachtingen ten aanzien met de Miljoenennota neerwaarts zijn aangepast. Per saldo levert dat een structurele besparing op van E 7,3 miljoen. De voorgestelde verhoging van de parkeertarieven is achterwege gebleven. De stijging van het deelgemeentefonds ligt E 3 miljoen lager dan begroot bij de Voorjaarsnota als gevolg van de Rijkskorting op het Gemeentefonds. De deelgemeenten delen evenredig mee in de ontwikkeling van het Gemeentefonds. De verkoop van aandelen TZH en EZH levert een bedrag op van E 3,8 miljoen structureel. Aan de algemene reserve wordt E 41,7 miljoen onttrokken over de periode 2004-2007.

Verder neemt het college maatregelen om bij het afbrokkelend sociaal beleid vanuit het Rijk toch een vangnet bieden aan diegenen die gemeentelijke steun het hardst nodig hebben. Burgemeester en wethouders handhaven daarom de zogeheten "Brug"-bijdragen en de Rotterdam-pas en schelden het gebruikersdeel van de OZB kwijt. Het uitgangspunt bij uitvoering van deze maatregelen is 'sociaal, streng en rechtvaardig'. Sociaal voor mensen zonder arbeidsmarktperspectief. Streng door misbruik te voorkomen en aan te pakken. Rechtvaardig door mensen die het echt nodig hebben de hulp te geven, zodat zij aan werk komen of kunnen participeren in de samenleving. De korting van de rijksoverheid op het categoriaal inkomensbeleid, die tevens impliceert dat geen categoriale bijzondere bijstand meer verleend mag worden, wordt in Rotterdam opgevangen door het vervallen van de duurzame gebruiksgoederenregeling (E 6,75 miljoen). Op de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing kan bespaard worden doordat minder mensen recht hierop blijken te hebben dan eerder aangenomen.

Investeringen
Door deze maatregelen is het niet alleen mogelijk de komende jaren de collegeprioriteiten verder uit te voeren, maar ook binnen een sluitende begroting E 459 miljoen vrij te maken voor investeringen. Deze zijn onderdeel van een investeringsplan, dat is opgenomen als onderdeel van de begroting. Het geld gaat onder meer naar veiligheid op straat en in het openbaar vervoer, bedrijventerreinen en groeibriljanten, de kenniseconomie, onderwijshuisvesting en het verkeer- en vervoersplan. Gezien de economische recessie, het recente debat over de bevolkingssamenstelling en de ontwikkeling van de jeugdwerkloosheid wil het college nu doorpakken en resultaten behalen. Met de economische impuls die van de investeringen uitgaat moeten nieuwe banen worden gecreëerd. Het college richt zich daarbij op een verbinding van een sterke, verzelfstandigde haveneconomie en de vestiging van bedrijven in het Rotterdamse woon- en werkgebied met een transformatie van de fysieke infrastructuur op de gebieden verkeer en vervoer, en wonen. De fysieke brandpunten voor deze impuls zijn de Kop van Zuid, Rotterdam Airport, Schieveense polder, Rotterdam Centraal Station en het Waalhavengebied, via Stadshavens. De inhoudelijke speerpunten kenniseconomie en het maritieme cluster worden verbreed en versterkt. Er is een brede samenwerking tussen overheid, bedrijven en instellingen op alle niveaus nodig. Ook de omvormingen in het sociale gebouw zijn gericht op het creëren van werkgelegenheid. De huidige regelingen op het gebied van gesubsidieerde arbeid, de instroom-/doorstroombanen (I/D-banen) en de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) vervallen als zelfstandige regelingen. Gesubsidieerde arbeid zal worden omgevormd tot een reïntegratie-instrument, dat gericht is op doorstroom naar regulier werk.

Noot voor de redactie/