Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Dag van de warme bakker succesvol
10-10-2003
Op woensdag 8 oktober heeft de vierde Dag van de warme bakker
plaatsgevonden. In totaal hebben ruim 1.250 brood- en banketbakkers
ingehaakt op de Dag. Dat is 14 % meer dan vorig jaar.
Uit de eerste waarnemingen blijkt dat bakkers die diverse activiteiten
hadden georganiseerd, konden rekenen op veel publieke belangstelling.
Vooral het kijkje achter de schermen, productdemonstraties en
specifieke activiteiten voor kinderen trokken publiek. Speculaas is
het product dat met name is gepromoot door de bakkers. Naast
belangstelling vanuit bakkers en publiek is er veel media-aandacht
geweest.
Publiekswedstrijd
Bakkers hebben massaal ingehaakt op de landelijke publiekswedstrijd.
In totaal werden 90.000 wedstrijdkaarten door bakkers besteld.
Consumenten maken hiermee kans op een ballonvaart of een pakket met
een gevarieerd aanbod van brood en banket. In de laatste week van
oktober zullen de prijswinnaars worden bekendgemaakt.
Media-aandacht
Diverse media hebben aandacht geschonken aan de Dag van de warme
bakker, zoals tv-programmas van RTL 4 en SBS6. Ook de regionale
omroepen (zoals Radio Rijnmond, Radio Noord-Holland en Omroep Brabant)
schonken aandacht aan deze Dag. Daarnaast is ruim aandacht besteed aan
de Dag an de warme bakker op de consumentenbeurs Femina in Rotterdam.
In een proefkeuken konden bezoekers onder leiding van docenten en
leerlingen van het ROC Zadkine uit Rotterdam speculaas garneren. Naast
promotie van het bakkersambacht werd hiermee ook aandacht geschonken
aan de vakopleiding brood en banket.
Website
De Commissie Detailhandel Brood en Banket van het HBD/HBA heeft de
activiteiten van bakkers van tevoren geïnventariseerd en vermeld op de
speciale consumentensite www.warmebakkers.nl. De site is gepromoot met
radiospots, free publicity en in de winkels zelf. De commissie gaat de
Dag van de warme bakker evalueren aan de hand van een enquête die is
verstuurd naar deelnemende bakkers.