Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Dag van de warme bakker succesvol

10-10-2003

Op woensdag 8 oktober heeft de vierde Dag van de warme bakker plaatsgevonden. In totaal hebben ruim 1.250 brood- en banketbakkers ingehaakt op de Dag. Dat is 14 % meer dan vorig jaar.

Uit de eerste waarnemingen blijkt dat bakkers die diverse activiteiten hadden georganiseerd, konden rekenen op veel publieke belangstelling. Vooral het kijkje achter de schermen, productdemonstraties en specifieke activiteiten voor kinderen trokken publiek. Speculaas is het product dat met name is gepromoot door de bakkers. Naast belangstelling vanuit bakkers en publiek is er veel media-aandacht geweest.

Publiekswedstrijd
Bakkers hebben massaal ingehaakt op de landelijke publiekswedstrijd. In totaal werden 90.000 wedstrijdkaarten door bakkers besteld. Consumenten maken hiermee kans op een ballonvaart of een pakket met een gevarieerd aanbod van brood en banket. In de laatste week van oktober zullen de prijswinnaars worden bekendgemaakt.

Media-aandacht
Diverse media hebben aandacht geschonken aan de Dag van de warme bakker, zoals tv-programmas van RTL 4 en SBS6. Ook de regionale omroepen (zoals Radio Rijnmond, Radio Noord-Holland en Omroep Brabant) schonken aandacht aan deze Dag. Daarnaast is ruim aandacht besteed aan de Dag an de warme bakker op de consumentenbeurs Femina in Rotterdam. In een proefkeuken konden bezoekers onder leiding van docenten en leerlingen van het ROC Zadkine uit Rotterdam speculaas garneren. Naast promotie van het bakkersambacht werd hiermee ook aandacht geschonken aan de vakopleiding brood en banket.

Website
De Commissie Detailhandel Brood en Banket van het HBD/HBA heeft de activiteiten van bakkers van tevoren geïnventariseerd en vermeld op de speciale consumentensite www.warmebakkers.nl. De site is gepromoot met radiospots, free publicity en in de winkels zelf. De commissie gaat de Dag van de warme bakker evalueren aan de hand van een enquête die is verstuurd naar deelnemende bakkers.