Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Rotterdam, 10 oktober 2003
Afspraken over aanleg nieuw groot kanaal tussen Parijs en Rotterdam gunstig
voor de binnenvaart
De verklaring in Luxemburg op 9 oktober jl. over de aanleg van deze zgn.
Seine-Nord-verbinding vond plaats in het kader van discussies op Europees
niveau over de prioritering bij het vastleggen van toekomstige
Trans-Europese Netwerken. Door deze afspraken tussen Frankrijk, België en
Nederland is duidelijk gemaakt dat deze nieuw aan te leggen verbinding hoge
prioriteit geniet.
De Seine-Nord verbinding is bedoeld om het Seine-bekken en het
Schelde-bekken beter aan elkaar te binden door de aanleg van een nieuwe
vaarweg die toegankelijk moet worden voor schepen van 1000 tot 4400 ton.
Franse berekeningen voorspellen dat deze aanleg het vervoer over de
vaarwegen tussen het Seine en Schelde-estuarium zal verdrievoudigen.
Deze afspraken markeren een einde aan een meer dan een eeuw volgehouden
verwaarlozing van de Franse overheid van hun kanalenstelsel. De voortekenen
waren de afgelopen jaren al gunstiger doordat de afgelopen jaren
investeringen van Voies Navigables de France in het Franse kanalenstelsel
stelselmatig omhoog gingen en ook het vervoer over de Franse vaarwegen een
duidelijke groei doormaakt (+22% in de afgelopen 5 jaar).
Door deze afspraken tekent zich een significante uitbreiding van het
vaarwegenstelsel in Europa af. In dat kader zijn de afspraken die de
minister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Carla Peijs, enige weken geleden
heeft gemaakt met haar Duitse ambtsgenoot over een optimalisering van de
Rijn-Donau verbinding ook van groot belang. Daarnaast is het recente
voornemen van de Waalse overheid om veel meer te investeren in waterwegen,
terminals en binnenvaart een duidelijk signaal dat er daadwerkelijk
gesproken kan worden van nieuwe prioriteiten op Europees niveau gericht op
een veel belangrijkere rol van de vaarwegen in de Europese mobiliteit.
Noot voor redactie (
Ingezonden persbericht