Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 10 oktober 2003

Afspraken over aanleg nieuw groot kanaal tussen Parijs en Rotterdam gunstig voor de binnenvaart

De verklaring in Luxemburg op 9 oktober jl. over de aanleg van deze zgn. Seine-Nord-verbinding vond plaats in het kader van discussies op Europees niveau over de prioritering bij het vastleggen van toekomstige Trans-Europese Netwerken. Door deze afspraken tussen Frankrijk, België en Nederland is duidelijk gemaakt dat deze nieuw aan te leggen verbinding hoge prioriteit geniet.
De Seine-Nord verbinding is bedoeld om het Seine-bekken en het Schelde-bekken beter aan elkaar te binden door de aanleg van een nieuwe vaarweg die toegankelijk moet worden voor schepen van 1000 tot 4400 ton. Franse berekeningen voorspellen dat deze aanleg het vervoer over de vaarwegen tussen het Seine en Schelde-estuarium zal verdrievoudigen. Deze afspraken markeren een einde aan een meer dan een eeuw volgehouden verwaarlozing van de Franse overheid van hun kanalenstelsel. De voortekenen waren de afgelopen jaren al gunstiger doordat de afgelopen jaren investeringen van Voies Navigables de France in het Franse kanalenstelsel stelselmatig omhoog gingen en ook het vervoer over de Franse vaarwegen een duidelijke groei doormaakt (+22% in de afgelopen 5 jaar).

Door deze afspraken tekent zich een significante uitbreiding van het vaarwegenstelsel in Europa af. In dat kader zijn de afspraken die de minister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Carla Peijs, enige weken geleden heeft gemaakt met haar Duitse ambtsgenoot over een optimalisering van de Rijn-Donau verbinding ook van groot belang. Daarnaast is het recente voornemen van de Waalse overheid om veel meer te investeren in waterwegen, terminals en binnenvaart een duidelijk signaal dat er daadwerkelijk gesproken kan worden van nieuwe prioriteiten op Europees niveau gericht op een veel belangrijkere rol van de vaarwegen in de Europese mobiliteit.

Noot voor redactie (

Ingezonden persbericht