Gemeente Nieuwegein

Programmabegroting 2004: Veelgestelde vragen


1 De begroting ademt een sombere sfeer uit. Is het echt zo erg? Nieuwegein is toch een rijke gemeente?
In de tijd dat Nieuwegein nog groeide, hebben we veel geld gestoken in het opbouwen van voorzieningen. We hebben een aantal grote scholencomplexen, veel openbaar groen en een uitgebreide infrastructuur. Nu is de tijd aangebroken dat er veel onderhoud gepleegd moet worden. De bestaande wijken zijn nu toe aan herontwikkeling of groot onderhoud. Daarvoor is in het verleden geld gereserveerd, maar de rente op dit geld gebruiken we in de begroting. Nu het tijd wordt om de reserves aan te spreken, betekent dat minder rente wordt verkregen. Minder rente betekent minder te besteden, dus bezuinigen.


2. Zijn de tegenvallers van de binnenstad verwerkt in deze begroting? Nee, de ontwikkeling van de binnenstad speelt zich voorlopig af binnen het grondbedrijf. Dat is een afzonderlijk project, waarbij uiteindelijk de gemaakte kosten gedekt worden uit de inkomsten uit grondverkopen en uit de reserve van het Grondbedrijf. Dit is niet zichtbaar in de begrotingsbedragen. Er komt wel een relatie met de binnenstad als er een bijdrage moet komen voor culturele voorzieningen. Maar in deze begroting hebben we daar nog geen rekening mee gehouden.


3. Waarom heeft het bestuur niet eerder geld gereserveerd voor vervanging van dingen in de directe leefomgeving. Dat zijn toch zaken die waren te voorzien?
Er is in het verleden bewust voor gekozen om de rente in te zetten voor voorzieningen die anders niet tot stand waren gekomen. Nu is het zaak om bijvoorbeeld door middel van 'Nieuwegein kiest' vast te stellen welke voorzieningen we in stand willen houden. Dan zullen ook de financiële gevolgen daarvan goed in de begroting geregeld moeten worden.


4. Wat is BBV? Een gevolg van 'Van Beleidsbegroting tot Beleidsverantwoording'? Is het zo, dat we niet alleen kijken of het geld is besteed, waaraan het besteed zou worden, maar ook of het gewenste effect is bereikt?
BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) is de naam voor een pakket nieuwe voorschriften voor de gemeentelijke boekhouding. Dit is het gevolg van de dualisering: de raad is niet meer de hoogste 'baas', maar geeft kaders aan waarbinnen het college aan het werk kan. In de programmabegroting geeft de raad aan welke effecten ze wil bereiken in de samenleving. Het is aan het college om te bepalen hoe die effecten worden bereikt. Dat geeft een grotere vrijheid voor het college in het kiezen van de oplossingen. Vervolgens heeft de raad een controlerende rol doordat de raad vaststelt of het beleid van het college geleid heeft tot het halen van de doelstellingen.


5. Nieuw is dat de investeringen van het grondbedrijf in de begroting worden aangevraagd. Betekent dit dat voorheen het grondbedrijf zijn eigen begroting had? Konden ze beslissingen zonder de raad nemen?
Nee, de kredietaanvragen van het grondbedrijf liepen ook in het verleden altijd via de raad. Nu is gekozen voor dezelfde systematiek als bij andere investeringen om ze zoveel mogelijk gelijk met de begroting vast te stellen. Dit kan omdat het hierbij niet om beleidsmatig nieuwe zaken gaat, maar om de uitvoering van een eerder vastgestelde grondexploitatie. Nieuwe kredietaanvragen zullen net als in het verleden aan de raad worden voorgelegd.


6. Hoe weet je dat burgers achterstallig onderhoud belangrijk vinden: is dat de media-aandacht? Via de wijkmonitoring en de omnibus-enquete weten we wat burgers belangrijk vinden, daar houden we rekening mee met ons beleid.


7. Extra geld voor de bevordering van breedtesport en tegelijkertijd 5% bezuinigen op de subsidies voor sportverenigingen? Voor het sportbuurtwerk hebben wij via de breedtesportimpuls, een stimuleringssubsidie van het rijk geld gekregen voor drie jaar. Omdat deze activiteiten succesvol waren heeft de gemeente incidenteel voor continuering in 2003 gezorgd. In de nieuwe begroting is aangegeven dat continuering van belang is en is er ook geld voor uitgetrokken. Aan de andere kant subsidieert de gemeente ook sportverenigingen en scholen die activiteiten op sportgebied ontwikkelen. Ook deze activiteiten zijn zinvol, maar het is de vraag of ze door de gemeente gefinancierd moeten blijven. Verenigingen en scholen kunnen ook zelf deze activiteiten voortzetten en bij gebrek aan voldoende middelen op zoek gaan naar andere financiers.


8. Vernieuwen van de structuurvisie: gaat dat op basis van Nieuwegein kiest? Is dat nodig?
De vorige structuur visie stamt uit begin jaren '90. Op basis van deze visie zijn bouwprojecten als Galecop ontstaan. Inmiddels is er veel verandert in de samenleving, in de stad, in de omgeving en m.b.t. het grondgebied. "Nieuwegein kiest" is daar ook een onderdeel of juist weerslag van. Dit betekent dat het wenselijk is na te denken of de structuur van de stad voldoet aan de nieuwe omgeving ofwel een nieuwe ruimtelijke visie op de stad te beschrijven.


9. Is het budget voor rioolgemalen eenmalig en de rest voor onderhoud? Naast het gewone reguliere onderhoud van de rioolgemalen is er voor 2004 een bedrag aangevraagd omdat diverse installaties elektrotechnisch zijn afgekeurd en vervangen moeten worden. Dit is een eenmalige uitgave dus.


10. Speelruimtebeleidsplan: gaat de burger daar volgend jaar daadwerkelijk wat van merken? Worden alle verwijderde speeltuintjes nu weer in ere hersteld?
In het kader van het Besluit Veiligheid attractie- en speeltoestellen 1997 zijn 250 speeltoestellen verwijderd. Dat betreft dus ruim 80 speelplaatsjes (3 speeltoestellen per speelplek). Deze worden niet allemaal in 2004 weer nieuw neergezet. In 2004 is een bedrag van 100.000 euro geraamd voor vervanging. Het vervangen van één speelplek kost 8.000 euro exclusief ondergrond en 16.000 euro inclusief ondergrond. Voor 100.000 euro kunnen 6 speelplaatsjes worden vervangen (er zullen weer opnieuw ondergronden moeten worden aangelegd).


11. Geïntegreerde aanpak kinderboerderij, wat gaan we dan doen? Samenwerken met het MEC.


12. Ontwikkelbudget volksgezondheid: wat moet ik me daarbij voorstellen? Eenzaamheidsbestrijding, sociale activering voor jonge ouderen en 75 plussers.
Vernieuwing van het welzijnsaanbod op basis van een vijfjaarlijkse evaluatie (het gaat om een gevarieerd pakket van maaltijden aan huis tot EHBO), de tweede fase van het ontwikkelen van de woonservicewijk Jutphaas-Wijkersloot. De plannen in samenspraak met de betrokken organisaties ontwikkeld.


13. Bezuinigen op volwasseneducatie terwijl de roep vanuit de regering komt dat iedereen - ook ouderen en WAO-ers- aan het werk moeten. Je zou eerder een stijging verwachten?
Op dit moment betalen we meer dan we verplicht zijn, dat mag dus minder. Wat niet wil zeggen, dat dit soort acties geen pijn doen.


14. Is het goedkoper om via een instelling een scootmobiel te financieren? Krijgt deze kwantumkorting of zo? Voor de burger gaat het waarschijnlijk alleen maar langer duren. Scootmobiels zijn per definitie bedoeld voor mensen die nog thuis wonen en dan wat mobieler zijn. Nee, het gaat om de vraag of mensen die in een tehuis wonen eventueel samen gebruik kunnen maken van scootmobiels. Nu staan er veel ongebruikte mobiels in de gang met alle gevolgen van dien. Denk aan bijvoorbeeld de brandpreventie.
Verder gaan we in de WVG bekijken of het pakket kleine voorzieningen (als thermostaatkraan, verhoogde wc, etc.) dat tot een normaal huishouden wordt gerekend, verkleind kan worden. We proberen dit zo in te vullen dat mensen met weinig financiële armslag wel beschermd worden.


15. Er komt een nieuwe bijstandswet aan die ook bijstandsmoeders (en onze ene bijstandsvader) verplicht om te gaan werken. En dan gaan wij bezuinigen op kinderopvang?
Nee, we gaan niet bezuinigen op kinderopvang. Wel staat er in de post bezuinigingen een stelpost subsidies. Hiervan werd niet of niet meer gebruik gemaakt. Het is meer een opschoning van de gegevens dan een bezuiniging.


16. Merwestein: wat is daar nu precies mee aan de hand? Merwestein is in 1997 geprivatiseerd. Vanaf die datum was er elk jaar een tekort. Men verweet de enige aandeelhouder (de gemeente) te weinig geld beschikbaar te stellen om er een goed lopend bedrijf van te maken. Nu is besloten om éénmalig een soort afkoopbedrag te verstrekken, waarmee alle problemen in een klap opgelost kunnen worden. Daarna komen er vijfjarige dienstverleningsovereenkomsten, waarmee Merwestein grotere vrijheden worden geboden. Men mag bijvoorbeeld vanaf die tijd zelf de tarieven vaststellen. De begroting van Merwestein moet nog wel steeds door de gemeente worden goedgekeurd.


17. Hoe ga je die salarisraming verlagen?
Naar verwachting zullen de salarissen van rijksambtenaren minder stijgen dan was verwacht. Dit in het kader van de landelijke bezuinigingen. Omdat gemeenteambtenaren de CAO van rijksambtenaren volgen, is ook de verwachting dat de loonstijging voor gemeenteambtenaren lager is dan we op dit moment in de begroting hadden staan. Ambtenaren gaan overigens niet minder verdienen, maar de stijging van de lonen wordt wat minder.


18. Hoe kunnen we begrotingstrucjes uithalen met de Zalmsnip, dat geld gaat toch rechtstreeks naar de burger?
Dat klopt, de Zalmsnip verdwijnt naar verwachting volgend jaar. De gemeente reserveert geen geld om zelf die snip door te blijven betalen.


19. Het aantal schadeclaims stijgt. Is hier sprake van drempelpest? Gelet op de commotie in de media zou je dat inderdaad verwachten. Maar dat is niet het geval. Afgelopen jaar is slechts één claim m.b.t. de schade door verkeersdrempels gehonoreerd.
Wellicht in navolging op de praktijk in Amerika zijn mensen ook hier in Nieuwegein meer geneigd om schade die ze ondervinden te claimen bij de gemeente. De claims die werden ingediend betroffen verschillende zaken.


20. NB: de rioolbuizen zijn op sommige plaatsen aangetast door het zure rioolwater. De rioolbuizen moeten daar toch op berekend zijn? Betonbuizen worden niet aangetast door zuur rioolwater, maar door rioolgas. Dit komt altijd voor in een riool, maar door verzakkingen kan er afvalwater blijven staan in een buis. Omdat het water niet wegstroomt, gaat het rotten waardoor rioolgas ontstaat. Dit gas tast het cement in het beton aan, waardoor de buis het begeeft. Er is nog geen betonfabrikant die dit probleem heeft kunnen oplossen. Sinds 15 jaar gebruiken we voor de hoofdriolen pvc. Deze buizen hebben een doorsnee tot 500 mm. Sinds een aantal jaren voegen we via het rioolgemaal Galecop een middel toe dat de vorming van rioolgas beperkt. Maar dat is een dure oplossing die we alleen voor het stamriool toepassen.

Invoerdatum 13-10-2003