Gemeente Hulst


Persbericht - 14.10.2003

Opplusdag kleine kernenbeleid

In de gemeente Hulst zijn in totaal 15 wijk- en dorpsraden actief. Met regelmaat benaderen zij de gemeente met diverse wensen. Vaak gaat het om wensen en opmerkingen over bestrating, openbaar groen, straatmeubilair of zwerfvuil.
Het gemeentebestuur wil, om een groot deel van deze kleine ergernissen in een keer weg te nemen, zogenaamde opplusdagen in het leven roepen.

Tijdens een opplusdag gaat de gemeente in samenwerking met de wijk- of dorpsraad een dag aan de slag in een bepaald dorp of bepaalde wijk. Het is de bedoeling om in één dag de wijk of het dorp zoveel als mogelijk op te frissen.
Om op één dag ook daadwerkelijk de nodige resultaten te kunnen behalen, is het essentieel dat ook via de betreffende wijk- of dorpsraad de nodige helpende handen worden voorzien.

Alles staat en valt daarbij met een goede voorbereiding. De dorps- of wijkraad heeft daarbij als eerste taak alle op- en aanmerkingen met betrekking tot de onderhoudstoestand van wegen, trottoirs, openbaar groen, verkeersborden, etc. te inventariseren.
Vervolgens wordt aan hand van deze lijst samen met de gemeente een actieplan opgesteld, waarna de datum voor de opplusdag kan worden bepaald.

Op de opplusdag zal worden gewerkt in vooraf samengestelde groepen. Zo zouden bijvoorbeeld leerlingen van de basisschool uit die wijk of dat dorp zwerfvuil kunnen opruimen, terwijl medewerkers van de gemeente bijvoorbeeld bestrating kunnen repareren en openbaar groen onder handen kunnen nemen. Vrijwilligers uit de wijk- of dorpskern kunnen worden ingeschakeld voor allerlei hand- en spandiensten.

In principe kan in iedere wijk of ieder dorp in de gemeente Hulst een opplusdag worden georganiseerd. Initiatief van de betreffende dorps- of wijkraad is daarbij echter essentieel.
Daar de Dorpsraad Vogelwaarde reeds een dergelijke dag heeft geopperd, zal in deze kern de pilot opplusdag worden opgepakt. Afhankelijk van de resultaten en bevindingen tijdens deze eerste opplusdag, zullen opfrisacties in andere kernen volgen. Ook de regelmaat waarmee opplusdagen in een kern dan wel wijk wenselijk zijn, moet uit de praktijk blijken.

De voorbereidingen voor de organisatie van de eerste opplusdag, welke plaats zal vinden in Vogelwaarde, worden in overleg met de Dorpsraad Vogelwaarde, op korte termijn opgestart.

---

Gemeente Hulst Team Voorlichting
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: mbe@gemeentehulst.nl