Stichting Ict op School


Persbericht

15/10/2003 ICT in het onderwijs: beter ingevoerd dan algemeen bekend is

Den Haag, 14 oktober 2003. De invoering van ICT in het basis, speciaal en voortgezet onderwijs ging gepaard met berichten over tegenslagen, mislukkingen en te weinig geld. De onafhankelijke ondersteunende bovenschoolse organisatie, Stichting Ict op School, heeft een visitatiecommissie onder leiding van de heer J.P. van der Reijden gevraagd een professioneel oordeel te geven over de kwaliteit van werkzaamheden van de stichting. Met het oog daarop heeft de commissie bij het oordeel de onderwijs- en beleidscontext betrokken, waarin de stichting opereert. Het oordeel van de visitatiecommissie luidt dat de invoering van ICT in het onderwijs beter geslaagd is, dan de globale indruk die berichtgeving heeft opgeroepen. De commissie meent echter wel, dat er een nieuwe fase aanbreekt voor de integratie van ICT in het onderwijs, waarin het moet gaan van vervanging naar verandering. De opdracht van Stichting Ict op School zou daarop afgestemd moeten worden.

Vandaag hebben de staatssecretaris van Cultuur en Media, mevrouw mr. M.C. van der Laan, onder meer belast met ICT, en het bestuur van Ict op School het Visitatierapport uit handen van de voorzitter van de commissie in ontvangst genomen. De visitatiecommissie bestaat uit de volgende leden H.F. van Aalst (KPC Den Bosch), A. Bakker (Wethouder Hellendoorn), S.J. Karstens (Bovenschools directeur Burg Haamstede), A.A.J. Reuver (Directeur IBM Nederland), H. Spek (ICT-coördinator Voortgezet onderwijs Cals College Nieuwegein IJsselstein) en C. Waal (Waarnemend burgemeester Sassenheim).

De commissie constateert, dat - in tegenstelling tot het algemeen bestaande gevoel - de afgelopen tijd het primair en voortgezet onderwijs er in is geslaagd om ICT in het onderwijs op te bouwen. Bijna overal staat nu een ICT-uitrusting die past bij de tijd. Leerkrachten hebben zich de ICT-basisvaardigheden eigen gemaakt. Alom is gestart met het gebruik van ICT in het onderwijs. In de scholen is een stevig draagvlak voor de nieuwe techniek ontstaan. ICT is een integraal onderdeel van beleid op school geworden. Het is vooral aan de scholen te danken dat dit resultaat is bereikt. De commissie noemt dit een formidabele prestatie van het onderwijs, die voor verhoudingsgewijs weinig geld is bereikt. Andere maatschappelijke sectoren hebben een veelvoud aan middelen besteed aan pogingen om tot soortgelijke resultaten te komen. In het onderwijs is het positieve resultaat te danken aan een slimme inzet van middelen, efficiënte manier van samenwerken, grote eigen inbreng en beslissingsvrijheid van scholen.

Ict op School heeft - als onafhankelijke bovenschoolse voorziening - daaraan een nuttige bijdrage geleverd door onderlinge samenwerking tussen scholen op gang te brengen en praktische hulpmiddelen te maken voor scholen. Bijvoorbeeld voor het zelf afsluiten van een goed service contract met een ICT-bedrijf. De Stichting verzorgt bijeenkomsten, congressen en publicaties waar druk gebruik van gemaakt wordt. Bijvoorbeeld de website www.ictopschool.net die ongeveer 14.000 maal per maand geraadpleegd wordt.

Ict op School gaat ervan uit dat zeker in het geval van samenwerking van scholen ICT op een goede manier in het onderwijs een plaats krijgt. Naar schatting werkt de helft van de scholen in een samenwerkingsverband. Het aanvankelijke doel om elke school in een samenwerkingsverband op te nemen, dient losgelaten te worden, omdat de zelfstandige scholen het niet aanwijsbaar slechter doen. Samenwerking is een middel geen doel.

De Visitatiecommissie vindt dat de opbouw fase van het gebruik van ICT in het onderwijs achter de rug is en afgesloten kan worden. In de toekomst zal de zorg voor beheer op een meer gestandaardiseerde manier moeten plaatsvinden. Hetzelfde geldt voor ICT-vervangingen van regulier onderwijsmateriaal in het onderwijs. De typische innovatieve taak die voor Ict op School blijft, is het ondersteunen van samenwerkende scholen die met het slim gebruik van ICT een doorbraak in het onderwijs tot stand brengen. De consumentenbelangenbehartiging van scholen inzake ICT is een taak die min of meer spontaan bij Ict op School terecht gekomen is. Die taak moet een definitieve plaats in het bestel krijgen. Ict op School is daarvoor een goede kandidaat.
---