Stichting Ict op School
Persbericht
15/10/2003 ICT in het onderwijs: beter ingevoerd dan algemeen bekend
is
Den Haag, 14 oktober 2003. De invoering van ICT in het basis, speciaal
en voortgezet onderwijs ging gepaard met berichten over tegenslagen,
mislukkingen en te weinig geld. De onafhankelijke ondersteunende
bovenschoolse organisatie, Stichting Ict op School, heeft een
visitatiecommissie onder leiding van de heer J.P. van der Reijden
gevraagd een professioneel oordeel te geven over de kwaliteit van
werkzaamheden van de stichting. Met het oog daarop heeft de commissie
bij het oordeel de onderwijs- en beleidscontext betrokken, waarin de
stichting opereert. Het oordeel van de visitatiecommissie luidt dat de
invoering van ICT in het onderwijs beter geslaagd is, dan de globale
indruk die berichtgeving heeft opgeroepen. De commissie meent echter
wel, dat er een nieuwe fase aanbreekt voor de integratie van ICT in
het onderwijs, waarin het moet gaan van vervanging naar verandering.
De opdracht van Stichting Ict op School zou daarop afgestemd moeten
worden.
Vandaag hebben de staatssecretaris van Cultuur en Media, mevrouw mr.
M.C. van der Laan, onder meer belast met ICT, en het bestuur van Ict
op School het Visitatierapport uit handen van de voorzitter van de
commissie in ontvangst genomen. De visitatiecommissie bestaat uit de
volgende leden H.F. van Aalst (KPC Den Bosch), A. Bakker (Wethouder
Hellendoorn), S.J. Karstens (Bovenschools directeur Burg Haamstede),
A.A.J. Reuver (Directeur IBM Nederland), H. Spek (ICT-coördinator
Voortgezet onderwijs Cals College Nieuwegein IJsselstein) en C. Waal
(Waarnemend burgemeester Sassenheim).
De commissie constateert, dat - in tegenstelling tot het algemeen
bestaande gevoel - de afgelopen tijd het primair en voortgezet
onderwijs er in is geslaagd om ICT in het onderwijs op te bouwen.
Bijna overal staat nu een ICT-uitrusting die past bij de tijd.
Leerkrachten hebben zich de ICT-basisvaardigheden eigen gemaakt. Alom
is gestart met het gebruik van ICT in het onderwijs. In de scholen is
een stevig draagvlak voor de nieuwe techniek ontstaan. ICT is een
integraal onderdeel van beleid op school geworden. Het is vooral aan
de scholen te danken dat dit resultaat is bereikt. De commissie noemt
dit een formidabele prestatie van het onderwijs, die voor
verhoudingsgewijs weinig geld is bereikt. Andere maatschappelijke
sectoren hebben een veelvoud aan middelen besteed aan pogingen om tot
soortgelijke resultaten te komen. In het onderwijs is het positieve
resultaat te danken aan een slimme inzet van middelen, efficiënte
manier van samenwerken, grote eigen inbreng en beslissingsvrijheid van
scholen.
Ict op School heeft - als onafhankelijke bovenschoolse voorziening -
daaraan een nuttige bijdrage geleverd door onderlinge samenwerking
tussen scholen op gang te brengen en praktische hulpmiddelen te maken
voor scholen. Bijvoorbeeld voor het zelf afsluiten van een goed
service contract met een ICT-bedrijf. De Stichting verzorgt
bijeenkomsten, congressen en publicaties waar druk gebruik van gemaakt
wordt. Bijvoorbeeld de website www.ictopschool.net die ongeveer 14.000
maal per maand geraadpleegd wordt.
Ict op School gaat ervan uit dat zeker in het geval van samenwerking
van scholen ICT op een goede manier in het onderwijs een plaats
krijgt. Naar schatting werkt de helft van de scholen in een
samenwerkingsverband. Het aanvankelijke doel om elke school in een
samenwerkingsverband op te nemen, dient losgelaten te worden, omdat de
zelfstandige scholen het niet aanwijsbaar slechter doen. Samenwerking
is een middel geen doel.
De Visitatiecommissie vindt dat de opbouw fase van het gebruik van ICT
in het onderwijs achter de rug is en afgesloten kan worden. In de
toekomst zal de zorg voor beheer op een meer gestandaardiseerde manier
moeten plaatsvinden. Hetzelfde geldt voor ICT-vervangingen van
regulier onderwijsmateriaal in het onderwijs. De typische innovatieve
taak die voor Ict op School blijft, is het ondersteunen van
samenwerkende scholen die met het slim gebruik van ICT een doorbraak
in het onderwijs tot stand brengen. De consumentenbelangenbehartiging
van scholen inzake ICT is een taak die min of meer spontaan bij Ict op
School terecht gekomen is. Die taak moet een definitieve plaats in het
bestel krijgen. Ict op School is daarvoor een goede kandidaat.
---