Gemeente Dordrecht


---

College akkoord met projecten verbetering fietsverkeer

Vincent Brinkhof

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met diverse verbeteringen voor het fietsverkeer. Zo wordt EUR 95.000 uitgetrokken voor verbetering van het kruispunt Oranjelaan-Bankastraat-Stooplaan en EUR 13.000 voor het aanbrengen van lijnverlichting in de fietstunnel Dubbeldamseweg. Bovendien trekt het college EUR 37.000 uit voor aankoop van een perceel grond hoek Oranjelaan-Noordendijk en hebben B&W EUR 75.000 over voor (de voorbereiding van) het verbeteren van de fietspaden omgeving Randweg.

Kruispunt Oranjelaan-Bankastraat-Stooplaan
Het kruispunt Oranjelaan-Bankastraat-Stooplaan staat in Dordrecht op de 7e plaats wat betreft letselongevallen voor fietsverkeer. B&W willen de situatie verbeteren door het fietsverkeer zowel op de Bankastraat als op de Stooplaan fysiek een aparte plek te geven en apart te regelen van het overig verkeer. Daarvoor moet de verkeersregeling uitgebreid worden met 2 signaalgroepen en de weginrichting worden aangepast. Het is de bedoeling dit werk in het 1e kwartaal 2004 uit te voeren.

Fietstunnel Dubbeldamseweg ter hoogte van de Tansvaalstraat Naar aanleiding van klachten heeft onderzoek aangetoond dat de verlichting in de fietstunnel Dubbeldamseweg 's nachts wel maar overdag niet aan de normen voldoet. Dit wordt verbeterd door het aanbrengen van een extra lijnverlichting.

Kruispunt Oranjelaan-Noordendijk
Voor de recente uitvoering van de reconstructiewerkzaamheden aan het kruispunt Oranjelaan-Noordendijk is van B.V. Transportnet Zuid-Holland 239 m2 grond in gebruik genomen. De aankoop inclusief bijkomende kosten bedragen EUR 37.000.

Fietspaden Randweg
Het plan is de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en directheid van fietsroutes omgeving Randweg te verbeteren en dit in drie fasen uit te voeren. Gestart wordt met het gedeelte gelegen tussen de Provincialeweg en de Merwedestraat. Daarvoor is een plan gemaakt. Het college heeft daarmee ingestemd en geeft het vrij voor inspraak. Belanghebbenden en betrokkenen worden uitgenodigd voor een inspraakavond. De voorlopige ontwerpen fase 2 gedeelte Copernicusweg-Provincialeweg en fase 3 gedeelte Kilweg-Copernicusweg worden in 2004 aan het college aangeboden. De voorbereidingskosten van dit plan bedragen EUR 75.000.

Kruispunt Hugo van Gijnweg-Spirea-Talmaweg
Er zijn veel klachten van met name fietsverkeer over dit kruispunt en het omrijden achter het voormalig benzinestation aan het begin van de Galileïlaan. Voor beide problemen is een verbeterplan gemaakt. Het college vindt de ideeën goed en geeft ze vrij voor inspraak. Belanghebbenden en betrokkenen kunnen binnenkort meedenken over het plan.

Fietspad Oude Veerweg
De Oude Veerweg wordt tussen de Wieldrechtse Zeedijk en de fietspaden door het bosgebied De Elzen veel gebruikt door recreatief fietsverkeer. Ook maakt autoverkeer gebruik van deze polderweg. Om de aantrekkelijkheid van deze recreatieve route te verbeteren is de gemeente van plan langs de Oude Veerweg een vrijliggend fietspad aan te leggen. Om fietsers een vrij uitzicht over het polderlandschap te bieden is dit fietspad zoveel mogelijk bovenop dijken gepland. De inspraak over het voorlopig ontwerp heeft niet geleid tot aanpassing van het plan. Het college heeft daarom ingestemd met het definitief ontwerp en het starten van de 2e fase artikel 19.1 WRO procedure (betreft aanpassing bestemmingsplan). De aanleg van het fietspad vindt medio 2004 plaats.

Fietspad Diepenbrockweg
Voor het fietsverkeer komende van de Stadsbrug met bestemming Krispijn, Wielwijk en Crabbehof wordt tussen de fietsafrit van de Stadsbrug en de Diepenbrockweg een fietspad aangelegd. Tijdens de inspraak over het voorlopig ontwerp werd dit idee ondersteund. Echter de aansluiting van het nieuwe fietspad op de Diepenbrockweg riep bij de insprekers vanwege de verwachte toename van verkeersonveilige situaties de nodige vraagtekens op. De insprekers stelden voor het fietspad parallel aan Rijksweg 16 naar de Diepenbrockweg te leiden en niet haaks op de Diepenbrockweg aan te sluiten. Dit bewonersvoorstel is door het college als definitief ontwerp overgenomen. Het tijdstip van uitvoering is afhankelijk van het plaatsen van een geluidsscherm langs Rijksweg 16. Het fietspad komt namelijk direct achter het geplande geluidsscherm te liggen.