Gemeente Dordrecht
---
College akkoord met projecten verbetering fietsverkeer
Vincent Brinkhof
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met diverse
verbeteringen voor het fietsverkeer. Zo wordt EUR 95.000 uitgetrokken
voor verbetering van het kruispunt Oranjelaan-Bankastraat-Stooplaan en
EUR 13.000 voor het aanbrengen van lijnverlichting in de fietstunnel
Dubbeldamseweg. Bovendien trekt het college EUR 37.000 uit voor
aankoop van een perceel grond hoek Oranjelaan-Noordendijk en hebben
B&W EUR 75.000 over voor (de voorbereiding van) het verbeteren van de
fietspaden omgeving Randweg.
Kruispunt Oranjelaan-Bankastraat-Stooplaan
Het kruispunt Oranjelaan-Bankastraat-Stooplaan staat in Dordrecht op
de 7e plaats wat betreft letselongevallen voor fietsverkeer. B&W
willen de situatie verbeteren door het fietsverkeer zowel op de
Bankastraat als op de Stooplaan fysiek een aparte plek te geven en
apart te regelen van het overig verkeer. Daarvoor moet de
verkeersregeling uitgebreid worden met 2 signaalgroepen en de
weginrichting worden aangepast. Het is de bedoeling dit werk in het 1e
kwartaal 2004 uit te voeren.
Fietstunnel Dubbeldamseweg ter hoogte van de Tansvaalstraat
Naar aanleiding van klachten heeft onderzoek aangetoond dat de
verlichting in de fietstunnel Dubbeldamseweg 's nachts wel maar
overdag niet aan de normen voldoet. Dit wordt verbeterd door het
aanbrengen van een extra lijnverlichting.
Kruispunt Oranjelaan-Noordendijk
Voor de recente uitvoering van de reconstructiewerkzaamheden aan het
kruispunt Oranjelaan-Noordendijk is van B.V. Transportnet Zuid-Holland
239 m2 grond in gebruik genomen. De aankoop inclusief bijkomende
kosten bedragen EUR 37.000.
Fietspaden Randweg
Het plan is de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en directheid
van fietsroutes omgeving Randweg te verbeteren en dit in drie fasen
uit te voeren. Gestart wordt met het gedeelte gelegen tussen de
Provincialeweg en de Merwedestraat. Daarvoor is een plan gemaakt. Het
college heeft daarmee ingestemd en geeft het vrij voor inspraak.
Belanghebbenden en betrokkenen worden uitgenodigd voor een
inspraakavond. De voorlopige ontwerpen fase 2 gedeelte
Copernicusweg-Provincialeweg en fase 3 gedeelte Kilweg-Copernicusweg
worden in 2004 aan het college aangeboden. De voorbereidingskosten van
dit plan bedragen EUR 75.000.
Kruispunt Hugo van Gijnweg-Spirea-Talmaweg
Er zijn veel klachten van met name fietsverkeer over dit kruispunt en
het omrijden achter het voormalig benzinestation aan het begin van de
Galileïlaan. Voor beide problemen is een verbeterplan gemaakt. Het
college vindt de ideeën goed en geeft ze vrij voor inspraak.
Belanghebbenden en betrokkenen kunnen binnenkort meedenken over het
plan.
Fietspad Oude Veerweg
De Oude Veerweg wordt tussen de Wieldrechtse Zeedijk en de fietspaden
door het bosgebied De Elzen veel gebruikt door recreatief
fietsverkeer. Ook maakt autoverkeer gebruik van deze polderweg. Om de
aantrekkelijkheid van deze recreatieve route te verbeteren is de
gemeente van plan langs de Oude Veerweg een vrijliggend fietspad aan
te leggen. Om fietsers een vrij uitzicht over het polderlandschap te
bieden is dit fietspad zoveel mogelijk bovenop dijken gepland. De
inspraak over het voorlopig ontwerp heeft niet geleid tot aanpassing
van het plan. Het college heeft daarom ingestemd met het definitief
ontwerp en het starten van de 2e fase artikel 19.1 WRO procedure
(betreft aanpassing bestemmingsplan). De aanleg van het fietspad vindt
medio 2004 plaats.
Fietspad Diepenbrockweg
Voor het fietsverkeer komende van de Stadsbrug met bestemming
Krispijn, Wielwijk en Crabbehof wordt tussen de fietsafrit van de
Stadsbrug en de Diepenbrockweg een fietspad aangelegd. Tijdens de
inspraak over het voorlopig ontwerp werd dit idee ondersteund. Echter
de aansluiting van het nieuwe fietspad op de Diepenbrockweg riep bij
de insprekers vanwege de verwachte toename van verkeersonveilige
situaties de nodige vraagtekens op. De insprekers stelden voor het
fietspad parallel aan Rijksweg 16 naar de Diepenbrockweg te leiden en
niet haaks op de Diepenbrockweg aan te sluiten. Dit bewonersvoorstel
is door het college als definitief ontwerp overgenomen. Het tijdstip
van uitvoering is afhankelijk van het plaatsen van een geluidsscherm
langs Rijksweg 16. Het fietspad komt namelijk direct achter het
geplande geluidsscherm te liggen.