Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
VVA. 2003/2857
datum
14-10-2003

onderwerp
LNV Consumentenplatform
TRC 2003/7850

bijlagen

---

Geachte Voorzitter,

1. Inleiding Hierbij informeer ik u over de voortgang omtrent het LNV Consumentenplatform. Het LNV Consumentenplatform is opgericht op 18 april 2002. Op 12 juli 2002 bent u per brief geïnformeerd over de installatie van het platform en beleidssuggesties die het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft opgepikt naar aanleiding van de eerste bijeenkomst.

Het LNV Consumentenplatform heeft tot doel zicht te krijgen op opinies en overwegingen van consumenten en huidig LNV-beleid te toetsen bij consumenten. Dit doet het Consumentenplatform door consumentenaspecten van de beleidsthema's van LNV scherper te formuleren, om daarmee het ministerie van LNV in staat te stellen deze in haar beleid te betrekken.

Het Consumentenplatform bestaat uit twintig leden die affiniteit hebben met voeding en/of consumentengedrag. Het platform komt drie keer per jaar bijeen om een beleidsthema te bespreken. Bijeenkomsten van het Consumentenplatform worden grondig voorbereid met behulp van enquêtes en gesprekken met specifieke groepen consumenten. Voor een uitgebreidere beschrijving van de opzet en procedures verwijs ik u naar bijlage 1.

datum
14-10-2003

kenmerk
VVA. 2003/2857

bijlage

2. Stand van zaken
Sinds de oprichting is het Consumentenplatform vijf keer bijeengekomen. Hierbij stonden de volgende beleidsthema's centraal. * Waar komt mijn vlees vandaan? (april 2002)
* Kiezen voor groenten en fruit. (september 2002) * Genetische modificatie en voedsel, weet u wat dat is? (november 2002)
* Vis, als het maar verantwoord is! (maart 2003) * De prijs van duurzame voedselproductie. (juni 2003)

Over het beleidsmatige vervolg van de eerste drie bijeenkomsten is inmiddels een besluit gevallen. De vervolgstappen wil ik in deze brief aan u toelichten.

Waar komt mijn vlees vandaan?
* Openbaarmaking controles in de vleesketen. Het Consumentenplatform zou graag zien dat controles in de vleesketen openbaar worden gemaakt voor het publiek. Dit stelt consumenten in staat om hiermee rekening te houden bij hun aankopen. Hiertoe is het project 'kijkje in de keten' gestart. Het ministerie van LNV is samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties nagegaan hoe controleresultaten uit de vleesketen openbaar kunnen worden gemaakt. Na juridische onderbouwing van de verschillende beleidsopties zal een keuze worden gemaakt met betrekking tot verdere uitwerking.
* Beantwoorden van de informatievraag van de consument. Het Consumentenplatform is van mening dat consumenten behoefte hebben aan informatie over kwaliteit, bewaarwijze, hygiëne en bereidingswijze van hun vlees. Deze informatie zou men bij voorkeur direct (bij aankoop, op etiket of schap) beschikbaar hebben. Daarnaast zouden consumenten gediend zijn met informatie over productiewijze, herkomst en specifieke zaken. Deze informatie zou men graag indirect (internet, brochures, klantenservice) beschikbaar hebben. Op dit moment wordt samen met de sector in het project Ketentransparantie nagegaan hoe deelnemende bedrijven die beschikken over een aan producten en processen gekoppeld informatiesysteem dit kunnen koppelen aan een centrale informatie-infrastructuur ten behoeve van zowel het bedrijfsleven, de overheid als de consument. Het programma wacht nog op goedkeuring uit Brussel in het kader van de verplichte steunmelding.
* Inzichtelijk maken en terugdringen van het aantal keurmerken. Het Consumentenplatform constateert dat er sprake is van een onoverzichtelijk groot aantal keurmerken. Ook is de betekenis van deze keurmerken niet altijd goed duidelijk. Het platform heeft geadviseerd om na te gaan of het mogelijk is het aantal keurmerken voor de consument terug te dringen en de betekenis hiervan voor consumenten inzichtelijker te maken. Dit heeft geresulteerd in onderzoek naar verschillende beleidsopties. Op basis van deze uitwerking en de beschikbare middelen is gekozen om concreet te gaan werken aan verbetering van de transparantie en het mogelijk beperken van het aantal van bestaande keurmerken. De voorkeur gaat hierbij uit naar een website.

Kiezen voor groenten en fruit.
* Nagaan risico's micro-organismen in voorgesneden groenten en eventuele ketenaanpak.
Uit onderzoek van de Keuringsdienst van Waren is gebleken dat voorgesneden groenten gevoeliger zijn voor bacteriegroei. Bij bespreking van het thema 'Kiezen voor Groenten en Fruit' heeft het LNV Consumentenplatform geadviseerd om er als overheid voor te zorgen dat voorgesneden groenten veilig door de consument gegeten kunnen worden. Hiertoe zal worden nagegaan wat de risico's zijn en, indien er sprake is van risico's, zal samen met de keten worden gezocht naar oplossingen.

Genetische modificatie en voedsel, weet u wat dat is? * Communicatiestrategie genetisch gemodificeerd voedsel. De tijdelijke commissie Biotechnologie en Voedsel heeft in 2002 op basis van een publiek debat 'Eten en Genen' onder meer geadviseerd om beter te communiceren over genetisch gemodificeerd voedsel richting de consument.
In het Consumentenplatform is besproken hoe dit gestalte zou kunnen krijgen. Hieruit kwam naar voren dat het beleid van de overheid beter voor het voetlicht gebracht moet worden met een duidelijke communicatiestrategie. Hierbij valt te denken aan de wijze waarop regelgeving tot stand komt en wordt gehandhaafd. Het Consumentenplatform noemde hierbij de communicatie over aankomende Europese etiketteringsrichtlijnen voor genetisch gemodificeerde producten. Als de overheid met bepaalde waarborgen genetisch gemodificeerd voedsel toestaat, dient ze hier ook helder over te communiceren. Op die manier worden consumenten in staat gesteld eigen keuzes te maken. Op dit moment wordt departementaal en interdepartementaal nagegaan hoe de communicatie over beleidsmatige aspecten van genetisch gemodificeerd voedsel kan worden verbeterd. Het Voedingscentrum en de Voedsel- en Waren Autoriteit zijn op dit ogenblik ook bezig met de uitwerking van een communicatieplan rond biotechnologie. Naast algemene aspecten zal daarin ook aandacht worden besteed aan etikettering.

Na de bovenstaande bijeenkomsten heeft het Consumentenplatform in maart 2003 gesproken over de visserij en viskweek. In juni 2003 sprak het Consumentenplatform over de prijs die boeren krijgen voor hun producten en de effecten hiervan op de totstandkoming van duurzame voedselproductie. In de laatste bijeenkomst van het Consumentenplatform stond 'ons voedsel in de toekomst' centraal. Over de uitkomsten van deze bijeenkomsten zal ik u nader informeren als deze beleidsadviezen zijn uitgewerkt in beleid.

3. Evaluatie
In de periode september 2002 tot en met januari 2003 is het Consumentenplatform geëvalueerd onder leiding van de Universiteit Twente. Uit het onderzoek blijkt dat het platform goed aan de verwachtingen voldoet. De vooraf uitgesproken verwachtingen zijn in hoge mate gerealiseerd. In hun aanbevelingen doen de onderzoekers ook suggesties om het platform te optimaliseren. Hierbij denken de onderzoekers aan het vergroten van de publiciteit over het platform en het betrekken van interne en externe partijen die bij de geagendeerde beleidsthema's betrokken zijn. Het ministerie heeft naar aanleiding van deze evaluatie besloten de publiciteit over het platform te vergroten en de betrokken partijen beter op de hoogte te houden van de vorderingen in het platform.

4. Vervolg in 2004
Leden van het Consumentenplatform kiezen zelf de thema's die zij willen bespreken. De volgende onderwerpen staan voor 2004 op de agenda:
* Risicoperceptie.
* Van duurzame productie naar consumptie.
* Natuurlijkheid.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

Bijlage:
Het LNV Consumentenplatform - Vernieuwend werken (PDF-formaat, 160 Kb)
Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel http://www.minlnv.nl/infomart...2003/par03294.htm



---