Utrecht
, 14 oktober 2003
Automobielindustrie komt niet tegemoet aan de wensen en eisen van de consument

---

Autodealers en -fabrikanten geven de consument niet alles waar hij om vraagt, terwijl consumenten duidelijk aangeven welke wensen zij hebben. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Cars Online dat Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) voor de vijfde maal heeft uitgevoerd. Tijdens de complete levenscyclus van de auto heeft de consument bepaalde wensen en voorkeuren, waar de branche zich niet bewust van lijkt te zijn. Het gevolg hiervan is dat de automobielbranche belangrijke omzetkansen onbenut laat.
Het uitgebreide onderzoek richt zich op onderwerpen als consumentengedrag, het verkrijgen van zinvolle informatie van en over de consument, het internet, de aftersales-ervaringen en de herziening van de EU-concurrentiewetgeving (Block Exemption). Het legt discrepanties bloot tussen gebieden als reclame, marketing, internet en aftersales-diensten. Het rapport maakt duidelijk dat de consument erg trouw is aan een bepaald merk, maar minder aan de dealers. Volgens het rapport is de merkentrouw het grootst bij Toyota, Audi en Volvo. In het onderzoek zijn consumenten, dealers en fabrikanten ondervraagd uit Canada, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Italië.

"Cars Online 2003 maakt duidelijk dat de automobielindustrie zich een beter beeld moet verschaffen over de manier waarop consumenten zich oriënteren op de aanschaf van een auto en welke factoren de uiteindelijke aankoop bepalen", aldus Robbert Hacken, consultant automotive bij CGE&Y Nederland. "De sterk concurrerende markt, dalende marges, een overaanbod aan voertuigen en stagnerende verkopen benadrukken het vitale belang van dit punt voor de automobielindustrie. Kennis over wensen die bij consumenten onder de oppervlakte leven zal leiden tot een forse verbetering in de prestaties in de gehele branche. Dit uit zich voor de fabrikant bijvoorbeeld in een verbeterde afstemming van processen en voor een dealer in een hogere marge per verkocht voertuig. Cars Online 2003 geeft inzicht in deze "verborgen" aspecten."

Cars Online 2003 laat zien dat er nog onbenutte mogelijkheden zijn om tot verdere groei te komen, bijvoorbeeld op het gebied van klantenacquisitie en -behoud, een verbeterde mix van verkoopkanalen en de kansen die ontstaan als gevolg van Block Exemption:

Dealers en fabrikanten verspillen geld door zich alleen te richten op breed opgezette marketing- en reclamecampagnes. Het is beter om te kiezen voor een meer geïntegreerde campagne-aanpak met intensiever gebruik van doelgerichte direct-marketing.
Slechts 18% van de consumenten geeft aan dat tv-reclames hun koopbeslissing beïnvloeden, tegenover 76% van de dealers en 57% van de fabrikanten. Dealers en fabrikanten denken juist dat tv-reclame een bepalende rol speelt tijdens het beslissingsproces in de aankoopfase van een auto. Daartegenover geeft ongeveer de helft van de consumenten aan dat een aanbieding via direct-mail of een advertentie van de dealer direct het besluit om een auto aan te schaffen beïnvloedt.

Trouw heeft te maken met het merk, niet met de dealer. Driekwart van de consumenten verwacht dat de volgende nieuwe auto een voertuig van hetzelfde merk zal zijn, terwijl slechts 38% aangeeft waarschijnlijk weer naar dezelfde dealer te gaan. Merkentrouw is het grootst bij Toyota, Audi, Volvo, BMW en Ford (V.S.). Een aanmerkelijk lager percentage consumenten laat weten de volgende aankoop bij dezelfde dealer te zullen doen.

Klantensegmentatie kan winst opleveren maar de branche onderkent dit nauwelijks.
Dealers en fabrikanten benaderen de consumenten vaak als een massamarkt en niet als een te segmenteren groep individuen met verschillende wensen en voorkeuren. Cars Online 2003 onderscheidt afzonderlijke consumentengroepen onder de autokopers: "praktisch" tegenover "trendy", "kopers van tweedehands" tegenover "nieuwkopers", en "op maat gemaakt" tegenover "massaproduct".

De internetcapaciteiten van de fabrikant worden verkeerd ingezet en komen niet tegemoet aan de wensen van de consument. Een belangrijk deel van de consumenten gaat op auto-onderzoek zes maanden voordat de daadwerkelijke aankoop plaatsvindt. Internet is hierbij een steeds belangrijker onderzoeksmiddel. Bijna tweederde van de consumenten wenst gedetailleerde prijsinformatie op het web, 53% zou graag kostencalculators zien en 50% informatie over inruilmogelijkheden. Toch biedt slechts 41% van de autofabrikanten gedetailleerde prijsinformatie op hun websites, 30% kostencalculators en 11% biedt informatie over inruilmogelijkheden.

Kortere responstijd zal de klant ervan weerhouden stilletjes te vertrekken.
De meeste klanten verwachten binnen 24 uur een reactie op een vraag via e-mail of het web. Een lange responstijd stoot de klant af: 81% geeft aan naar een nieuwe dealer uit te kijken bij een te lange responstijd en bijna de helft zou een andere fabrikant gaan zoeken.

Financiële prikkels zullen blijven.
57% van de consumenten geeft aan dat "0%-lage financieringskosten" een belangrijke rol spelen bij de koopbeslissing, terwijl slechts 38% van de autofabrikanten meent dat financiële incentives belangrijk zijn voor de consument.

Dealers stellen vaak de verkeerde prioriteiten bij hun aftersales-service.
Vriendelijk personeel staat bij de consumenten bovenaan de wenslijst als zij op zoek gaan naar een dealer voor service. 81% van de respondenten noemt dit argument. Niettemin geeft slechts 42% van de dealers aan aandacht te besteden aan vriendelijk personeel. De dealers zien als doorslaggevende dienst de one-stop-shop (service, verzekering, accessoires, financiering onder één dak), genoemd door 63% van de deelnemende dealers. Minder dan de helft van de consumenten vindt dit belangrijk.

Veel fabrikanten hebben geen speciale marktstrategie voor het tijdperk na de Block Exemption.
Hoewel ze over het algemeen trouw zijn aan de fabrikant, lijken de dealers wat pessimistischer over de mogelijke invloed van de veranderingen in de EU-concurrentiewetgeving en de rol van de nieuwe verkoopkanalen. Dealers vrezen een (verdere) afbrokkeling van de marges op nieuwe autos en een scherpere concurrentiestrijd tussen de verschillende merken. Fabrikanten denken dat die invloed wel mee zal vallen.

"De sterke merkentrouw die de consumenten in ons Cars Online-onderzoek aan de dag leggen, vormt een ideale gelegenheid voor de autofabrikant om een directe relatie met de consument op te bouwen, waardoor hij de consument ook beter kan gaan begrijpen", aldus Hacken. "Dit verhoogde begrip kan weer leiden tot een kostenverlaging bij de autobedrijven, tot het opzetten van effectievere klantenbeheerprogrammas, tot het beter managen van de marketing- en reclame-inspanningen en tot het verhogen van de effectiviteit van de aftersales-activititeiten om nauwkeurig te kunnen tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de consument."

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young Group is één van de grootste aanbieders ter wereld op het gebied van consultancy, technologie en outsourcing diensten. De onderneming helpt bedrijven voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 53.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2002 een omzet van 7.04 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com. Voor meer informatie
Cap Gemini Ernst & Young, Nanne van Nunen, woordvoerder Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29 E-mail: nanne.van.nunen@cgey.nl