15 oktober 2003
Wie maakt de mooiste foto van de Hoeg Brögk?
De officiële opening van de Hoge Brug, de nieuwe voetgangers- en
fietsersbrug tussen Céramique en het Stadspark, wordt gevierd met
enkele activiteiten en festiviteiten. Ter gelegenheid van die opening
zal er ook een brochure verschijnen over thema's die met de brug te
maken hebben.
In die brochure is onder meer plaats ingeruimd voor zes foto's van
deze brug. Hiervoor organiseren Gemeente Maastricht en ABP een
fotowedstrijd. Een jury zal zes winnende foto's uit de inzendingen
selecteren. Per persoon kunnen maximaal twee foto's worden ingestuurd
voor deze wedstrijd. De genomineerden worden uitgenodigd voor de
officiële opening van de brug. Dan worden de prijswinnaars
bekendgemaakt. De eerste prijs is een geldbedrag van 150 euro, de
tweede 125 euro en de derde 100 euro. Daarnaast zijn er nog drie
aanmoedigingsprijzen van 50 euro.
Iedereen kan aan de wedstrijd deelnemen (behalve de juryleden). De
foto's mogen in kleur of in zwart-wit zijn. Ze kunnen als dia of als
ontwikkelde foto worden gestuurd naar: Gemeente Maastricht, t.a.v.
Dion Gelders, afdeling Communicatie, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Digitale aanlevering is ook mogelijk via e-mailadres
dion.gelders@maastricht.nl. Denk er in alle gevallen aan om uw naam,
adres, telefoonnummer en eventueel e-mail adres te vermelden.
Inzendingen moeten uiterlijk op woensdag 12 november aanstaande zijn
aangeleverd. Alle inzendingen worden eigendom van Gemeente Maastricht
en ABP. Gemeente Maastricht en ABP mogen inzendingen vrij gebruiken
voor (digitale) publicatie. De uitslag wordt gepubliceerd in de
Stadskrant en op www.maastricht.nl. Over de uitslag kan niet worden
gecorrespondeerd.
Eerste wijziging bestemmingsplan Heer Onder de Kerk (Dravimaterrein)
Burgemeester en Wethouders van Maastricht maken overeenkomstig artikel
11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening in verband met artikel 32 van
het bestemmingsplan Heer Onder De Kerk bekend dat met ingang van 16
oktober gedurende 14 dagen het ontwerp-wijzigingsplan van het
bestemmingsplan Heer Onder de Kerk voor het perceel hoek Dorpstraat
109/Kerkhofweg (Dravimaterrein) voor een ieder ter inzage ligt bij het
GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Dit
ontwerp-wijzigingsplan heeft betrekking op het realiseren van twee
ouderenwoningen aan de Dorpstraat en vijftien ouderenwoningen op het
binnenterrein van genoemd perceel. Tevens wordt de functie van de
bestaande villa aan de Dorpstraat vastgelegd.
Gedurende bovenvermelde termijn kunnen belanghebbenden schriftelijk
zienswijzen omtrent het ontwerp-wijzigingsplan kenbaar maken bij
Burgemeester en Wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ
Maastricht.
Hogere waarde Wet geluidhinder
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn bij
Gedeputeerde Staten van Limburg een verzoek in te dienen voor het
verkrijgen van een hogere waarde, als bedoeld in artikel 83 van de Wet
geluidhinder ten behoeve van 3 geprojecteerde woningen (als onderdeel
van een totaal van 19 woningen) op percelen aan de Sibemaweg.
Het ontwerp-verzoek met de daarbij behorende stukken ligt met ingang
van 16 oktober 2003 gedurende twee weken ter inzage bij het
GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht).
Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk opmerkingen maken
over het ontwerp-verzoek.
Richt uw opmerkingen aan Burgemeester en Wethouders, t.a.v. de dienst
Stadsontwikkeling en Grondzaken, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Op
dinsdag 28 oktober 2003 wordt om 16.30 uur in kamer ZO 2.05,
Stadskantoor Maastricht I, Randwycksingel 22, een openbare zitting
gehouden, waarbij een ieder in de gelegenheid wordt gesteld mondeling
opmerkingen in te dienen over het ontwerp-verzoek.
Onderhoud en verbetering Molenweg (Amby/Scharn)
Vanwege de huidige onderhoudstoestand van de Molenweg (Amby/Scharn)
wordt deze weg vanaf week 43, dit is de week van 20 oktober,
fasegewijs aangepakt en verbeterd.
Het betreft de volgende gedeelten:
- fase 1: Molenweg tussen Terblijterweg en Doornlaan, start week 43 en
gereed week 43;
- fase 2: Molenweg tussen Terblijterweg en Peutgensweg en tussen
Oofthegge en Longinastraat, start week 44 en gereed week 46;
- fase 3: aanleg fietspad langs Terblijterweg tot aan Withuisveld,
start week 45 en gereed week 47.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn de betreffende
wegvakgedeelten afgesloten voor alle verkeer. Deze informatie is
vooral van belang voor de fietsers (met name scholieren en recreatieve
fietsers) die gebruikmaken van de Molenweg zodat zij hun route er op
kunnen aanpassen. Voor fietsers komende vanaf omgeving Berg en
Terblijt is een omleiding aangegeven.
Als u naar aanleiding van deze informatie nog vragen hebt, dan kunt u
contact opnemen met projectleider de heer G. Wijnands (dienst
Stadsbeheer), telefoonnummer (043) 350 52 42.
Nieuwe skatevoorziening
Onder de Kennedybrug bevindt zich al een aantal jaren een grote
skatevoorziening. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere skateterreinen
in Maastricht. Skaten is erg populair, vandaar dat er wordt uitgekeken
naar een tweede grote skatelocatie. De gemeente wil de skaters graag
betrekken bij het beleid. Via de website van Gemeente Maastricht
(www.maastricht.nl) kunnen zij aangegeven waar de nieuwe skatelocatie
moet komen en welke voorzieningen zij graag gerealiseerd willen zien.
Op woensdag 22 oktober is er om 19.30 uur een bijeenkomst in het
Stadhuis. Tijdens die avond zal onder anderen wethouder Keijmis
aanwezig zijn. Hij wil graag van de skaters zelf horen welke locatie
hun voorkeur krijgt, en hoe deze vervolgens het beste ingericht kan
worden. Op die avond is iedereen welkom: skaters, hun ouders, en ook
de ouders van toekomstige skaters.
Burgerforum grensoverschrijdende gezondheidszorg
Om de Euregionale samenwerking dichter bij de burgers te brengen
hebben de burgemeesters van de MHAL-steden (Maastricht, Heerlen,
Hasselt, Aken en Luik) het idee opgevat om een reeks burgerforums te
organiseren. Het eerste burgerforum wordt gehouden op 16 oktober
aanstaande van 19.30 uur tot 21.30 uur in de Maastrichtzaal van
Universiteit Maastricht (Universiteitssingel 40) en heeft als
thema:`grensoverschrijdende gezondheidszorg'. Om de discussie in te
leiden geven een aantal deskundigen een uiteenzetting. Iedereen is
welkom. Kijk voor meer informatie op de home-page.
Paspoort of visum nodig voor VS
Het Nederlandse paspoort bevat een machinaal leesbare strook met
informatie over de houder. Daarmee kunt u zonder visum naar de
Verenigde Staten. Voor een bijgeschreven kind ontbreekt echter zo'n
aparte informatiestrook. Volgens de nieuwe, strengere richtlijnen van
de Verenigde Staten kan daardoor een kind bijgeschreven op het
paspoort van een ouder, de toegang tot de VS worden geweigerd. Met
andere woorden, uw kinderen dienen elk een eigen paspoort te hebben of
een visum als ze naar de VS willen.
De strengere richtlijnen zijn voor onder andere Nederland uitgesteld
en gelden officieel pas vanaf 26 oktober 2004. Toch raadt Gemeente
Maastricht u aan om nu al een eigen paspoort voor uw kinderen aan te
schaffen. Zo voorkomt u mogelijke problemen als u naar de VS gaat.
De prijs voor een Nederlands paspoort bedraagt 35,55 euro (ongeacht de
leeftijd van de houder). Het paspoort kunt u aanvragen bij de
gemeente. Voor meer informatie over een visum kunt u terecht bij het
Consulaat Generaal van de Verenigde Staten (Museumplein 19, 1071 DJ
Amsterdam, telefoon: (020) 575 53 09, fax: (020) 575 53 10, website:
www.usembassy.nl).
Vergadering Stichting jong Leren
Het bestuur van de Stichting jong Leren vergadert op 15 oktober 2003
om 20.00 uur ten kantore van de Stichting jong Leren, St. Pieterskade
26 in Maastricht. De stichting bestuurt veertien openbare en algemeen
bijzondere basisscholen in Maastricht en omgeving. Voor informatie
kunt u de website ( www.jong-leren.nl) bezoeken of contact opnemen met
de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10 76.
Leefbaarheid Itteren en Borgharen met sprongen vooruit
Kijk, dat de gemeente met geld over de brug komt is prettig. En dat je
dat geld ook nog mag gebruiken om de leefbaarheid van je `dorp' te
verbeteren, is helemaal geweldig. Maar een behoorlijke dosis `zorg en
aandacht' is onbetaalbaar en daar was het de kleine kernen Itteren en
Borgharen vooral om te doen.
In 1999 startte de gemeente zogenoemd kleine kernenbeleid voor de
kernen Itteren en Borgharen. De dorpsraden kregen samen jaarlijks een
bedrag van ruim 22 duizend euro in handen waarmee ze zelf de
leefbaarheid van hun kern mochten aanpakken. Beleid, dat onlangs is
geëvalueerd en een enorm succes blijkt. Zo heeft Itteren sindsdien
weer een buurtwinkel en is in Borgharen geld gestoken in het
veelbesproken centrumplan. Bovendien hebben beide kernen sindsdien een
brede buurtschool en zijn ook speelvoorzieningen grondig aangepakt.
Oppepper
Volgens Trudy Teunissen, voorzitter van de buurtraad Itteren, was
Itteren vier jaar geleden echt toe aan een oppepper. "We hadden het
gevoel dat we door de gemeente werden vergeten. We waren al enige tijd
bij Maastricht gevoegd, maar meetellen, ho maar. Dat was een tijd toch
een beetje de teneur. Itteren kampt niet met hoge
criminaliteitscijfers of extreme verloedering. Problemen die toch vaak
hoger op de politieke agenda staan. Maar we kennen wel andere
hoofdbrekens zoals het verdwijnen van belangrijke sociale
voorzieningen als de buurtwinkel. Toen het kleine kernenbeleid zich
aandiende, kregen we de zorg en aandacht waaraan we erg veel behoefte
hadden."
Vetpot
Dat vindt ook Lei Connotte, lid van de buurtraad Borgharen. "Wij zijn
dan wel officieel geen dorp meer, zo beleven we het nog wel. En
alhoewel het beschikbare budget beslist geen vetpot is, helpt het toch
om typische dorpsproblemen aan te pakken. Zo zijn we momenteel bezig
met een plan om banken en wandelpaden op te knappen. We willen de boel
flink opfrissen. Zo hopen we aantrekkelijker te worden voor
toeristen."
Erkenning
Wie met de buurtraden spreekt, komt er al gauw achter dat er
geïnspireerd en voortvarend wordt gewerkt aan leefbaarheid. En dat
merkt ook coördinerend wethouder Mirjam Depondt (Stadsontwikkeling en
Onderwijs). "Het was in 1999 zeer nodig om iets aan de leefbaarheid
van Itteren en Borgharen te doen. Op de eerste plaats vanwege de
ligging van de kernen. Het zijn kleine wijken die vergeleken met
andere Maastrichtse wijken geïsoleerd liggen en waar in verhouding
meer ouderen dan jonge mensen wonen. Sociale voorzieningen kwamen in
het gedrang omdat ze commercieel minder aantrekkelijk werden. Het
kleine kernenbeleid was de erkenning van die problematiek. Opeens was
er wel degelijk aandacht voor de problemen van Itteren en Borgharen en
de buurtraden hebben dat goed opgepakt."
Verzamelen
Het was ook voor het eerst dat er een coördinerend wethouder bij zo'n
project werd betrokken. Depondt profileerde zich als aanspreekpunt
voor alle problemen in de kern, of het nu ging om woningbouw, verkeer
of onderhoud. Depondt: "En nog steeds houd ik oog op alle problemen en
ik speel ze door naar mijn collega's in het college. Die aanpak werkt
perfect. Zo blijven de lijnen tussen het bestuur en de beide kernen
kort."
Succesverhaal
Teunissen: "Al met al is het kleine kernenbeleid een absoluut
succesverhaal. We wilden meer aandacht en dat hebben we gekregen. Dat
merk je echt. Er wordt nu zorgvuldiger met `het dorp' omgegaan. Toch
ligt er nog veel op ons pad. Momenteel buigen we ons over het
seniorenbeleid. Op het gebied van woningbouw voor senioren valt nog
veel te realiseren. Senioren hebben hier vaak grote huizen en
bewerkelijke tuinen. Itteren verlaten willen deze mensen niet,
prettiger wonen wel. Ons streven is de bouw van een klein zorgcomplex
waarin ook de buurtwinkel en een postagentschap onderdak vinden." Ook
Connotte heeft nog genoeg op zijn verlanglijst staan. "De buurtraad
moet nog volop aan de slag met het centrumplan, waarin behalve de
basisschool, peuterspeelzaal en seniorenwoningen ook de aanleg van een
dorpsplein is voorzien. Verder heeft de hoogwaterproblematiek en het
project Grensmaas (verdiepen van de Maas door grindwinning)
prioriteit."
Mix
Het kleine kernenbeleid is inmiddels min of meer samengevoegd met het
door de gemeente opgezette buurtgericht werken. Toch wordt ook het
kleine kernenbeleid voortgezet. Itteren en Borgharen blijven budget
ontvangen om leefbaarheidsprojecten op te zetten en uit te voeren. En
ook het contact met de coördinerend wethouder blijft intact, al loopt
ook al veel via de stadsdeelleider. Depondt: "Toen we begonnen met het
kleine kernenbeleid bestond het buurtgericht werken nog niet.
Inmiddels nemen Borgharen en Itteren deel aan een wijkteam. En dat
gaat heel goed. We zijn nu op zoek naar een mixvorm tussen
buurtgericht werken en het kernenbeleid. Juist omdat het nu zo goed
gaat, willen we het kleine kernenbeleid in stand houden."
Leuk
En daar zijn ook Teunissen en Connotte voor. Teunissen: "Het
toegezegde geld vinden wij leuk, maar niet het belangrijkste. Op de
allereerste plaats willen we het contact met de gemeente in stand
houden. Want als dat vlot verloopt, blijkt dat er veel mogelijk is."
Connotte: "Als het gaat om leefbaarheid zijn we afhankelijk van de
gemeente. Bij ons wonen relatief veel ouderen. Die hebben het Groene
Kruis, de buurtwinkel en het verenigingsleven hard nodig.
Zorgvoorzieningen die van wezenlijk belang zijn voor hun gevoel van
leefbaarheid. Allemaal voorzieningen die tot voor kort dreigden te
verdwijnen. Met steun van de gemeente is die dreiging afgenomen. Dat
moeten we vooral zo houden. En ook voor het leefbaar houden van het
dorp voor jonge gezinnen en opgroeiende jeugd is de gemeente een goede
partner."
Inzamelingsregeling cfks en halonen voor bedrijven en instellingen
Cfk's (chloorfluorkoolstofverbindingen) en halonen worden gezien als
de belangrijkste stoffen die de ozonlaag aantasten. De overheid wil
daarom het gebruik van deze stoffen zo veel mogelijk terugdringen en
de verwijdering en afvoer ervan stimuleren. Voor bedrijven en
instellingen bestaat er daarom een inzamelingsregeling die nog loopt
tot en met 31 december 2003. De inzamelingsregeling geldt dus niet
voor particulieren.
Halonen komen voor in brandblussystemen en in handbrandblussers. Op
basis van Europese regelgeving is het gebruik én het in bezit hebben
van halonen na 1 januari 2004 verboden in deze blusvoorzieningen. Veel
koelinstallaties, zoals airco's en productkoelingen, maken nog gebruik
van koudemiddelen die cfk's bevatten. Het gebruik van cfk's voor
servicewerkzaamheden, denk aan het bijvullen van koelinstallaties, zal
gefaseerd worden uitgebannen. Momenteel zijn de productie en de import
van cfk's al verboden en mogen geen cfk's meer worden verkocht of
bestaande cfk-installaties worden bijgevuld. Ook niet met bestaande
voorraad.
Inzamelingsregeling
Op brandblusvoorzieningen staat aangegeven of ze gevuld zijn met
halonen. Of de koelinstallatie/airco van uw voor bedrijf gevuld is met
een cfk is iets moeilijker vast te stellen. Het soort koelmiddel wordt
meestal aangeduid met een R en een nummer. Om vast te stellen of het
koelmiddel een cfk is, kunt u het beste contact opnemen met een
installateur/autobedrijf of met onderstaande instanties. Zijn halonen
of cfk's in uw installaties of voorzieningen aanwezig? Neem dan
contact op met een erkend installateur (NCP/STEK) of autobedrijf (voor
onder andere airco's in motorvoertuigen). De door VROM gesubsidieerde
inzamelingsregeling biedt uw bedrijf/instelling tot en met 31 december
2003 de mogelijkheid om halonen en cfk's tegen een sterk gereduceerd
tarief van 5 euro/kilogram aan te bieden bij een door VROM aangewezen
inzamelaar.
Verbod
Vanaf 1 januari 2004 geldt er een verbod op het bezit en gebruik van
halonen. Voor cfk's geldt dit verbod vooralsnog niet. De regeling
maakt het voor bedrijven echter interessant om ook cfk's nu tegen een
gereduceerd tarief af te voeren. De VROM-inspectie heeft voor de
komende jaren extra controles in het kader van de inzamelingsregeling
aangekondigd.
Meer informatie
Het ministerie van VROM heeft een informatieblad uitgegeven dat u via
www.vrom.nl kunt downloaden. U kunt ook telefonisch contact opnemen
met VROM, telefoonnummer (070) 339 50 50. Daarnaast kunt u terecht bij
de Nederlandse Organisatie voor Energie en Milieu (Novem) op internet
www.novem.nl of telefonisch (030) 239 35 55, of de afdeling Milieu en
Bedrijf (043) 350 43 92.
Gemeente Maastricht