Gemeente Maastricht

15 oktober 2003

Wie maakt de mooiste foto van de Hoeg Brögk?

De officiële opening van de Hoge Brug, de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug tussen Céramique en het Stadspark, wordt gevierd met enkele activiteiten en festiviteiten. Ter gelegenheid van die opening zal er ook een brochure verschijnen over thema's die met de brug te maken hebben.

In die brochure is onder meer plaats ingeruimd voor zes foto's van deze brug. Hiervoor organiseren Gemeente Maastricht en ABP een fotowedstrijd. Een jury zal zes winnende foto's uit de inzendingen selecteren. Per persoon kunnen maximaal twee foto's worden ingestuurd voor deze wedstrijd. De genomineerden worden uitgenodigd voor de officiële opening van de brug. Dan worden de prijswinnaars bekendgemaakt. De eerste prijs is een geldbedrag van 150 euro, de tweede 125 euro en de derde 100 euro. Daarnaast zijn er nog drie aanmoedigingsprijzen van 50 euro.

Iedereen kan aan de wedstrijd deelnemen (behalve de juryleden). De foto's mogen in kleur of in zwart-wit zijn. Ze kunnen als dia of als ontwikkelde foto worden gestuurd naar: Gemeente Maastricht, t.a.v. Dion Gelders, afdeling Communicatie, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Digitale aanlevering is ook mogelijk via e-mailadres dion.gelders@maastricht.nl. Denk er in alle gevallen aan om uw naam, adres, telefoonnummer en eventueel e-mail adres te vermelden.

Inzendingen moeten uiterlijk op woensdag 12 november aanstaande zijn aangeleverd. Alle inzendingen worden eigendom van Gemeente Maastricht en ABP. Gemeente Maastricht en ABP mogen inzendingen vrij gebruiken voor (digitale) publicatie. De uitslag wordt gepubliceerd in de Stadskrant en op www.maastricht.nl. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

Eerste wijziging bestemmingsplan Heer Onder de Kerk (Dravimaterrein)

Burgemeester en Wethouders van Maastricht maken overeenkomstig artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening in verband met artikel 32 van het bestemmingsplan Heer Onder De Kerk bekend dat met ingang van 16 oktober gedurende 14 dagen het ontwerp-wijzigingsplan van het bestemmingsplan Heer Onder de Kerk voor het perceel hoek Dorpstraat 109/Kerkhofweg (Dravimaterrein) voor een ieder ter inzage ligt bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Dit ontwerp-wijzigingsplan heeft betrekking op het realiseren van twee ouderenwoningen aan de Dorpstraat en vijftien ouderenwoningen op het binnenterrein van genoemd perceel. Tevens wordt de functie van de bestaande villa aan de Dorpstraat vastgelegd.

Gedurende bovenvermelde termijn kunnen belanghebbenden schriftelijk zienswijzen omtrent het ontwerp-wijzigingsplan kenbaar maken bij Burgemeester en Wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Hogere waarde Wet geluidhinder

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij voornemens zijn bij Gedeputeerde Staten van Limburg een verzoek in te dienen voor het verkrijgen van een hogere waarde, als bedoeld in artikel 83 van de Wet geluidhinder ten behoeve van 3 geprojecteerde woningen (als onderdeel van een totaal van 19 woningen) op percelen aan de Sibemaweg.

Het ontwerp-verzoek met de daarbij behorende stukken ligt met ingang van 16 oktober 2003 gedurende twee weken ter inzage bij het GemeenteLoket (zie rubriek Bereikbaarheid Gemeente Maastricht). Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk opmerkingen maken over het ontwerp-verzoek.

Richt uw opmerkingen aan Burgemeester en Wethouders, t.a.v. de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Op dinsdag 28 oktober 2003 wordt om 16.30 uur in kamer ZO 2.05, Stadskantoor Maastricht I, Randwycksingel 22, een openbare zitting gehouden, waarbij een ieder in de gelegenheid wordt gesteld mondeling opmerkingen in te dienen over het ontwerp-verzoek.

Onderhoud en verbetering Molenweg (Amby/Scharn)

Vanwege de huidige onderhoudstoestand van de Molenweg (Amby/Scharn) wordt deze weg vanaf week 43, dit is de week van 20 oktober, fasegewijs aangepakt en verbeterd.

Het betreft de volgende gedeelten:

- fase 1: Molenweg tussen Terblijterweg en Doornlaan, start week 43 en gereed week 43;

- fase 2: Molenweg tussen Terblijterweg en Peutgensweg en tussen Oofthegge en Longinastraat, start week 44 en gereed week 46;
- fase 3: aanleg fietspad langs Terblijterweg tot aan Withuisveld, start week 45 en gereed week 47.

Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zijn de betreffende wegvakgedeelten afgesloten voor alle verkeer. Deze informatie is vooral van belang voor de fietsers (met name scholieren en recreatieve fietsers) die gebruikmaken van de Molenweg zodat zij hun route er op kunnen aanpassen. Voor fietsers komende vanaf omgeving Berg en Terblijt is een omleiding aangegeven.

Als u naar aanleiding van deze informatie nog vragen hebt, dan kunt u contact opnemen met projectleider de heer G. Wijnands (dienst Stadsbeheer), telefoonnummer (043) 350 52 42.

Nieuwe skatevoorziening

Onder de Kennedybrug bevindt zich al een aantal jaren een grote skatevoorziening. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere skateterreinen in Maastricht. Skaten is erg populair, vandaar dat er wordt uitgekeken naar een tweede grote skatelocatie. De gemeente wil de skaters graag betrekken bij het beleid. Via de website van Gemeente Maastricht (www.maastricht.nl) kunnen zij aangegeven waar de nieuwe skatelocatie moet komen en welke voorzieningen zij graag gerealiseerd willen zien. Op woensdag 22 oktober is er om 19.30 uur een bijeenkomst in het Stadhuis. Tijdens die avond zal onder anderen wethouder Keijmis aanwezig zijn. Hij wil graag van de skaters zelf horen welke locatie hun voorkeur krijgt, en hoe deze vervolgens het beste ingericht kan worden. Op die avond is iedereen welkom: skaters, hun ouders, en ook de ouders van toekomstige skaters.

Burgerforum grensoverschrijdende gezondheidszorg

Om de Euregionale samenwerking dichter bij de burgers te brengen hebben de burgemeesters van de MHAL-steden (Maastricht, Heerlen, Hasselt, Aken en Luik) het idee opgevat om een reeks burgerforums te organiseren. Het eerste burgerforum wordt gehouden op 16 oktober aanstaande van 19.30 uur tot 21.30 uur in de Maastrichtzaal van Universiteit Maastricht (Universiteitssingel 40) en heeft als thema:`grensoverschrijdende gezondheidszorg'. Om de discussie in te leiden geven een aantal deskundigen een uiteenzetting. Iedereen is welkom. Kijk voor meer informatie op de home-page.

Paspoort of visum nodig voor VS

Het Nederlandse paspoort bevat een machinaal leesbare strook met informatie over de houder. Daarmee kunt u zonder visum naar de Verenigde Staten. Voor een bijgeschreven kind ontbreekt echter zo'n aparte informatiestrook. Volgens de nieuwe, strengere richtlijnen van de Verenigde Staten kan daardoor een kind bijgeschreven op het paspoort van een ouder, de toegang tot de VS worden geweigerd. Met andere woorden, uw kinderen dienen elk een eigen paspoort te hebben of een visum als ze naar de VS willen.
De strengere richtlijnen zijn voor onder andere Nederland uitgesteld en gelden officieel pas vanaf 26 oktober 2004. Toch raadt Gemeente Maastricht u aan om nu al een eigen paspoort voor uw kinderen aan te schaffen. Zo voorkomt u mogelijke problemen als u naar de VS gaat. De prijs voor een Nederlands paspoort bedraagt 35,55 euro (ongeacht de leeftijd van de houder). Het paspoort kunt u aanvragen bij de gemeente. Voor meer informatie over een visum kunt u terecht bij het Consulaat Generaal van de Verenigde Staten (Museumplein 19, 1071 DJ Amsterdam, telefoon: (020) 575 53 09, fax: (020) 575 53 10, website: www.usembassy.nl).

Vergadering Stichting jong Leren

Het bestuur van de Stichting jong Leren vergadert op 15 oktober 2003 om 20.00 uur ten kantore van de Stichting jong Leren, St. Pieterskade 26 in Maastricht. De stichting bestuurt veertien openbare en algemeen bijzondere basisscholen in Maastricht en omgeving. Voor informatie kunt u de website ( www.jong-leren.nl) bezoeken of contact opnemen met de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10 76.

Leefbaarheid Itteren en Borgharen met sprongen vooruit

Kijk, dat de gemeente met geld over de brug komt is prettig. En dat je dat geld ook nog mag gebruiken om de leefbaarheid van je `dorp' te verbeteren, is helemaal geweldig. Maar een behoorlijke dosis `zorg en aandacht' is onbetaalbaar en daar was het de kleine kernen Itteren en Borgharen vooral om te doen.

In 1999 startte de gemeente zogenoemd kleine kernenbeleid voor de kernen Itteren en Borgharen. De dorpsraden kregen samen jaarlijks een bedrag van ruim 22 duizend euro in handen waarmee ze zelf de leefbaarheid van hun kern mochten aanpakken. Beleid, dat onlangs is geëvalueerd en een enorm succes blijkt. Zo heeft Itteren sindsdien weer een buurtwinkel en is in Borgharen geld gestoken in het veelbesproken centrumplan. Bovendien hebben beide kernen sindsdien een brede buurtschool en zijn ook speelvoorzieningen grondig aangepakt.

Oppepper
Volgens Trudy Teunissen, voorzitter van de buurtraad Itteren, was Itteren vier jaar geleden echt toe aan een oppepper. "We hadden het gevoel dat we door de gemeente werden vergeten. We waren al enige tijd bij Maastricht gevoegd, maar meetellen, ho maar. Dat was een tijd toch een beetje de teneur. Itteren kampt niet met hoge criminaliteitscijfers of extreme verloedering. Problemen die toch vaak hoger op de politieke agenda staan. Maar we kennen wel andere hoofdbrekens zoals het verdwijnen van belangrijke sociale voorzieningen als de buurtwinkel. Toen het kleine kernenbeleid zich aandiende, kregen we de zorg en aandacht waaraan we erg veel behoefte hadden."

Vetpot
Dat vindt ook Lei Connotte, lid van de buurtraad Borgharen. "Wij zijn dan wel officieel geen dorp meer, zo beleven we het nog wel. En alhoewel het beschikbare budget beslist geen vetpot is, helpt het toch om typische dorpsproblemen aan te pakken. Zo zijn we momenteel bezig met een plan om banken en wandelpaden op te knappen. We willen de boel flink opfrissen. Zo hopen we aantrekkelijker te worden voor toeristen."

Erkenning
Wie met de buurtraden spreekt, komt er al gauw achter dat er geïnspireerd en voortvarend wordt gewerkt aan leefbaarheid. En dat merkt ook coördinerend wethouder Mirjam Depondt (Stadsontwikkeling en Onderwijs). "Het was in 1999 zeer nodig om iets aan de leefbaarheid van Itteren en Borgharen te doen. Op de eerste plaats vanwege de ligging van de kernen. Het zijn kleine wijken die vergeleken met andere Maastrichtse wijken geïsoleerd liggen en waar in verhouding meer ouderen dan jonge mensen wonen. Sociale voorzieningen kwamen in het gedrang omdat ze commercieel minder aantrekkelijk werden. Het kleine kernenbeleid was de erkenning van die problematiek. Opeens was er wel degelijk aandacht voor de problemen van Itteren en Borgharen en de buurtraden hebben dat goed opgepakt."

Verzamelen
Het was ook voor het eerst dat er een coördinerend wethouder bij zo'n project werd betrokken. Depondt profileerde zich als aanspreekpunt voor alle problemen in de kern, of het nu ging om woningbouw, verkeer of onderhoud. Depondt: "En nog steeds houd ik oog op alle problemen en ik speel ze door naar mijn collega's in het college. Die aanpak werkt perfect. Zo blijven de lijnen tussen het bestuur en de beide kernen kort."

Succesverhaal
Teunissen: "Al met al is het kleine kernenbeleid een absoluut succesverhaal. We wilden meer aandacht en dat hebben we gekregen. Dat merk je echt. Er wordt nu zorgvuldiger met `het dorp' omgegaan. Toch ligt er nog veel op ons pad. Momenteel buigen we ons over het seniorenbeleid. Op het gebied van woningbouw voor senioren valt nog veel te realiseren. Senioren hebben hier vaak grote huizen en bewerkelijke tuinen. Itteren verlaten willen deze mensen niet, prettiger wonen wel. Ons streven is de bouw van een klein zorgcomplex waarin ook de buurtwinkel en een postagentschap onderdak vinden." Ook Connotte heeft nog genoeg op zijn verlanglijst staan. "De buurtraad moet nog volop aan de slag met het centrumplan, waarin behalve de basisschool, peuterspeelzaal en seniorenwoningen ook de aanleg van een dorpsplein is voorzien. Verder heeft de hoogwaterproblematiek en het project Grensmaas (verdiepen van de Maas door grindwinning) prioriteit."

Mix
Het kleine kernenbeleid is inmiddels min of meer samengevoegd met het door de gemeente opgezette buurtgericht werken. Toch wordt ook het kleine kernenbeleid voortgezet. Itteren en Borgharen blijven budget ontvangen om leefbaarheidsprojecten op te zetten en uit te voeren. En ook het contact met de coördinerend wethouder blijft intact, al loopt ook al veel via de stadsdeelleider. Depondt: "Toen we begonnen met het kleine kernenbeleid bestond het buurtgericht werken nog niet. Inmiddels nemen Borgharen en Itteren deel aan een wijkteam. En dat gaat heel goed. We zijn nu op zoek naar een mixvorm tussen buurtgericht werken en het kernenbeleid. Juist omdat het nu zo goed gaat, willen we het kleine kernenbeleid in stand houden."

Leuk
En daar zijn ook Teunissen en Connotte voor. Teunissen: "Het toegezegde geld vinden wij leuk, maar niet het belangrijkste. Op de allereerste plaats willen we het contact met de gemeente in stand houden. Want als dat vlot verloopt, blijkt dat er veel mogelijk is." Connotte: "Als het gaat om leefbaarheid zijn we afhankelijk van de gemeente. Bij ons wonen relatief veel ouderen. Die hebben het Groene Kruis, de buurtwinkel en het verenigingsleven hard nodig. Zorgvoorzieningen die van wezenlijk belang zijn voor hun gevoel van leefbaarheid. Allemaal voorzieningen die tot voor kort dreigden te verdwijnen. Met steun van de gemeente is die dreiging afgenomen. Dat moeten we vooral zo houden. En ook voor het leefbaar houden van het dorp voor jonge gezinnen en opgroeiende jeugd is de gemeente een goede partner."

Inzamelingsregeling cfks en halonen voor bedrijven en instellingen

Cfk's (chloorfluorkoolstofverbindingen) en halonen worden gezien als de belangrijkste stoffen die de ozonlaag aantasten. De overheid wil daarom het gebruik van deze stoffen zo veel mogelijk terugdringen en de verwijdering en afvoer ervan stimuleren. Voor bedrijven en instellingen bestaat er daarom een inzamelingsregeling die nog loopt tot en met 31 december 2003. De inzamelingsregeling geldt dus niet voor particulieren.

Halonen komen voor in brandblussystemen en in handbrandblussers. Op basis van Europese regelgeving is het gebruik én het in bezit hebben van halonen na 1 januari 2004 verboden in deze blusvoorzieningen. Veel koelinstallaties, zoals airco's en productkoelingen, maken nog gebruik van koudemiddelen die cfk's bevatten. Het gebruik van cfk's voor servicewerkzaamheden, denk aan het bijvullen van koelinstallaties, zal gefaseerd worden uitgebannen. Momenteel zijn de productie en de import van cfk's al verboden en mogen geen cfk's meer worden verkocht of bestaande cfk-installaties worden bijgevuld. Ook niet met bestaande voorraad.

Inzamelingsregeling
Op brandblusvoorzieningen staat aangegeven of ze gevuld zijn met halonen. Of de koelinstallatie/airco van uw voor bedrijf gevuld is met een cfk is iets moeilijker vast te stellen. Het soort koelmiddel wordt meestal aangeduid met een R en een nummer. Om vast te stellen of het koelmiddel een cfk is, kunt u het beste contact opnemen met een installateur/autobedrijf of met onderstaande instanties. Zijn halonen of cfk's in uw installaties of voorzieningen aanwezig? Neem dan contact op met een erkend installateur (NCP/STEK) of autobedrijf (voor onder andere airco's in motorvoertuigen). De door VROM gesubsidieerde inzamelingsregeling biedt uw bedrijf/instelling tot en met 31 december 2003 de mogelijkheid om halonen en cfk's tegen een sterk gereduceerd tarief van 5 euro/kilogram aan te bieden bij een door VROM aangewezen inzamelaar.

Verbod
Vanaf 1 januari 2004 geldt er een verbod op het bezit en gebruik van halonen. Voor cfk's geldt dit verbod vooralsnog niet. De regeling maakt het voor bedrijven echter interessant om ook cfk's nu tegen een gereduceerd tarief af te voeren. De VROM-inspectie heeft voor de komende jaren extra controles in het kader van de inzamelingsregeling aangekondigd.

Meer informatie
Het ministerie van VROM heeft een informatieblad uitgegeven dat u via www.vrom.nl kunt downloaden. U kunt ook telefonisch contact opnemen met VROM, telefoonnummer (070) 339 50 50. Daarnaast kunt u terecht bij de Nederlandse Organisatie voor Energie en Milieu (Novem) op internet www.novem.nl of telefonisch (030) 239 35 55, of de afdeling Milieu en Bedrijf (043) 350 43 92.