oktober 2003
Nieuwe Wet werk en bijstand wordt gefaseerd ingevoerd (10 oktober)
Het College van BenW presenteert vandaag aan de gemeenteraad het
financiële kader rond de Wet Werk en Bijstand (Wwb). Al eerder had het
college bepaald dat de nieuwe wet op een zorgvuldige en gefaseerde
manier moet worden ingevoerd. Voor 2004 verwacht het college dat de
bezuinigingen grotendeels zijn op te vangen; de effecten voor 2005 en
de daaropvolgende jaren zijn nog niet bekend.
De gemeenten worden voor 100 procent financieel verantwoordelijk voor
de uitvoering van de Wwb. Ze ontvangen daarvoor een budget van het
Rijk, dat bestaat uit een `inkomensdeel' en een `werkdeel'. Het
inkomensdeel is bedoeld om de bijstandsuitgaven (inclusief de
langdurigheidstoeslag) te financieren. Met het werkdeel moeten
gemeenten de inzet van reïntegratie-instrumenten (inclusief
gesubsidieerde arbeid) bekostigen. Voor 2004 heeft de rijksoverheid
aan de gemeente Den Haag een bezuiniging opgelegd van 11 miljoen euro
op het armoedebeleid en eveneens 11 miljoen op reï
ntegratie-activiteiten. Deze bezuinigingen van 22 miljoen komen
bovenop de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid die al eerder waren
aangekondigd. Voor 2005 en volgende jaren heeft de minister een
herverdeling van het `werkdeel' in voorbereiding. Dit pakt voor Den
Haag en de overige grote steden zeer nadelig uit.
Een meevaller is de eerste indicatie van de nieuwe
herverdelingssystematiek van het rijk over het `inkomensdeel'. Daaruit
blijkt dat de gemeente Den Haag voor het `inkomensdeel' een ruimer
budget ontvangt (circa 40 miljoen euro; de formele vaststelling wordt
een dezer dagen verwacht). Een onzekere factor bij de raming van de
ruimte in het budget is hoe de daadwerkelijke bijstandsuitgaven zich
komend jaar ontwikkelen. Als het aantal uitkeringen met 500 hoger
uitvalt, kost dit ongeveer zes miljoen euro extra.
Het college heeft nu besloten dat de bezuiniging op het armoedebeleid
(11 miljoen) en de nieuwe bezuinigingen op het `werkdeel' in 2004 (11
miljoen) te compenseren. De bezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid
die al eerder aangekondigd waren, namelijk een daling van het aantal
gesubsidieerde banen met acht procent in 2004, moeten doorgaan.
Bovendien wordt geld uitgetrokken voor de invoeringskosten van de
nieuwe wet en wordt het restant gereserveerd voor een voorziening voor
toekomstige tegenvallers.
Geleidelijke invoering WWB
De WWB heeft veel consequenties voor de gemeente en de Haagse burgers.
Om de invoering soepel te laten verlopen wordt zoveel mogelijk voor
een geleidelijke invoering gekozen. Een aantal regelingen wordt in
2004 al veranderd; andere worden vanaf 2005 van kracht. Aan de
gemeenteraad zijn een aantal verordeningen aangeboden die in januari
2004 moeten ingaan. Die gaan over `Toeslagen en verlagingen', over
`Premies om de uitstroom naar (deeltijd)arbeid te bevorderen' en over
het `Gemeentelijk minimabeleid'.
Voor alleenstaande ouders met kinderen tot vijf jaar en mensen ouder
dan 57,5 jaar die een arbeidsplicht krijgen, verandert er in 2004 nog
niets.
Gemeente Den Haag