Gemeente Den Haag

oktober 2003
Nieuwe Wet werk en bijstand wordt gefaseerd ingevoerd (10 oktober)

Het College van BenW presenteert vandaag aan de gemeenteraad het financiële kader rond de Wet Werk en Bijstand (Wwb). Al eerder had het college bepaald dat de nieuwe wet op een zorgvuldige en gefaseerde manier moet worden ingevoerd. Voor 2004 verwacht het college dat de bezuinigingen grotendeels zijn op te vangen; de effecten voor 2005 en de daaropvolgende jaren zijn nog niet bekend.

De gemeenten worden voor 100 procent financieel verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wwb. Ze ontvangen daarvoor een budget van het Rijk, dat bestaat uit een `inkomensdeel' en een `werkdeel'. Het inkomensdeel is bedoeld om de bijstandsuitgaven (inclusief de langdurigheidstoeslag) te financieren. Met het werkdeel moeten gemeenten de inzet van reïntegratie-instrumenten (inclusief gesubsidieerde arbeid) bekostigen. Voor 2004 heeft de rijksoverheid aan de gemeente Den Haag een bezuiniging opgelegd van 11 miljoen euro op het armoedebeleid en eveneens 11 miljoen op reï ntegratie-activiteiten. Deze bezuinigingen van 22 miljoen komen bovenop de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid die al eerder waren aangekondigd. Voor 2005 en volgende jaren heeft de minister een herverdeling van het `werkdeel' in voorbereiding. Dit pakt voor Den Haag en de overige grote steden zeer nadelig uit.

Een meevaller is de eerste indicatie van de nieuwe herverdelingssystematiek van het rijk over het `inkomensdeel'. Daaruit blijkt dat de gemeente Den Haag voor het `inkomensdeel' een ruimer budget ontvangt (circa 40 miljoen euro; de formele vaststelling wordt een dezer dagen verwacht). Een onzekere factor bij de raming van de ruimte in het budget is hoe de daadwerkelijke bijstandsuitgaven zich komend jaar ontwikkelen. Als het aantal uitkeringen met 500 hoger uitvalt, kost dit ongeveer zes miljoen euro extra.

Het college heeft nu besloten dat de bezuiniging op het armoedebeleid (11 miljoen) en de nieuwe bezuinigingen op het `werkdeel' in 2004 (11 miljoen) te compenseren. De bezuinigingen op de gesubsidieerde arbeid die al eerder aangekondigd waren, namelijk een daling van het aantal gesubsidieerde banen met acht procent in 2004, moeten doorgaan. Bovendien wordt geld uitgetrokken voor de invoeringskosten van de nieuwe wet en wordt het restant gereserveerd voor een voorziening voor toekomstige tegenvallers.

Geleidelijke invoering WWB
De WWB heeft veel consequenties voor de gemeente en de Haagse burgers. Om de invoering soepel te laten verlopen wordt zoveel mogelijk voor een geleidelijke invoering gekozen. Een aantal regelingen wordt in 2004 al veranderd; andere worden vanaf 2005 van kracht. Aan de gemeenteraad zijn een aantal verordeningen aangeboden die in januari 2004 moeten ingaan. Die gaan over `Toeslagen en verlagingen', over `Premies om de uitstroom naar (deeltijd)arbeid te bevorderen' en over het `Gemeentelijk minimabeleid'.

Voor alleenstaande ouders met kinderen tot vijf jaar en mensen ouder dan 57,5 jaar die een arbeidsplicht krijgen, verandert er in 2004 nog niets.