Gemeente Roosendaal



---

Openbare besluitenlijst 14 okt. 2003

Evaluatie project "Werk aan de wijk".

Het project Werk aan de Wijk is uitgevoerd in de periode tussen medio 2002 en medio 2003. Het doel van het project was om de leefbaarheid in de wijken te vergroten door het inzetten van kleinschalige, fysieke en sociale, korte termijn maatregelen. De evaluatie van dit project is nu afgerond en vastgesteld door het college. De evaluatie bevat nog geen definitieve financiële verantwoording omdat de totale kosten nog niet in beeld kunnen worden gebracht. De evaluatie beschrijft zowel de resultaten van het project als het doorlopen proces. Uit de evaluatie kan worden geconstateerd dat "Werk aan de wijk" een groot succes is geweest.

Gedurende het project "Werk aan de wijk" is door vele in- en externe betrokkenen ervaring opgedaan met het inzetten van gebiedsgerichte budgetten. Ook is de betrokkenheid van de individuele en georganiseerde burger bij de leefomgeving vergroot. Hoewel het project "Werk aan de wijk" wordt gecontinueerd, staat er in het evaluatierapport niet omschreven op welke wijze dit vormgegeven zal worden. Eind november komt hier duidelijkheid over. Ook zal dan de financiële verantwoording gereed zijn.

Gemeentelijke rollen en taken in het kader van wijkgericht werken

Naar aanleiding van de evaluatie wijkgericht werken 1999-2002 heeft het college van B&W besloten om de relevante rollen en taken te verhelderen. Het gaat dan om die rollen en taken die voor het wijkgericht werken van de ambtelijke organisatie relevant zijn. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan de wijkmanagers. De notitie, waarin deze rollen en taken zijn vastgelegd, is vastgesteld door het college van B&W. Op 5 november 2003 zal tijdens het tweede Roosendaals Bewonersplatforms Congres de inhoud van de notitie met de bewonersplatforms uit de 13 wijken en dorpen van de gemeente Roosendaal worden gecommuniceerd.

Gebruiksovereenkomst peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang

In de voorjaarsnota 2001 zijn gelden vrijgemaakt voor een kwaliteitsimpuls van peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang. De opwaardering van de accommodaties komt voort uit de nota "Uitgangspunten visie peuterwerk 2002-2006" en de nota "Meer ruimte voor kinderopvang". De gemeenteraad heeft deze beleidsstukken vastgesteld.

De gemeenteraad heeft op 26 september 2002 aan de hand van de voorjaarsnota 2001 al toegestemd met de fysieke realisatie van:


- peuterspeelzaal Harlekijntje bij de b.b.s. de Appel


- peuterspeelzaal Peuterbis bij de b.b.s. Fatima


- peuterspeelzaal Peuterdijk bij de b.b.s. Cortendijck


- buitenschoolse opvang bij b.b.s. Lavoor en


- buitenschoolse opvang bij b.b.s. Vondel

De plannen voor deze realisatie zijn ontwikkeld in gezamenlijkheid met het schoolbestuur, de stichting peuterspeelzalen Roosendaal en de stichting Kinderopvang Roosendaal, nu Kobergroep geheten.

koppeling van de huisvesting aan en bij de basisscholen was bij het opstellen van deze plannen zeer belangrijk. Door de koppeling tot stand te brengen ontstaan er namelijk een aantal voordelen, zoals inhoudelijke samenwerking, meervoudig ruimtegebruik en daardoor financiële voordelen.

De nog te realiseren ruimten worden geëxploiteerd door de schoolbesturen. Deze afspraak wordt vastgelegd in beheer- en exploitatiedocumenten. Deze documenten zijn na intensief overleg tussen de gemeente, het Katholiek Primair Onderwijs Roosendaal, de SPR en de Kobergroep uitgewerkt. In de overeenkomst is de bouwopdracht vastgelegd, het ter beschikking stellen van de voorzieningen, het beheer van de voorzieningen, de financiën en het economisch en juridisch eigendom. In de jaarlijkse huurbedragen is de stimulering van het peuterwerk en buitenschoolse opvang duidelijk tot uitdrukking gebracht. Nu alle partijen het eens zijn en het daadwerkelijke gebruik al is gestart is het noodzakelijk dat de opgestelde, en door partijen akkoord bevonden, gebruiksovereenkomsten worden ondertekend.

Eigendomsoverdracht scholen

De onderwijsgebouwen aan de Rodenbachlaan 31 en Azaleastraat 1 moeten door het schoolbestuur van de Lage Weide en Scholengemeenschap Tongerlo aan de gemeente worden overgedragen. Dit omdat deze die scholen niet meer gebruiken. De afhandeling van de overdracht van deze twee schoolgebouwen wordt gemandateerd aan de directeur van de sector Cultuur en Maatschappij. Hierop zijn van toepassing de algemene bepalingen zoals opgenomen in de mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2003.

Begroting in één oogopslag (BIEO) in concept-versie

Het college van B&W heeft ingestemd met de concept-versie van de "Begroting In Eén Oogopslag", beter bekend als de BIEO (de vestzakeditie van de begroting 2004). De BIEO biedt een beknopte samenvatting van de bestuurlijke, sociale en fysieke structuur van de gemeente. Het geeft een beeld van nieuwe beleidsvoornemens, belastingtarieven en de gemeentelijke financiële positie. De begroting is dit jaar in een nieuwe vorm opgesteld, namelijk in programma's. In het kader van het dualisme is dit zo vastgelegd. Een programma is een samenhangend geheel van activiteiten, zoals bijvoorbeeld het beheer van het openbaar gebied. In de programmabegroting staat wat de gemeente wil bereiken, wat ze daarvoor gaat doen en wat het mag kosten .

Per programma wordt via een aantal heldere schema's inzicht gegeven in de inkomsten en uitgaven. De Kadernota 2004 is hierin verwerkt. Met ingang van 2004 moeten in afzonderlijke paragrafen de beleidslijnen worden vastgelegd met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten, zoals weerstandvermogen, onderhoud kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, verbonden partijen, grondbeleid en lokale heffingen. In de beleidsbegroting is hier uitgebreid aandacht aan besteed.

Bezwaarschrift van vereniging J.O.N.G. tegen afwijzen van subsidieverzoeken

De vereniging J.O.N.G. heeft een bezwaarschrift ingediend tegen het besluit van het college van 20 maart 2003, waarbij aan J.O.N.G. werd meegedeeld, dat hun subsidieverzoeken werden afgewezen.

Er werden meerdere keren subsidieverzoeken ingediend voor activiteiten in zowel 2003 als in 2004. Al deze verzoeken werden afgewezen.

Subsidieverzoeken moeten worden ingediend voor 1 mei van het jaar voorafgaand aan het jaar ten behoeve waarvan het subsidie wordt aangevraagd. Een aantal verzoeken werd ingediend voor activiteiten in 2003 en die hadden voor 1 mei 2002 binnen moeten zijn. Er zijn echter ook een paar verzoeken bij voor activiteiten in 2004, die wel op tijd zijn ingediend. De aanvragen voor subsidie hadden dus niet in één beschikking afgedaan mogen worden.

Tegen dit besluit is bij het college een bezwaarschrift ingediend.

De commissie voor de bezwaar- en beroepschriften heeft het college geadviseerd de raad voor te stellen te besluiten het bezwaarschrift gedeeltelijk gegrond te verklaren. Dit houdt in, dat het besluit van 20 maart 2003 herroepen moet worden in die zin, dat de subsidieverzoeken die zijn ingediend voor 1 mei 2003 en betrekking hebben op activiteiten in 2004 alsnog in behandeling worden genomen en dat de raad daarop alsnog een besluit moet nemen.

Voorts heeft het college besloten de raad voor te stellen de subsidieverzoeken van J.O.N.G aan te merken als "ondersteuningssubsidie", zoals bedoeld in de subsidieverordening Welzijn 1999 en de raad te adviseren dat aanvragen van instellingen, zoals J.O.N.G., via SIW moeten worden ingediend.

Ook wordt de raad voorgesteld het college te machtigen om subsidieverzoeken af te wijzen, indien niet voldaan wordt aan bepalingen in de verordening zoals o.a. tijdstip van indiening.

Vaststellingsprocedure Uitwerkingsplan Laagveld, fase I en II

In het kader van de totstandkoming van de woonwijk Laagveld is op maandag 1 september de vaststellingsprocedure van start gegaan m.b.t. het uitwerkingsplan voor de eerste twee fases van de nieuwe woonlocatie. Er is binnen de daarvoor staande termijn één schriftelijke zienswijze ontvangen, afkomstig van Stichting Keerpunt. De hoorzitting, die in het kader van deze procedure is belegd, heeft plaats gevonden op 29 september jl.. De punten die op de hoorzitting naar voren zijn gebracht, hebben niet geleid tot een aanpassing of bijstelling van het uitwerkingsplan. Het plan kan nu dus officieel worden vastgesteld. Daarna zal het nog ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant.

De benodigde ontheffing in het kader van de Flora- en faunawet is al afgegeven. In beginsel is de weg vrij om met de daadwerkelijke realisering van de nieuwe woonwijk te beginnen.

Verzoeken tot het toekennen van planschade

Twee bewoners van de Frans Halslaan te Roosendaal hebben bij brieven van 8 september 2003 een verzoek ingediend tot het toekennen van planschade op grond van artikel 49 WRO. Dit op basis van het verlenen van vrijstelling ex artikel 19 voor het oprichten van 27 woningen aan het Kadehof (voormalig Gammaterrein nu Lage Brugstraat). Conform de Procedureverordening planschadevergoeding worden alle verzoeken om planschade voorgelegd aan de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ) te Rotterdam. De opdrachtverstrekking aan de SAOZ m.b.t. de verzoeken om planschade zullen op de lijst van ingekomen stukken ten behoeve van de raadsvergadering in oktober worden geplaatst.

Verkeerssituatie Sportstraat

In een brief stelt een bewoonster van de Sportstraat de verkeerssituatie in de onlangs gereconstrueerde Sportstraat aan de orde. Volgens haar zijn de drempels te laag waardoor de snelheid van het autoverkeer te hoog is. Ook wordt de vraag gesteld wanneer de 30 km/h borden geplaatst worden. In een antwoordbrief van het college is aangegeven dat de hoogte van 3 drempels te laag was. Inmiddels zijn deze drempels herstraat op de juiste hoogte. Ook de bewuste borden zijn inmiddels geplaatst.

Provinciaal Restauratie Uitvoeringsprogramma 2004-2009 (PRUP)

Jaarlijks voor 1 oktober dient de gemeente een urgentieprogramma voor de restauratie van monumenten aan de provincie op te geven. Er zijn in de afgelopen periode geen nieuwe subsidieaanvragen ingediend. Daarom is er besloten het urgentieprogramma 2004-2009 in te dienen, waarbij uitsluitend de al eerder (in 2002 en daarvoor) aangemelde panden zijn opgenomen.

Intentieovereenkomst Tolbergcentrum

Het college van B&W heeft in haar vergadering van 14 oktober j.l. besloten een intentieovereenkomst aan te gaan met ING Dutch Retail Fund for Development Beheer Maatschappij B.V. (projectontwikkelaar ING) en Woningstichting ARWON om gezamenlijk te komen tot herontwikkeling van het Tolbergcentum.

Het doel van deze intentieovereenkomst is te komen tot een realisatieovereenkomst tussen deze drie partijen voor de herontwikkeling van het Tolbergcentrum. Aanleiding hiervoor is het feit dat het Tolbergcentrum als wijkwinkelcentrum niet meer aansluit bij de behoefte van de wijk Tolberg inclusief Weihoek. Het gaat bij het herontwikkeling van Tolbergcentrum dan ook niet alleen om de uitbreiding waar de in het winkelcentrum gevestigde supermarkten om hebben gevraagd. De drie partijen willen gezamenlijk een integraal plan ontwikkelen waarbij het volledig winkelaanbod, de parkeercapaciteit, het verzorgende karakter van Tolbergcentrum voor wat betreft onderwijs- en sociaal-culturele activiteiten en het aspect sociale veiligheid in mee worden genomen.