Gemeente Roosendaal
---
Openbare besluitenlijst 14 okt. 2003
Evaluatie project "Werk aan de wijk".
Het project Werk aan de Wijk is uitgevoerd in de periode tussen medio 2002
en medio 2003. Het doel van het project was om de leefbaarheid in de wijken
te vergroten door het inzetten van kleinschalige, fysieke en sociale, korte
termijn maatregelen. De evaluatie van dit project is nu afgerond en
vastgesteld door het college. De evaluatie bevat nog geen definitieve
financiële verantwoording omdat de totale kosten nog niet in beeld kunnen
worden gebracht. De evaluatie beschrijft zowel de resultaten van het project
als het doorlopen proces. Uit de evaluatie kan worden geconstateerd dat
"Werk aan de wijk" een groot succes is geweest.
Gedurende het project "Werk aan de wijk" is door vele in- en externe
betrokkenen ervaring opgedaan met het inzetten van gebiedsgerichte
budgetten. Ook is de betrokkenheid van de individuele en georganiseerde
burger bij de leefomgeving vergroot. Hoewel het project "Werk aan de wijk"
wordt gecontinueerd, staat er in het evaluatierapport niet omschreven op
welke wijze dit vormgegeven zal worden. Eind november komt hier
duidelijkheid over. Ook zal dan de financiële verantwoording gereed zijn.
Gemeentelijke rollen en taken in het kader van wijkgericht werken
Naar aanleiding van de evaluatie wijkgericht werken 1999-2002 heeft het
college van B&W besloten om de relevante rollen en taken te verhelderen. Het
gaat dan om die rollen en taken die voor het wijkgericht werken van de
ambtelijke organisatie relevant zijn. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan de
wijkmanagers. De notitie, waarin deze rollen en taken zijn vastgelegd, is
vastgesteld door het college van B&W. Op 5 november 2003 zal tijdens het
tweede Roosendaals Bewonersplatforms Congres de inhoud van de notitie met de
bewonersplatforms uit de 13 wijken en dorpen van de gemeente Roosendaal
worden gecommuniceerd.
Gebruiksovereenkomst peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang
In de voorjaarsnota 2001 zijn gelden vrijgemaakt voor een kwaliteitsimpuls
van peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang. De opwaardering van de
accommodaties komt voort uit de nota "Uitgangspunten visie peuterwerk
2002-2006" en de nota "Meer ruimte voor kinderopvang". De gemeenteraad heeft
deze beleidsstukken vastgesteld.
De gemeenteraad heeft op 26 september 2002 aan de hand van de voorjaarsnota
2001 al toegestemd met de fysieke realisatie van:
- peuterspeelzaal Harlekijntje bij de b.b.s. de Appel
- peuterspeelzaal Peuterbis bij de b.b.s. Fatima
- peuterspeelzaal Peuterdijk bij de b.b.s. Cortendijck
- buitenschoolse opvang bij b.b.s. Lavoor en
- buitenschoolse opvang bij b.b.s. Vondel
De plannen voor deze realisatie zijn ontwikkeld in gezamenlijkheid met het
schoolbestuur, de stichting peuterspeelzalen Roosendaal en de stichting
Kinderopvang Roosendaal, nu Kobergroep geheten.
koppeling van de huisvesting aan en bij de basisscholen was bij het
opstellen van deze plannen zeer belangrijk. Door de koppeling tot stand te
brengen ontstaan er namelijk een aantal voordelen, zoals inhoudelijke
samenwerking, meervoudig ruimtegebruik en daardoor financiële voordelen.
De nog te realiseren ruimten worden geëxploiteerd door de schoolbesturen.
Deze afspraak wordt vastgelegd in beheer- en exploitatiedocumenten. Deze
documenten zijn na intensief overleg tussen de gemeente, het Katholiek
Primair Onderwijs Roosendaal, de SPR en de Kobergroep uitgewerkt. In de
overeenkomst is de bouwopdracht vastgelegd, het ter beschikking stellen van
de voorzieningen, het beheer van de voorzieningen, de financiën en het
economisch en juridisch eigendom. In de jaarlijkse huurbedragen is de
stimulering van het peuterwerk en buitenschoolse opvang duidelijk tot
uitdrukking gebracht. Nu alle partijen het eens zijn en het daadwerkelijke
gebruik al is gestart is het noodzakelijk dat de opgestelde, en door
partijen akkoord bevonden, gebruiksovereenkomsten worden ondertekend.
Eigendomsoverdracht scholen
De onderwijsgebouwen aan de Rodenbachlaan 31 en Azaleastraat 1 moeten door
het schoolbestuur van de Lage Weide en Scholengemeenschap Tongerlo aan de
gemeente worden overgedragen. Dit omdat deze die scholen niet meer
gebruiken. De afhandeling van de overdracht van deze twee schoolgebouwen
wordt gemandateerd aan de directeur van de sector Cultuur en Maatschappij.
Hierop zijn van toepassing de algemene bepalingen zoals opgenomen in de
mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2003.
Begroting in één oogopslag (BIEO) in concept-versie
Het college van B&W heeft ingestemd met de concept-versie van de "Begroting
In Eén Oogopslag", beter bekend als de BIEO (de vestzakeditie van de
begroting 2004). De BIEO biedt een beknopte samenvatting van de
bestuurlijke, sociale en fysieke structuur van de gemeente. Het geeft een
beeld van nieuwe beleidsvoornemens, belastingtarieven en de gemeentelijke
financiële positie. De begroting is dit jaar in een nieuwe vorm opgesteld,
namelijk in programma's. In het kader van het dualisme is dit zo vastgelegd.
Een programma is een samenhangend geheel van activiteiten, zoals
bijvoorbeeld het beheer van het openbaar gebied. In de programmabegroting
staat wat de gemeente wil bereiken, wat ze daarvoor gaat doen en wat het mag
kosten .
Per programma wordt via een aantal heldere schema's inzicht gegeven in de
inkomsten en uitgaven. De Kadernota 2004 is hierin verwerkt. Met ingang van
2004 moeten in afzonderlijke paragrafen de beleidslijnen worden vastgelegd
met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten, zoals
weerstandvermogen, onderhoud kapitaalgoederen, financiering,
bedrijfsvoering, verbonden partijen, grondbeleid en lokale heffingen. In de
beleidsbegroting is hier uitgebreid aandacht aan besteed.
Bezwaarschrift van vereniging J.O.N.G. tegen afwijzen van subsidieverzoeken
De vereniging J.O.N.G. heeft een bezwaarschrift ingediend tegen het besluit
van het college van 20 maart 2003, waarbij aan J.O.N.G. werd meegedeeld, dat
hun subsidieverzoeken werden afgewezen.
Er werden meerdere keren subsidieverzoeken ingediend voor activiteiten in
zowel 2003 als in 2004. Al deze verzoeken werden afgewezen.
Subsidieverzoeken moeten worden ingediend voor 1 mei van het jaar
voorafgaand aan het jaar ten behoeve waarvan het subsidie wordt aangevraagd.
Een aantal verzoeken werd ingediend voor activiteiten in 2003 en die hadden
voor 1 mei 2002 binnen moeten zijn. Er zijn echter ook een paar verzoeken
bij voor activiteiten in 2004, die wel op tijd zijn ingediend. De aanvragen
voor subsidie hadden dus niet in één beschikking afgedaan mogen worden.
Tegen dit besluit is bij het college een bezwaarschrift ingediend.
De commissie voor de bezwaar- en beroepschriften heeft het college
geadviseerd de raad voor te stellen te besluiten het bezwaarschrift
gedeeltelijk gegrond te verklaren. Dit houdt in, dat het besluit van 20
maart 2003 herroepen moet worden in die zin, dat de subsidieverzoeken die
zijn ingediend voor 1 mei 2003 en betrekking hebben op activiteiten in 2004
alsnog in behandeling worden genomen en dat de raad daarop alsnog een
besluit moet nemen.
Voorts heeft het college besloten de raad voor te stellen de
subsidieverzoeken van J.O.N.G aan te merken als "ondersteuningssubsidie",
zoals bedoeld in de subsidieverordening Welzijn 1999 en de raad te adviseren
dat aanvragen van instellingen, zoals J.O.N.G., via SIW moeten worden
ingediend.
Ook wordt de raad voorgesteld het college te machtigen om subsidieverzoeken
af te wijzen, indien niet voldaan wordt aan bepalingen in de verordening
zoals o.a. tijdstip van indiening.
Vaststellingsprocedure Uitwerkingsplan Laagveld, fase I en II
In het kader van de totstandkoming van de woonwijk Laagveld is op maandag 1
september de vaststellingsprocedure van start gegaan m.b.t. het
uitwerkingsplan voor de eerste twee fases van de nieuwe woonlocatie. Er is
binnen de daarvoor staande termijn één schriftelijke zienswijze ontvangen,
afkomstig van Stichting Keerpunt. De hoorzitting, die in het kader van deze
procedure is belegd, heeft plaats gevonden op 29 september jl.. De punten
die op de hoorzitting naar voren zijn gebracht, hebben niet geleid tot een
aanpassing of bijstelling van het uitwerkingsplan. Het plan kan nu dus
officieel worden vastgesteld. Daarna zal het nog ter goedkeuring moeten
worden voorgelegd aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant.
De benodigde ontheffing in het kader van de Flora- en faunawet is al
afgegeven. In beginsel is de weg vrij om met de daadwerkelijke realisering
van de nieuwe woonwijk te beginnen.
Verzoeken tot het toekennen van planschade
Twee bewoners van de Frans Halslaan te Roosendaal hebben bij brieven van 8
september 2003 een verzoek ingediend tot het toekennen van planschade op
grond van artikel 49 WRO. Dit op basis van het verlenen van vrijstelling ex
artikel 19 voor het oprichten van 27 woningen aan het Kadehof (voormalig
Gammaterrein nu Lage Brugstraat). Conform de Procedureverordening
planschadevergoeding worden alle verzoeken om planschade voorgelegd aan de
Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken (SAOZ) te Rotterdam. De
opdrachtverstrekking aan de SAOZ m.b.t. de verzoeken om planschade zullen op
de lijst van ingekomen stukken ten behoeve van de raadsvergadering in
oktober worden geplaatst.
Verkeerssituatie Sportstraat
In een brief stelt een bewoonster van de Sportstraat de verkeerssituatie in
de onlangs gereconstrueerde Sportstraat aan de orde. Volgens haar zijn de
drempels te laag waardoor de snelheid van het autoverkeer te hoog is. Ook
wordt de vraag gesteld wanneer de 30 km/h borden geplaatst worden. In een
antwoordbrief van het college is aangegeven dat de hoogte van 3 drempels te
laag was. Inmiddels zijn deze drempels herstraat op de juiste hoogte. Ook de
bewuste borden zijn inmiddels geplaatst.
Provinciaal Restauratie Uitvoeringsprogramma 2004-2009 (PRUP)
Jaarlijks voor 1 oktober dient de gemeente een urgentieprogramma voor de
restauratie van monumenten aan de provincie op te geven. Er zijn in de
afgelopen periode geen nieuwe subsidieaanvragen ingediend. Daarom is er
besloten het urgentieprogramma 2004-2009 in te dienen, waarbij uitsluitend
de al eerder (in 2002 en daarvoor) aangemelde panden zijn opgenomen.
Intentieovereenkomst Tolbergcentrum
Het college van B&W heeft in haar vergadering van 14 oktober j.l. besloten
een intentieovereenkomst aan te gaan met ING Dutch Retail Fund for
Development Beheer Maatschappij B.V. (projectontwikkelaar ING) en
Woningstichting ARWON om gezamenlijk te komen tot herontwikkeling van het
Tolbergcentum.
Het doel van deze intentieovereenkomst is te komen tot een
realisatieovereenkomst tussen deze drie partijen voor de herontwikkeling van
het Tolbergcentrum. Aanleiding hiervoor is het feit dat het Tolbergcentrum
als wijkwinkelcentrum niet meer aansluit bij de behoefte van de wijk Tolberg
inclusief Weihoek. Het gaat bij het herontwikkeling van Tolbergcentrum dan
ook niet alleen om de uitbreiding waar de in het winkelcentrum gevestigde
supermarkten om hebben gevraagd. De drie partijen willen gezamenlijk een
integraal plan ontwikkelen waarbij het volledig winkelaanbod, de
parkeercapaciteit, het verzorgende karakter van Tolbergcentrum voor wat
betreft onderwijs- en sociaal-culturele activiteiten en het aspect sociale
veiligheid in mee worden genomen.