AutoRai

16-10-2003

De nieuwe BMW X3: Nieuwe klasse voor veeleisende, actieve mensen

BMW breidt de succesvolle X-familie uit met een zeer dynamisch en al even veelzijdig model en voegt daarmee tevens een nieuwe klasse toe aan het marktsegment van de Sports Activity Vehicles (SAV).

De nieuwe X3 combineert de wendbaarheid van een compacte BMW met het soevereine rijgevoel van de X5. Voor de dynamiek zorgen zescilindermotoren, zesversnellingsbak en nieuwe, elektronisch geregelde vierwielaandrijving xDrive. Het bijzondere rijgevoel is te danken aan de hoge zitpositie, het royale ruimtegevoel en de moderne uitrusting van de compacte SAV. Deze nieuwe BMW serie komt begin 2004 in drie modelvarianten op de markt. Eerst als X3 3.0i met 170 kW (231 pk) benzinemotor; kort daarop volgen de X3 3.0d met 150 kW (204 pk) diesel en de X3 2.5i met 141 kW (192 pk) benzinemotor.

Dat het hier om een volledig nieuwe en zelfstandige modelserie gaat, blijkt al uit de cijfers. Met 4.565 mm is de X3 87 mm langer dan een 3-serie Touring, maar bijna 30 cm korter dan een nieuwe 5-serie Sedan. Ook onderscheidt de nieuwe X3 zich duidelijk van de 4.667 lange X5. Hetzelfde geldt voor de wielbasis van 2.795 mm (3-serie: 2.725 mm, X5: 2.820 mm). Met zijn hoogte van 1.674 mm (inclusief antenne) torent hij duidelijk boven de 3-serie Touring (1.429 mm) en de 5-serie Sedan (1.468 mm) uit. Alleen de X5 is met 1.715 mm hoger dan dit nieuwste BMW model.

Als Sports Activity Vehicle zijn de eigenschappen van de X3 duidelijk omschreven. De weg is zijn favoriete terrein, maar daarnaast is hij met zijn veilige en uitgebreide capaciteiten ook overtuigend op onverharde wegen. Dit is enerzijds te danken aan xDrive, BMWs nieuwe, intelligente vierwielaandrijving. Anderzijds zorgen de grote bodemvrijheid van 201 mm, de aanloophoek van 26,1°, de afloophoek van 23,6° en de overloophoek van 161° voor de vereiste vrijheid. Met de overloophoek wordt de maximaal mogelijke hoek omschreven die een heuveltop of overgang naar een helling (bijvoorbeeld een afrit naar een ondergrondse garage) tussen de voor- en achteras mag hebben, zonder dat de onderzijde van de auto de bodem raakt. Twee andere grenswaarden, die ook voor een pure terreinauto nog voorbeeldig zouden zijn: de doorwaaddiepte van 50 cm en de maximale hellingshoek waarbij nog kan worden weggereden van 33 procent.

Aërodynamisch voorbeeld: veel rijplezier, gering verbruik De nieuwe BMW X3 ziet er niet alleen bijzonder goed uit, hij heeft ook een bijzonder goede aërodynamica. Door specifieke berekeningen in de vroege ontwikkelingsfase en intensieve optimaliseringswerkzaamheden in de windtunnel eerst met 1 : 2,5-modellen, later met modellen op ware grootte ontstond een ontwerp met een luchtweerstandscoëfficiënt van Cw = 0,35 voor alle zescilinder-modellen. Een dergelijke lage luchtweerstand is uniek in de klasse van de nieuwe BMW X3. Voor de bestuurder betekent een lage Cw-waarde zeer goede prestaties bij een lager verbruik vooral bij hogere snelheden.

De intensieve detailwerkzaamheden in de windtunnel van aërodynamici en ontwerpers leidde onder meer tot de integratie van een aërodynamisch optimale achterspoiler. Met de reductie van de inwendige weerstanden van de luchtinlaten werd de aan- en afvoer van koellucht verbeterd. Ook de luchtgeleiding naar het voordifferentieel en de versnellingsbak werd geoptimaliseerd. Verder zijn de bekledingspanelen voor de onderzijde van de auto dusdanig geconstrueerd, dat een zo glad mogelijke bodem is ontstaan.

Ook in rijdynamisch opzicht heeft de aërodynamische fijnslijperij aan de BMW X3 indrukwekkende resultaten opgeleverd. De voor dit soort auto?s bijzonder lage opwaartse kracht (lift) aan de voor- en achteras zorgt ervoor dat de auto ook bij hoge snelheden goed op de weg ligt, zowel rechtuit als in bochten. Dit ondersteunt het bewust sportieve en wendbare rijgedrag. Daarnaast draagt de kleine opwaartse kracht bij aan een maximum aan actieve veiligheid; zowel qua langsstabiliteit als voor wat betreft de stabiliteit bij belangrijke veiligheidsmanoeuvres, zoals plotseling uitwijken met hoge snelheid.