Gemeente Maastricht

Professionele kunsten en cultureel erfgoed

Door het vaststellen van een subsidieregeling wordt het kunst- en cultuurbeleid van de gemeente transparanter. Aanvragers kunnen onder andere gemakkelijker beoordelen waaraan ze moeten voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen en een realistische inschatting maken van de kans dat hun verzoek wordt gehonoreerd.

Referendum

Om aan de Awb-verplichting gevolg te geven en om toch flexibel op veranderende omstandigheden te reageren heeft het college gekozen voor subsidieregels in plaats van -verordeningen. Regels zijn flexibeler omdat de bevoegdheid om ze aan te passen bij het college ligt. Maar voor deze nieuwe beleidsregels moet er eerst een wettelijke basis worden gecrekerd. Dat kan alleen de raad door een wijziging van de Algemene Subsidieverordening. Een dergelijke wijziging kan onderwerp worden van een referendum. Als er geen gebruik wordt gemaakt van de referendummogelijkheid, dan treden de regels zes weken na de openbare bekendmaking van de wijziging van de Algemene Subsidieverordening in werking.

Voordat de beleidsregels wettelijk van kracht zijn, worden ze met onmiddellijke ingang gehanteerd als voorlopige, door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde subsidieregelingen. De regelingen, zowel de voorlopige als de definitieve, zijn gebaseerd op de door de raad vastgestelde beleidsnota Cultuurvisie 2010 (met de daarin opgenomen Cultuurprogramma's 2002 - 2004). Er zijn regels vastgesteld voor:


* structurele subsidies voor instellingen voor professionele kunsten en cultureel erfgoed

* projectsubsidies professionele kunsten en cultureel erfgoed
* projectsubsidies beeldende kunsten en vormgeving
* projectsubsidies Actieplan Cultuurbereik

Overigens dienen subsidieverzoeken voor projecten of activiteiten die in 2003 plaatsvinden uiterlijk vóór 1 oktober aanstaande te zijn ingediend.