AutoRai

16-10-2003

GM Daewoo viert eerste verjaardag

Op 17 oktober 2002 werd in Seoel, Zuid Korea, een nieuwe auto-onderneming opgericht. In een tijdsbestek van slechts een jaar heeft die onderneming drie geheel nieuwe modellijnen geïntroduceerd, nieuwe verkooporganisaties en dealer-netwerken in vele markten opgericht en haar verkopen meer dan verdubbeld.

Volgens de President en CEO van het bedrijf, Nick Reilly, is de nieuwe onderneming niet langer het oude Daewoo en ook geen GM-kloon GM Daewoo vormt een combinatie van culturen, het beste van twee werelden.

De verwachting is dat eind dit jaar de verkoop in Europa zal zijn gestegen van ongeveer 100.000 autos in 2002 tot ruim 140.000 stuks in 2003 (gebaseerd op verkopen januari-september 2003, 96.000 autos), waarmee het marktaandeel van GM Daewoo in West en Midden Europa zal toenemen van ongeveer 0,6 naar 0,8%. Deze gemiddelde groei van bijna 30% werd voornamelijk gerealiseerd door aanzienlijke wijzigingen binnen de belangrijkste landelijke importbedrijven. Topprestaties werden in de periode januari-september 2003 gerealiseerd door Duitsland (+ 111%), Oostenrijk (+ 84%), België (+ 39%), Spanje (+ 29%) en Nederland (+ 25%). Deze groeicijfers zijn vooral opvallend omdat ze tot stand kwamen in een bijna stagnerende markt waarin de voorkeur vooral richting diesel-motoren verschoof, die nog niet voor de GM Daewoo modelprogrammas beschikbaar zijn.

In het eerste jaar van ons nieuwe bedrijf hebben we onze doelstellingen gerealiseerd door op de kosten te blijven letten, en actief en doelgericht te blijven, aldus Hardy Spranger, Executive in Charge van GM Daewoo Europe. Het eerste doel van de onderneming was het snel introduceren van nieuwe producten op de markt. De compacte Kalos vijfdeurs (herfst 2002) werd snel gevolgd door het topmodel van GM Daewoo, de Evanda sedan.

In de zomer van 2003 maakte de nieuwe Nubira vervolgens het programma compleet. Samen met de populaire Matiz, die zijn aandeel in het segment van de Minis nog steeds ziet groeien, en de Tacuma, die het modeljaar 2004 ingaat met een gewijzigde exterieur-styling, is GM Daewoo inmiddels in 43% van de Europese markten actief. Ondanks de grote concurrentie heeft het nieuwe bedrijf haar marktaandeel van 1,3 naar 1,8% weten te verhogen. In 2004 zullen vervolgens de Lacetti, een compacte hatchback, en de Nurbira stationwagon worden geïntroduceerd.

Het distributienetwerk van GM Daewoo in Europa is al even snel gegroeid. Het aantal dealerbedrijven is na het eerste jaar gestegen tot 1.300 ondernemingen en zal verder worden uitgebreid tot ongeveer 2.000 dealers. Meer dan 25% van de franchises werkt samen met andere leden van de General Motors familie: Opel, Vauxhall of Saab. Dankzij een snel groeiend productaanbod en de voortdurende uitbreiding van ons dealernetwerk zijn we er van overtuigd dat we de opzienbarende groei van dit jaar ook in 2004 voort kunnen zetten, verklaart Hardy Spranger.

Sinds het begin van deze maand is GM Daewoo begonnen met het vergroten van haar bereik door haar producten als Chevrolet in afzonderlijke Midden en Oost Europese landen op de markt te brengen. Tot de bezittingen die GM Daewoo in oktober 2002 van Daewoo Motor Co. overnam, behoorden niet de Daewoo Motor Company fabrieken in Roemenië en andere Oost Europese landen. GM Daewoo kwam echter overeen om Daewoo Motor Craiova tot 2005 te blijven voorzien van componenten kits. Door gebruik te maken van de Chevrolet merknaam differentieert GM Daewoo haar eigen, in Korea gebouwde nieuwe modellen van de Daewoos die in de fabrieken van Daewoo Motor Corporation worden geproduceerd. De Chevrolets die in Roemenië worden verkocht zijn echter wel voorzien van dezelfde modelnamen (Kalos, Nubira en Evanda) als hun Daewoo-tegenhangers in Hongarije, Tsjechië, Slowakije en in West Europa.

De twee-merken-benadering voor Europa ligt in lijn met GM Daewoos wereldwijde strategie om producten in diverse regios onder verschillende merknamen op de markt te brengen. Onze producten doen het goed, aldus President en CEO Nick Reilly. We exporteren meer dan 65% van onze producten en de groei van GM Daewoo hangt af van ons wereldwijde succes. GM Daewoo verkoopt haar producten onder de Chevrolet merknaam in verschillende Aziatische landen, evenals in Noord en Zuid Amerika. In China zijn twee modellen, een Buick en een Chevrolet, al geïntroduceerd via GMs partnerschap met Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC heeft een belang van 10,6% in GM Daewoo). Door CKD-activiteiten zoals die in China te implementeren, beschikt GM Daewoo over een sterke positie om haar producten ook in veelbelovende landen te vermarkten waar de belastingspercentages hoog zijn.

Om aan de groeiende internationale vraag voor haar producten te kunnen voldoen, heeft GM Daewoo in Zuid Korea 2.500 nieuwe werknemers aangenomen en is de productie in de fabrieken in Gunsan en Bupyung uitgebreid met een tweede shift. In Changwon is een nieuwe motorenfabriek in werking gesteld en in Bupyung werd in oktober een nieuw designcenter geopend. Het nieuwe en moderne ontwerpcentrum staat onder leiding van topontwerper Mike Simcoe, die bij GM Daewoo verantwoordelijk is voor de designstrategie en de dagelijkse overzeese ontwerpactiviteiten voor GM Daewoo. Tegelijkertijd blijft hij tevens verantwoordelijk voor de ontwerpen van Holden in Australië, eveneens onderdeel van General Motors.

In 2004 blijven we vasthouden aan onze werkwijze om nieuwe modellen kostenefficiënt en, dankzij een snel traject van ontwikkeling tot productie, vlot op de markt te brengen, legt Nick Reilly uit. Investeringen zullen worden verdubbeld, waarbij de nadruk ligt op meer spannende, nieuwe producten. Om haar productaanbod te voltooien, heeft GM Daewoo de ontwikkeling van een SUV verspoedigd, evenals de ontwikkeling van een luxueuze sedan voor de Koreaanse markt. Een volgende stap is de nieuwe-generatie Matiz. Deze maand heeft GM Daewoo een intentieverklaring getekend met betrekking tot de overname van een moderne transmissiefabriek van Daewoo Powertrain. Een overeenkomst met een grote, internationale leverancier van dieselmotoren is eveneens aanstaande, waardoor GM Daewoo haar eerste diesels in 2006 kan introduceren.

In een toespraak voor de werknemers, tijdens de viering van het eenjarige bestaan, prees President en CEO Nick Reilly de geweldige resultaten die de werknemers hebben gerealiseerd in een periode van drastische veranderingen. Men zegt wel eens dat verandering zorgt voor kracht, verklaarde hij. GM Daewoo is een goed voorbeeld van hoeveel kracht veranderingen teweeg kunnen brengen.